Indretning kan betyde liv eller død

En investering i gennemtænkt indretning og design, kan være ligefrem proportionel med omsætning og indtjening. Det er en videnskab, men det er væsentligt at du som virksomhed imødekommer dine kunders behov. De skal sidde godt. Føle sig rigtigt modtaget i receptionen. Der skal være noget at kigge på – og vigtigst af alt, måske, noget at tale om.
Tekst Pia Møller Søe – Foto Rene Maxwell & Arkiv

En af de brancher hvor indretning betyder allermest er nok i restaurationsbranchen. Rene Maxwell og Allan Poulsen ejer og driver henholdsvis Café Klostertorvet, Cafeministeriet og Brasserie Mundgott. De har begge været en del af den lange og omfattende proces det har været at indrette tre meget forskellige steder til tre meget forskellige behov.

[expand title=”Læs mere…”]

De har prioriteret, og investeret i, indretningen af stederne i erkendelse af, at det er en væsentlig parameter for succes. De har ramt rigtigt og de har taget fejl. Det sidste har resulteret i røde tal på bundlinjen og en forretning der nu er solgt videre.

Café Klostertorvet er en institution i Aalborg. Klaveret i loftet, de tre plateauer, billederne på væggen, stolene – der bærer præg af flittig brug – og toiletterne, ikke mindst, hvor der er tænkt over underholdningen. Rene Maxwell og Allan Poulsen overtog stedet i 1996 – og bag enhver detalje i caféens indretning findes som regel en god forklaring.

– Klostertorvet har udviklet sig gennem årene, men overskriften for indretningen på den café har altid været ’skæv og sjov’, siger Rene Maxwell. Vi har tilsigtet, at det skal være et sted hvor man føler sig godt tilpas. Afslappet og “hjemme“. Det passer til det øvrige koncept, maden vi serverer, musikken og det vi gerne vil have at vores gæster bruger caféen til.

På Café Klostertorvet er der plads til alle aldre. Caféens grundlag er personalet og gæsterne og det samspil der opstår. Indretningen har ikke ændret sig væsentligt i løbet af årene, og det er en del af konceptet, men små ændringer har fundet vej ind på caféen. Café Klostertorvet har mange stamkunder og for dem er genkendelsen et væsentligt parameter, derfor skal man være forsigtig med store drastiske ændringer. – Aalborg Universitet gennemførte på et tidspunkt en undersøgelse af vores brugere og hvordan de bruger caféen. En sjov detalje er, at der faktisk var en ret skarp adskillelse og konsekvens i, hvilken gruppe der bruger hvilket plateau i cafeen. De unge og stamkunderne forneden, mændene placerer sig på det første plateau og den lidt ældre brugergruppe sidder foroven, fortæller Rene Maxwell.

Det siger noget om hvordan vi bruger omgivelserne og er afhængige af dem. Der er jo en eller anden ubevidst grund til at brugergrupperne fordeler sig som de gør, siger han.

Cafeministeriet skulle være – og er  – noget helt andet end Café Klostertorvet. Lokalerne er nordiske, lyse og åbne.

Der er installeret farvet lys i rummet, således at man kan ´styre´ stemningen i lokalet. Om dagen er lyset grønt og gult og om aftenen rødt. Lysets farver har betydning for vores sindstilstand – det røde lys stimulerer følelserne og øger den positive energi og der er noget sensuelt forbundet med farven.  Det gule lys defineres som opfriskende, lindrende og skulle vække vores kreative sanser. Lys er rumskabende og med de kolde grønne og gule nuancer skaber man et elegant rum. Enhver indretningsarkitekt vil hævde, at lyset er noget af det mest væsentlige i et rum og den rigtige fordeling mellem lys og skygge i rummet er også med til, at man føler sig godt tilpas.

– Cafeministeriet er indrettet til et helt andet behov end Klostertorvet, siger Rene Maxwell. Vi serverer noget andet mad på ministeriet, og vores gæster bruger det på en anden måde. Helt tilsigtet og opstået som en konsekvens af vores indretning. Cafeministeriet er ikke et sted hvor man læner sig tilbage og har en fortrolig samtale, det er måske mere sådan et sted hvor man får udrettet noget, konstaterer han.

Baren på Cafeministeriet er bygget op omkring en glasramme der tjener som udstillingsmontré. Her har alt fra farvede bolde til dildoer været udstillet og elementerne tjener som samtaleemner i caféen. Rene Maxwell og Allan Poulsen har en vision om, at overraske og udfordre deres gæster og så finder de det væsentligt, at man skaber ikke bare rammerne, men også indholdet, således at alle elementer for en god oplevelse bliver foræret til kunderne.

– Vores intention er, at man skal være underholdt. Vi skal servere god mad OG underholdning på vores restaurationer. Der skal være noget at se på, lede efter med blikket og allervigtigst – samtaleemnerne skal serveres qua indretningen, siger Rene Maxwell. Det betyder for os at kunderne bliver lidt længere, køber en ekstra øl og med stor sansynlighed kommer igen.

Allan Poulsen og Rene Maxwells nyeste projekt er Mundgott fra 2008. Et brasserie hvor maden tilberedes fra bunden og serveres i speciallavet keramik, tilegnet Mundgott. Hvor væggene prydes af håndlavet engelsk tapet og en art kunstværk skabt af cykelslanger og idérigdom. På toiletterne er der fuglesang og bøgeskov og jakken hænger du på knagerne der er udformet som omvendte spørgsmålstegn.

På væggen hænger våbenskjold med de to indehaveres signatur i form af et dådyr, fra Maxwell familiens våbenskjold, en løve der er Allan Poulsens stjernetegn og påskriften ’Festina Lente’, eller med andre ord: Skynd dig langsomt!

Inspirationen til brasseriet er hentet ude i verden, og på landets andre caféer og spisesteder. Stedet skulle fungere som samarbejdets flagskib og Mundgott  bærer præg af, at man har gjort sig umage.

– Vi har brugt både penge og tid på at gøre alle tre steder til noget særligt, måske Mundgott i særdeleshed, siger Rene Maxwell. Vi håbede at vi med vores indretning af stedet kunne udfordre mentaliteten lidt og måske introducere en ny kultur omkring restaurantbesøg.  Vi har ikke bygget Mundgott op omkring et fast koncept, men har ladet os føre af de behov vi selv ønsker at få opfyldt når vi er ude og af idéer vi mente kunne bidrage med nye oplevelser for vores gæster.

Rene Maxwell og Allan Poulsen har måttet indse, at konceptet omkring Mundgott ikke er holdbart og pr. 1. september er stedet solgt.

– Vores indretning af Mundgott var en væsentlig faktor,
i forhold til at vi ikke lykkedes med stedet, siger Rene Max-well. Aalborg har en anden kultur omkring restaurantbesøg, og jeg tror simpelthen ikke, at vores kundepotentiale kunne orientere sig i vores bestræbelser på at gøre stedet interessant. Vores gæster kunne måske ikke helt finde sig til rette under de majestætiske lysekroner når den hvide dug på bordet samtidigt glimrede ved sit fravær. Den forudsigelighed som vi havde gjort os umage for at undgå, den savnede folk nok, siger Rene Maxwell.

Rene Maxwell og Allan Poulsen har indrettet deres restaurationer i samarbejde med Netgiraf.dk. Deres overordnede mål er altid at skabe rum hvor mennesker kan mødes om noget. Samtaleemnerne skal være nærværende i rummet, og så skal gæsterne have mulighed for at bruge lokalerne tilsigtet. På Klostertorvet kan man sagtens krybe lidt i ly og have en fortrolig samtale, eller fordybe sig i en avis eller mailkorrespondance – det er stedet skabt til. På Caféministeriet er tingene lidt mere konkrete. Rummet appellerer til kreativitet  og lokalets lethed er fundament for et lidt andet slags møde mennesker i mellem. Man får let udrettet noget hen over de lyse borde, over den lette frokost. Mundgott, som altså nu er fortid, var forsøget på at skabe det rum hvor der var tid og plads til at fordybe sig i maden, fortabe sig i hinanden og bare lade tankerne vandre.

– Det er ærgerligt at Mundgott ikke lykkedes, men det har været lærerigt. Jeg har brugt meget tid på, at sætte mig ind i videnskaben omkring indretning, og har set teori blive til praksis. Konklusionen er, at det er meget væsentligt hvordan du indretter din virksomhed eller din restaurant. Du skal ramme menneskers sanser, på dufte, lyde og følelser og skabe en fornemmelse for et sted, siger Rene Maxwell.

I virksomhedssammenhæng tror jeg på, at det er direkte målbart på bundlinjen om det er lykkedes for dig, konstaterer han.

[/expand]