En vis procentdel af de gange der serveres frisk pasta, carpaccio eller trifli fra en af byens restauranter, bookes værelser på byens hoteller, hyres en taxa eller gøres brug af Aalborgs mange tilbud, er det en direkte konsekvens af aktiviteterne i Aalborg Kongres & Kultur Center. Således er mellem syv og ottehundrede heltidsstillinger
i Aalborg, et direkte, og målbart, resultat af kongres & kulturcentrets eksistens.
Tekst Jeppe Søe – Foto Arkiv
Oplevelsesøkonomi er et begreb der står stærkere og stærkere, og samspillet mellem erhvervsliv og kulturelle institutioner har de sidste 10 år været et fokuspunkt i mange danske kommuner. Også i Aalborg. Politisk har der været fokus på at styrke det kulturelle liv i byen, og nogen stærkere og mere værdig repræsentant for Aalborgs kulturliv end Aalborg Kongres & Kultur Center, er nok svær at finde. Byen har i de sidste årtier efterstræbt en status som kultur- og vidensby, og har for længst sagt farvel til arbejderbyens æra.
[expand title=”Læs mere…”]
I den forbindelse har Aalborg Kongres & Kultur Center været med til at sætte Aalborg på landkortet. Kulturhuset midt i byen, har skabt en scene, og de rette forudsætninger for store landsdækkende konferencer, der absolut har været medvirkende til byens, forholdsvis nyvundne, status som kulturby. Derudover bidrager kongres og kulturcenteret hver år til byens økonomi via beskæftigelse, og det forbrug tilrejsende gæster og publikummer repræsenterer.
– Aalborg Kongres og Kultur Center er en fantastisk kulturinstitution, som i den grad har formået at få Aalborg på Danmarkskortet – og det gælder både i forhold til kongresser, koncerter og andre unikke events. Stedet bliver drevet af et fantastisk dygtigt og professionelt personale, anført af en enestående købmand, som med sin charme, sin erfaring og sin gode sans for timing har udviklet ”butikken” til det, den er i dag; et fantastisk sted som giver både aalborgensere, nordjyder og folk fra resten af landet nogle suveræne oplevelser, siger byens borgmester Henning G. Jensen, og hentyder med betegnelsen ”enestående købmand” til Aalborg Kongres & Kultur Centers direktør, Ernst Trillingsgaard. Han har i 25 år drevet stedet, baseret på en filosofi om at udbyde god kunst og kultur, de rette professionelle rammer omkring kongresaktiviteter, godt og ærligt købmandsskab – så man samtidig kan tjene penge undervejs.
Nordjylland sigter på at skabe værdi og vækst qua landsdelens kulturelle udbud, der er et væsentligt parameter for tilflyttere og højtuddannet arbejdskraft – og dermed i sidste ende et sundt og stærkt erhvervsliv.
– Der er mange parametre, der er afgørende for at kunne skabe og fastholde et dynamisk erhvervsliv. Ét af parametrene er, at en by har et bredspektret kulturliv, siger borgmester Henning G. Jensen, og det har Aalborg Kommune. Når vi tænker kultur, så tænker vi både en fodboldoplevelse på stadion, en koncert eller en fotoudstilling på Nordkraft, en gåtur i Nibes hyggelige gader, et besøg på et af kommunens små gallerier, et kig på Lille Vildmose Centret eller et besøg på havnefronten i Aalborg, hvor der altid er mange aktiviteter. Kultur er mangt og meget og er med til at skabe det miljø, der er en af forudsætningerne for et dynamisk erhvervsliv, konstaterer han.
Da Ernst Trillingsgaard overtog direktørposten i Aalborg, var der mindre fokus på kultur. Færre var dengang nået til den erkendelse, at immaterielle værdier i skikkelse af god underholdning, kan være væsentligt afgørende og faktisk generere stor materiel værdi for en by og en landsdel.
– Vi giver folk oplevelser. Viden, kunst, teater, musik, møder og kongresser, siger Ernst Trillingsgaard, og det skal vi tjene penge på at gøre. Vi kan skabe omsætning i byen, for når tingene er en succes hos os forplanter det sig. Vi er 120 ansatte her i huset, heraf arbejder 60 i Restaurant Papegøjehaven der er forpagtet ud, og er dermed faktisk en stor arbejdsplads, men man er jo for længst blevet bevidst om, at den virkelige værdi i høj grad er det vi lægger ude i byen. Imagemæssig har det stor betydning for Aalborg, at vi findes. Undersøgelser har jo vist, at den stærkeste parameter for at flytte folk er kulturliv, og dernæst børnepasning og løn.
Dermed siger det sig selv, hvilken værdi en stærk kulturinstitution kan skabe, konstaterer Ernst Trillingsgaard.
Hvor der er vilje…
Aalborg Kongres & Kultur Center er opstået midt i en industriby, og selvom man politisk har været god til at bakke op omkring forskellige initiativer, har det været benhårdt arbejde, baseret på god forplejning, rigelig udskænkning og et højt ambitionsniveau, at føre kongres og kulturcenteret til dets nuværende status med en omsætning, der sidste år var rekordhøj, og på 108 millioner kroner.
– Aalborg er altså ikke landets centrum, og derfor har det været et flerårigt projekt, at trække de store konferencer til byen, fortæller Ernst Trillingsgaard. I dag er det Aalborg Kongres & Kultur Center der danner rammen om nogle af landets største konferencer og politiske landsmøder, og det gør vi, fordi vi tager os godt af dem når de er her. Det meste kan lade sig gøre, og vi slækker aldrig på serviceniveauet, siger han. Det er efterhånden mange år siden vi fik etableret de her kontakter, og mange af dem er simpelthen baseret på god forplejning, og nogle, nu hedengangne, forretningsmetoder hvor det handlede om, at mødes over en god snaps eller et par øl og tale sig ind på folk, fortæller Ernst Trillingsgaard.
Ernst Trillingsgaard kom til Aalborg med store ambitioner, en god portion stædighed og så det udtalte talent for købmandsskab. Det talent han siden er blevet så kendt for, og det talent der betyder, at han er lykkedes med projekter der i første omgang har syntes umulige at gennemføre. Aalborg Kongres & Kultur Center er en god forretning, men indimellem succeshistorierne med lutter sorte tal på bundlinjen, står Trillingsgaards høje kulturelle målsætning, om at sætte arrangementer på plakaten med verdenskultur – arrangementer der giver byen omtale og giver landsdækkende genlyd. Den slags arrangementer giver som oftest – økonomisk – underskud, og det skal der være nogen til at finansiere. Ernst Trillingsgaard oprettede kort efter han tiltrådte stillingen som direktør, en sponsorklub til samme formål.
– Det er måden man gør det på, siger Ernst Trillingsgaard. Man kalkulerer simpelthen med underskud på de her arrangementer, fordi de har en stor værdi ud over det materielle. Derfor vil jeg have dem med i programmet, og derfor skulle jeg økonomisk have et bagland af virksomheder, der havde forståelse for det, fortæller han. Jeg sendte 200 breve ud i det nordjyske erhvervsliv om sponsorprojektet og modtog to svar – heraf et afslag, griner han. Det var dødt og jeg overvejede virkelig om jeg skulle være blevet i Holstebro. Så tog jeg voldtægtsmetoden i brug. Leverandører, banken og producenterne blev presset ret insisterende fra min side. Spritfabrikkerne, der havde takket nej til at være med, fik at vide, at Aalborg Kongres & Kultur Center fremadrettet aldrig ville servere andet end brændevin fra FDB og aldrig en eneste snaps fra De Danske Spritfabrikker. Deres respons var, at det ville jeg aldrig turde, men det forsikrede jeg dem, at jeg gjorde og så en dag, da jeg gik og slog græs derhjemme, blev jeg ringet op af direktøren for De Danske Spritfabrikker der gjorde mig opmærksom på, at der var sket en fejl, for de ville selvfølgelig gerne være med i sponsorkredsen, griner Ernst Trillingsgaard. Da jeg så havde 10 med, begyndte det at gå den modsatte vej, og pludselig var det attraktivt at være med i kredsen. I dag har vi 112 sponsorer, og uden dem havde vi aldrig kunne lave de store navne, der giver millionunderskud, vel og mærke uden at belaste kommune og skatteydere, siger Ernst Trillingsgaard.
De sponsorpenge der er en del af Aalborg Kongres & Kultur Centers økonomiske grundlag indgår ikke i husets drift, men er udelukkende øremærket til de arrangementer, der måske er en økonomisk underskudsforretning, men til gengæld har markedsført stedet i en grad, så der er landsdækkende opmærksomhed og respekt omkring kulturhuset i Aalborg. Ernst Trillingsgaard og hans personale har skabt en virksomhed der genererer økonomi i Aalborg, og trækker beslutningstagere, topunderholdning og oplevelser til byen.
– Vi har fire ledige dage i 2011, resten er booket ud. Vi har vedvarende omsætning, også ude i byen, hver eneste dag, og det betyder økonomisk mere for en by, med den vedvarende tilstrømning, end enkeltstående begivenheder. Det er derfor Aalborg er så god. Tingene harmonerer – lufthavn, hoteller, kultur og restaurationer findes – og det findes inden for rækkevidde. Proportionelt passer det hele sammen, og vi kan honorere gæsternes behov. Desuden er Aalborg en serviceminded by, hvor man modtager gæster godt, og det er også en væsentlig parameter, konstaterer Ernst Trillingsgaard.
Det er lykkedes at tænke en harmoni ind i byen så vi har et sted der fungerer. Industribyen er blevet til en kultur og vidensby, og det er en flot transformation, der er vellykket, konstaterer Ernst Trillingsgaard.
At drive det vidt
Aalborg Kongres & Kultur Center har 100 kongresser booket helt frem til 2020 og der er stort set fyldt op til og med 2014 og 2015. Det er lykkedes Ernst Trillingsgaard, hans medarbejdere, byen og politikerne at skabe en kulturel institution der i Aalborg har stor erhvervsmæssig betydning.
Ernst Trillingsgaard har selv udviklet og skabt mange produkter i sit kulturelle virke. Han er ophavsmand til flere revyer, en yderst populær operafestival og har været dygtig til at skabe ”pakkeløsninger” målrettet til publikum over hele landet. Han har drevet Aalborg Kongres & Kultur Center dygtigt, passet godt på sine medarbejdere og giver dem en stor del af æren for stedets succes, således har han, mod rigtigt mange odds, skabt en virksomhed af stor betydning for både byen og landsdelen – økonomisk og kulturelt.
Ernst Trillingsgaard, der i dag er 71 år, arbejder stadig målrettet på at udvikle den virksomhed han i 25 år har stået i spidsen for. Omkring sig har han et veludbygget og værdifuldt netværk, der godt kan være en del af den erfarne virksomhedsleders kompetencer. Han længes ikke efter den tid det tager at mindes. Han vil hellere drive virksomhed – og det drive det så vidt som muligt.
[/expand]