En stol er ikke bare en stol

Den har været fire år undervejs. Det er en investering på omkring 7.000.000 kroner. Til gengæld er resultatet smukt, komfortabelt og med tydelige referencer til den fjord der omslutter landsdelen. Aalborg Kongres & Kultur Center har fået nye teaterstole som et led i en større renovering.
Tekst Pia Møller Søe

I udbudsmaterialet, der er lavet i samarbejde med Aalborg Kommunes arkitekter, står der om opgaven, at ”projektet skal sikre, at teaterstolene er tilpasset de givne rammer for stolenes størrelse og indgår som en naturlig del af Aalborg Kongres & Kultur Centers arkitektur, der i sin oprindelige form fra 1953 har været fremsynet på mange måder. Dengang hed bygningskomplekset Aalborghallen. Efter 1990 fik bygningskomplekset ny sal i form af Europahallen, og navnet ændredes til Aalborg Kongres & Kultur Center. De to bygningsdele har hver sin arkitektoniske stil. Gennem den seneste renovering har der været fokus på de oprindelige arkitektoniske idéer, og fremtidige arbejder skal følge dette fokus. Teaterstolene karakteriseres som en større del af Aalborghallens samlede udtryksform, og skal derfor indgå med respekt for den oprindelige stil. Arkitekturen er dansk funktionalisme, der med det enkle formsprog skaber rammerne for de uendelige arrangementer, som skal have hele opmærksomheden”.

[expand title=”Læs mere…”]

De nye stole repræsenterer en investering på omkring 7.000.000 kroner og heri indgår, udover teaterstolene, nye podier, nye tæpper på hele stolevognen, lys i trapper, samt  en gennemgribende renovering af hele stålkonstruktionen som bærer alle teaterstolene.

Desuden har man fokuseret på at optimere håndteringen af de forreste teaterstole som er placeret på fladt gulv. I samarbejde med Aalborg Aluminiums Industri har Aalborg Kongres & Kultur Center fået udviklet en vogn som nu fremover vil lette arbejdet og de mange omflytninger af teaterstolene.

Tre virksomheder bød på opgaven og den finsk grundlagte virksomhed Martela vandt runden. Det er dem der har designet og produceret Aalborg Kongres og Kultur Centers nye stol. Martela er en virksomhed der designer og leverer indretningsløsninger til arbejdsmiljøer og fællesområder. Virksomheden har specialiseret sig i nagelfast interieur til, blandt andet, kulturinstitutioner og således faldt opgaven helt i tråd med virksomhedens profil og kernekompetence.

Aalborg Kongres & Kultur Center ønskede en smuk, komfortabel stol der kunne afspejle og komplimentere det maritime udtryk i kongrescenterets sal. Resultatet er en blød, dybrød, nordisk stol der med sin fint afrundede ryg skaber et roligt bølgende udtryk – uden at stjæle opmærksomheden.

– Den stol der nu står i Aalborg Kongres & Kultur Center er rendyrket æstetisk, siger Elisabeth Enbom, arkitekt ved Martela. Den er komfortabel og rolig i sit udtryk, og når man betragter stolerækkerne forfra har man en fornemmelse af krusninger i vandoverfladen. Stolen er godt integreret i salen og med sit enkle design vil den aldrig komme til at forstyrre de indtryk man jo er kommet for at få på et sted som Aalborg Kongres & Kultur Center, siger hun.

Sådan ser den ud, stolen, men i virkeligheden er noget af det mest afgørende jo, at stedets gæster befinder sig godt i den. Intet er i den forbindelse overladt til tilfældighederne og den er som skabt til timers underholdning.

– Der er det ved det, at hvis publikum ikke sidder godt, komfortabelt, under en forestilling, så vil de ubevidst opfatte det der sker på scenen på en anden måde. Oplevelsen bliver negativ, uden at de nødvendigvis kan give stolen skylden for det, og så kommer de ikke igen, siger Elisabeth Enbom. Omgivelserne er meget væsentlige, selvom det er scenekunsten det handler om, siger Elisabeth Enbom. Klima, lys og komfort er afgørende for succesen, konstaterer hun.

Anders Jespersgaard der er teknisk chef i Aalborg Kongres & Kultur Center har arbejdet tæt sammen med folkene fra Martela på projektet.

– Det har været en rigtig god oplevelse og undervejs er jeg blevet overrasket over hvor mange detaljer der skal være på plads for at skabe det optimale resultat, siger Anders Jespersgaard. Samarbejdet har fungeret helt optimalt med respekt for hinandens kompetencer, og det er jo en forudsætning når man skal løse en række behov omkring den her stol. I den her sammenhæng er det jo netop sådan, at en stol ikke bare er en stol.

Stolen har en hældning på 17 grader, der giver den optimale komfortable siddestilling i et teater. Lige akkurat hældning nok til at du slapper af, men ikke så meget at du går i hvileposition. Ryggen er polstret med en forholdsvis lav densitet der skaber fornemmelsen af at stolen omslutter dig. Sædet har en seks centimeter tyk polstring med en noget højere bæreevne og er afrundet under knæhaserne, så man ikke kan sidde og trykke på blodårene i lårbenet når man sidder i stolen. Ryglænets højde dækker skulderbladende på et menneske med gennemsnitshøjde og armlænene er lavet af grå-bejdset birketræ. Træ er et varmt materiale, i forhold til eksempelvis metalarmlæn og så imødekommer det behovet for at kunne rengøre stole der bruges af flere tusinde mennesker på en sæson. Betrækket er fra den aalborgensiske tekstilvirksomhed Gabriel og hos Aalborg Kongres & Kultur Center er man rigtig tilfreds med resultatet.

– Jeg synes designet er godt integreret i omgivelserne og stolen er både komfortabel og smuk. Det er så vigtigt, at en stol der skal bruges på den her måde fungerer, fordi det er altafgørende at gæsterne sidder godt. Ellers mister de fokus og bliver negativt ladede, siger Anders Jespersgaard. I det hele taget er det væsentligt, at omgivelserne er smukke og inspirerende når man skal præsentere folk for en kulturel oplevelse. Det betyder noget for helheden i oplevelsen, siger han.

1500 nye stole bliver i disse dage monteret, så Aalborg Kongres & Kultur Center kan åbne en ny sæson med Cirkusrevyen og komfortable siddepladser.

Udfordringen har været at løse de behov for fleksibilitet et kongres og kulturcenter har. De forreste stolerækker skal kunne flyttes og udsynet på de bagerste rækker skal være så optimale som overhovedet muligt fra enhver plads.

– Vi har tilstræbt at gøre det så nemt så muligt for dem der arbejder på gulvet i Aalborg Kongres & Kultur Center. Stolene skal ud og ind af salen og derfor har vi lavet en konstruktion i benene der letter det arbejde mest muligt. Det har vi gjort i samarbejde med folkene derude. Det er det der gør jobbet spændende, siger Elisabeth Enbom. Der er mange forskellige behov og udfordringer der skal løses omkring sådan en stol, og det handler meget sjældent bare om udseende eller den rigtige polstring. Hele vejen rundt skal slutresultatet være optimalt.

Det er svært at forestille sig præcis hvor vigtig den rigtige stol er for en kulturinstitution i millionklassen. Det er svært helt at tro, at en anmeldelse bliver dårligere hvis anmelderen sidder klemt eller at man mister gæster på en stol i det forkerte materiale, men både Elisabeth Enbom og Anders Jespersgaard er enige om den afgørende betydning.

– Jeg har et unavngivent eksempel på en sal hvor stolene er fremstillet i et groft polyestermateriale og i øvrigt knirker lidt. Hvis du besøger det sted i en let silkebluse og har det lidt varmt vil du føle det som om du sidder i et badekar og stolen vil i øvrigt kradse. Når den samtidigt knirker hver gang du rører på dig, er det helt uundgåeligt, at du vil få en dårlig oplevelse ud af det, siger Elisabeth Enbom.

Der er ingen knirkende stole i Aalborg Kongres & Kultur Center. Opgaven er løst. De blå stole er erstattet af Martelas bløde, røde stolerækker. Arkitekten er tilfreds, den tekniske chef ditto – og om et øjeblik starter en ny sæson.

– Jeg tror på, at vores renovering, vores nye stole og smukke omgivelser, får en betydning for gæsternes oplevelse at de ting vi har på programmet, siger Anders Jespersgaard. Der er investeret både tid og penge i at skabe de optimale rammer omkring Aalborg Kongres & Kultur Center og det er forudsætningen for gode oplevelser, konstaterer han.

[/expand]