Ekstrem hjemmeservice – den nordjyske version

Tekst Stine Olesen-Bakkeløkken –  Foto rumfornemmelse.dk & arkiv 

I skrivende stund er det nye IKEA-katalog just dumpet ind ad brevsprækken i den ifølge den nye postlov ret opstillede postkasse. Det bugner af idéer til indretning af soveværelset, køkkenet og hjemmekontoret. Det er simpelthen muligt (om end tidskrævende og trailerpåkrævet) at drage mod Nordjyllands nye mekka og købe alt, hvad hjertet begærer, og køkkenet kræver, under samme tag. Alligevel ser alle hjem i IKEA-zonen ikke ens ud. Du kan ellers slå op på en vilkårlig side i kataloget og mærke efter, om du er til pakkeløsningen ’fransk landstil’, ’urban jeg bor næsten i New York-stil’ eller til den mere minimalistiske industrielle tilgang holdt i hvidt, sort og højglans. Men selvom IKEA-sofaen KLIPPAN eftersigende skulle være noget af en bestseller, går man ikke altid ind i IKEA-katalog side 133, når naboen inviterer på kaffe. Vi har – trods gengangere fra hus til hus – indrettet vores hjem individuelt.

[expand title=”Læs mere…”]

Hvert hjem sin stil

Hvorfor er der forskel på vores hjem, når vore basale behov er jævnt de samme? Vi skal have et sted at lave mad og spise, sove, gøre vores toilette. Komfur, spisestol, seng og bad, hvor mange måder kan det laves på? Svaret er: mange. Indretningsmulighederne følger proportionelt antallet af individer, der indretter sig. Ifølge indretningskonsulent Kristina Gade Sørensen fra Rumfornemmelse.dk, skaber vi vores hjem efter, hvordan vi personligt trives. Og i Nordjylland er tendensen eftersigende, at vi trives bedst i den simple ende af skalaen. Og inden den gængse nordjyde får Gevaliaen i den gale hals, skal det understreges, at simpelt her skal forstås som ’enkelt’ og ikke enfoldigt. Vi oplyser ikke alle vores rum med Poul Henningsens Koglen, og Arne Jacobsens Ægget står ikke i entreen, så vi lige har et sted at sidde, når støvlerne skal snøres. ”Privat er der ikke så store armbevægelser”, siger Kristina Gade Sørensen og fortsætter, ”men det er ikke nødvendigvis noget dårligt. Indretningen er ikke så præget af statussymboler”. Så for den enkelte nordjyde, er det ikke nødvendigvis vigtigt, at spisestuestolene har efternavnet Eames, eller at puderne i sofaen snildt kunne have været udbetaling til en studielejlighed til junior.

Indretning og finanskrise, et umage par?

De sidste lange tider har været præget af finanskrise. Krisen har blandt andet haft enorm indflydelse på salg af boliger eller mangel på samme. Men har krisen haft indflydelse på, hvordan vi indretter os? Er der sket en udvikling i Nordjydernes smag og tilbøjeligheder inden for dekor? Holder man lige lidt lavere profil med møbelindkøb? For programmet Hammerslag på DR har unægtelig givet indblik i et og andet storslået nordjysk hjem med højt til loftet, spa på badeværelset og en hall, der kunne byde selv Dronningen velkommen. Men er de storslåede ejendomme undtagelsen, der bekræfter reglen? Før den famøse finanskrise, og her taler vi om den første ikke genudsendelsen, som kører for tiden, mærker Kristina Gade Sørensen den forskel, at vi leder efter den personlige og det nok mere økonomisk ansvarlige løsning. Væk er drømmen om, at et sort højglanskøkken er den eneste vej frem. Vi skal tilbage til rødderne, det mere personlige og ikke så statusprægede.

Hos møbelforretningen Brdr. Sørensen i Aalborg med mere end 30 års erfaring under bæltet, har man ikke mærket synderligt til finanskrisen. Kundemængden er konstant, ja endda voksende. For hvor forretningen før i tiden servicerede især det finere borgerskab, fortæller indehaver Jan Sørensen, at de i dag har kunder fra alle sociale lag og alle aldre. Det er Jan Sørensens indtryk, at når der ikke er en overflod af penge at rutte med, så køber man det, der holder. Og alle er interesserede i ting, man kan holde ud at bo med i en lang årrække. Ifølge Jan Sørensen, er det kvalitetsmøbler som fx en Erik Jørgensen sofa, der er langtidsholdbare: ”køber du en billig sofa i et møbelhus, holder den måske et par år, en kvalitetssofa holder gerne 20 år måske mere”.

At sælge kvalitet er netop Brdr. Sørensen varemærke. ”Det er in at gå op i miljø”, siger Jan Sørensen. Det betyder blandt andet, at der gøres op med “brug og smid væk” kulturen. Man køber hellere velproducerede kvalitetsmøbler med lang holdbarhed, end man køber et billigt spisestuemøblement, hvor holdbarheden både i design og materiale ikke løber højere op end få år.

Nordjylland – mere vedvarende
mindre vanvittigt

Den karikerede version af en nordjyde er Danmarks svar på en skottevittighed. Man ser for sig en købmandstype, der med tænksom mine og piben i mundvigen siger, ”jamen kan det svare sig?” Der går sjælden røg af en brand også videre, men er vi nordjyder virkelig så særegne og kontrære? Jan Sørensen mener at kunne spore et mønster, der siger, at jo længe nord for Aarhus, man kommer, jo færre skøre ting køber forbrugeren, ”de mere specielle og outrerede ting sælger ikke her”. Men det betyder absolut ikke, at vi som de nordligste beboere i kongeriget Danmark siger nej til smukt design og de så kaldte møbelklassikere.

– Nordjyder er også til design, men er måske mere jordnære”, siger indretningsarkitekt Tine Hundrup. Måske derfor passer en nye indretningstrend rigtig godt her i regionen. Den handler nemlig ifølge Tine Hundrup om, at finde tilbage til det mere naturlige i form af træ og naturens egne farver.

Erhvervslivet er med på bølgen

Hvordan står det så til med indretning i erhvervslivet? Har indretningstrenden også vundet indpas hos de forretningsdrivende? Indretningskonsulent Kristina Gade Sørensen har ekstra travlt med indretning for erhvervsdrivende, og Jan Sørensen mener, at den megen fokus medierne har haft på boligen – fx med flere boligprogrammer på adskillige tv-kanaler – også smitter af på erhvervslivet. Vi vil ikke brug 8-10 timer af døgnet i et kedeligt, gråt kontor på en dårlig kontorstol, og vi byder ikke kunder et venteværelse med pindestole og en reproduktion af Monets åkander som eneste pynt. Både i det offentlige og i det private tænkes der i signalværdi. Hvad vil man gerne vise, man indeholder? Hvad siger farver og møbler om virksomheden? Det er fx ikke tilfældigt, at Danske Bank er glade for at bruge farven blå. Farven skulle nemlig signalere ro og ansvarlighed, og det er vel i bund og grund det, man forbinder med sin bank, frem for lidenskabelighed og fare, som farven rød signalerer.

Tine Hundrup mener nu, at mange erhvervsdrivende er blevet meget mere modige i indretningsøjemed. Der bruges flere og mere utraditionelle farver end tidligere. Så en bank kan supplere det blå logo med en solgul væg eller pink puder i venteområderne. Det er en udvikling, der er til at tage og føle på. Hvem har i slutfirserne og halvfemserne ikke oplevet et besøg i en offentlig instans som et møde med bøgetræsmøbler med lyseblåt uldbetræk? Så firkantet indretter man sig ikke længere. Jan Sørensen fortæller, at også offentlige instanser, henter tilbud på designklassikere frem for blot at købe kasseløsningen. Brdr. Sørensen har sågar indrettet et venteværelse på en lægeklinik med stole fra Arne Jacobsens tegneblok, så signalværdien til brugerne og kunderne er en vigtig faktor. ”I nogle virksomheder er der god signalværdi i at have en dyr designerstol stående”, siger Jan Sørensen, som understreger, at både komfort og udseende spiller ind, når virksomheder skal have hjælp til indretningen.

Så det handler ikke blot om en trend, når der bruges mange penge på indretning i erhvervslivet. Og hvis vi snart skal til at arbejde de famøse 12 minutter ekstra om dagen, vil vi vel også gerne sidde komfortabelt og have noget smukt at se på!

[/expand]

One comment

  1. Pingback: 12471;&

Comments are closed.