Mr. Weber

“Hun er da ikke rigtig klog”. Sådan lød ordene fra Michael Jensen og Jens Bindslev, da de fik besøg af en englænder, som viste dem en kuglerund grill. Indtil da var
en grill firkantet og egentlig ikke noget specielt. Det var et stykke bøjet metal, vi smed et par pølser på i ny og næ på terrassen, men så heller ikke mere. Og her kom en pige helt fra England og påstod, at en grill skal være rund, have et låg – og kan bruges til meget mere end pølser.
Tekst Jeppe Søe – Foto Finn Byrum

[expand title=”Læs mere…”]

– Jeg husker, at hun bad os kalde alle medarbejderne sammen en aften, så ville hun komme og lave mad på grillen til os. Vi skabte en fest, åbnede en del flasker vin, og så kastede hun en culottesteg ind i den kuglerunde skabning og lukkede låget. “Man kan da ikke sælge en grill med låg, det giver ingen mening at grille med låg”, kan jeg huske, vi sagde. Interessen var større for vinen, og ingen lagde særlig mærke til det, som hendes præsentation handlede om – men da hun lettede låget og lod alle smage, var vi solgt. Vi bestilte på stedet en palle og startede salget, husker Michael Jensen, direktør i Weber-Stephen Nordic.

Smagen af den culottesteg blev starten på et eventyr, der både ændrede Michael Jensens og Jens Bindslevs liv markant, men også gav hele Danmark en grill-kultur. Siden Webers indtog har en rigtig grill været rund – og i en million danske hjem står der Weber på deres udendørs kul-eventyr. Business Class besøger en virksomhed, der er gået fra nul til 100 på kort tid, er blevet et superbrand – og en virksomhed der, med base i Nørresundby, netop er startet på at indtage mellemøsten. Det er en søgt floskel at skrive, at der har været kul på i Weber, men ikke desto mindre er det præcist, hvad der har været i de sidste 10 år.

Når man kommer ind i Weber, rammes man af noget specielt. Det er absolut ikke, hvad man forventer. Man føres gennem en restaurant med indbygget vinkælder, ind gennem smagfuldt indrettede rum til flere spisende gæster, gennem et kæmpe showroom med alle virksomhedens produkter og hele historien på en interaktiv væg – og ender i Grilleriet ved en pejs, siddende i en rød Poul Volthers Corona-stol. Grilleriet er med egen bar, hvorfra der skænkes en fadøl eller serveres kaffe – og i Grilleriets køkken står en lang række grill klar til at blive brugt af de virksomheder, der lejer sig ind til grill-teambuilding. En så stor succes, at Weber netop har åbnet endnu en udgave af Grilleriet i et af Københavns gamle pakhuse.

– Det her er faktisk et eksempel på, hvordan vi tænker, siger Michael Jensen. En Weber er ikke bare et produkt, men en oplevelse vi sælger til folk. Vi markedsfører ikke vores produkter traditionelt længere, men har dyb respekt for det faktum, at Weber er blevet et superbrand. Det betyder reelt, at vi ikke sælger produkter, men er inde i oplevelsesøkonomien. Vi vil give folk, der griller, oplevelser resten af livet. Og det skal vores virksomheds atmosfære og indretning selvfølgelig afspejle.

Michael Jensen sidder roligt i stolen og fortæller om en virksomhed, som man mærker, han er stolt af, og som er hans hjerteblod. I samtalen kommer vi ofte ud af forskellige tangenter, endda langt ud, hvor han pludselig finder sig selv i gang med at udvikle nye tanker. Han bliver hurtigt grebet af ideer og kan på et splitsekund tilpasse dem Webers værdier og tankesæt. Han er Mr. Weber.

Michael Jensen er egentlig uddannet revisor og arbejdede som elev på et revisorkontor. En dag blev han kaldt op til direktøren, der mente, han skulle finde andre veje end at lave regnskaber. “Du er entrepenør og ikke revisor”, var beskeden. Michael blev tosset. Her havde han gået og lavet kaffe til direktionen og stillet deres p-skiver frem på de dyre biler, og så får man at vide, det er den forkerte retning.

– Jeg ville vise dem! Så jeg tog et job i Markt & Co som økonomidirektør. Her mødte jeg Jens Bindslev, der var salgsdirektør – og vi to endte i et makkerskab, der holder den dag i dag. Min revisor-chef havde jo ret. Jeg begyndte at åbne øjnene for entrepenøren i mig selv, blev klog på Branding, markedsføring og ledelse, og sammen med Jens voksede Markt & Co med salg af Gardena (haveredskaber red.) og meget andet – en rigtig nordjysk handelsvirksomhed, siger Michael med et nordjysk lunt smil.

Det var her i Markt & Co, at Weber-eventyret startede, og det var her, at den engelske pige kom og gav medarbejderne culottesteg. Salget af Weber-grillen voksede hurtigt, godt hjulpet af Jan Glæsel, der selv havde fundet frem til en kuglegrill og tog den med i Husk Lige Tandbørsten. Resten er historie, og grill-salget kom hurtigt op på en årlig omsætning på 35 millioner kroner. Virksomheden blev opkøbt af Gardena og ændrede sig en del – og så forlod Michael Jensen virksomheden og startede hos sin far.

Måtte ikke gå i fars fodspor

Michael Jensen taler med stor stolthed om sin far, Egon. Det er tydeligt, at der har været et helt specielt skæbnefællesskab mellem de to. Det er hans far, der lærte ham at skabe, lærte ham at være flittig og have tro på sig selv – og i dåbsgave gav ham både gåpåmod og risikovillighed.

– Far tog mig med på arbejde, fra jeg var dreng. Jeg har sat banderoler på flasker i Sigurd Müllers vinhandel, taget telefoner i salgsafdelingen, opbygget EDB-systemer og skabt produkter. Det er fint i dag at have økonomi-uddannelsen med, men det blev fars entrepenør-gener, der vandt.

Faderen købte Hotel Fønix i Brønderslev og drev det i nogle år med hjælp fra hele familien. Men det endte i en hård konkurs, der tog hårdt på faderen. Vennerne forsvandt, familien levede for 700 kroner om måneden, og faderens rygte var slidt. Det gjorde ondt på Michael at se sin far på den måde, og derfor flyttede Michael og hans kone også til Hals, så snart faderen fik gang i livet igen med Restaurant Havkatten.

– At se et menneske knokle så hårdt for at få greb om livet igen, har sat dybe spor i mig. For det første skal man aldrig tage noget for givet, for det andet skal man aldrig give op. Jeg arbejdede sammen med far og udviklede forretningen og sagde da også op i Gardena for at gå ind i min fars virksomhed. Min far har ellers altid sagt, at “hvis du går i andres fodspor, kommer du aldrig foran”, men det var fantastiske trin at træde i.

I 2002 går fodsporene pludselig ikke længere. Michaels far dør pludseligt 53 år gammel. Ingen vidste, hvor fodsporene var på vej hen, og nu skulle Michael selv sætte nye i ukendt jord. Det var en del af Michael, der døde den dag. Et makkerskab, venskab og et kærligt far-søn-forhold var forbi.

– Jeg var i chok, men jeg måtte hanke op i mig selv og få styr på det hele. Finde ud af, hvad far havde sat i gang og hvilke ting, han havde i sin pipeline. Fars virksomhed Dansign, der blandt andet havde stor succes med postkasser fra Maglehøjgaard, røg ved den lejlighed, da leverancerne svigtede. Jeg brugte et år på at rydde op, lægge strategier og få de rigtige folk ind. Jeg fandt ud af, at jeg var god til at se frem og skabe overblik. Og den viden bruger jeg fortsat.

Grill kulturen blomstrer

Mens Michael forsøgte at komme sig ovenpå sit tab, havde Weber-koncernen kontaktet Jens Bindslev i Gardena-virksomheden. De ønskede at lave et selvstændigt Weber-firma i Skandinavien. Jens ringede til Michael, makkerskabet skulle samles igen – og selvom Michael ikke helt troede, det kunne holde, sagde han ja til at gå ind i virksomheden. Dengang Jens og Michael skulle sælge deres første Weber til forhandlerne, kørte de rundt med en grill på bagsædet og lavede culottesteg i hele Danmark. Parolen var, at de også skulle opleve stegen, ligesom de selv havde smagt den engelske piges grill-eventyr. Danskerne skulle overbevises om, at en grill skal være rund og kan bruges til alle former for stegning. Men da Michael kom tilbage i Weber, tog de ikke længere rundt med en grill på bagsædet. Weber havde slået igennem overalt i landet, Sverige og Norge blev igangsat – og alt gik stærkt. Firmaet vækstede voldsomt i årene fremover, og hastigheden gjorde endda, at selv firmanavnet måtte ændres. Finland var ikke vilde med at handle med Weber Scandinavia, da landet ikke er del af Skandinavien – så med navneskift til Weber-Stephen Nordic fik de succes.

– Det gik ufatteligt stærkt. Vi havde virkelig skabt en grill-kultur i Danmark, ligesom den man kender fra USA. Vi skabte backyard-heros, siger Michael og henviser til den danske mand, der står med forklædet på terrassen og har styr på kødet.

– Jeg samlede hurtigt de helt rigtige folk omkring mig og sørgede for at få personale i topklasse. Medarbejderne er altid en leders største aktiv. Vi arbejder konstant med at samle alle medarbejderne i en fælles indsats, med et fælles mål. De skal være stolte af virksomheden, føle, det er deres og have klap på skulderen. De skal kende Webers mål, kende vores værdier, tænke i Weber og drømme om Weber.

Vi må aldrig være okay!

Noget tyder på, at den klare ledelses-målsætning er lykkedes for Michael Jensen. Da jeg spurgte rundt i frokostpausen, fortalte medarbejderne, at de er blevet Weberfolk til fingerspidserne. En fortalte, at han kan blive helt tøsefornærmet, hvis nogen siger noget dårligt om en kuglegrill. Weber er en livsstil – også for medarbejderne – og de skal have det så godt, at de tager Weber med hjem til familien.

– Vores klare overligger er, at Weber aldrig må være okay! Vi skal være de bedste. Verdensmestre til alt, vi laver – og leve op til det, hver eneste dag. Vores 100 medarbejdere løfter i flok, vi har enten været heldige eller dygtige til at skabe et fællesskab, en stor familie, i Nørresundby, siger Michael.

Mens medarbejderstaben voksede, og fokus var på at følge med den voksende efterspørgsel, opdagede Michael ikke, at han var blevet så stor, at han faktisk havde opnået monopol-status. Men den succes gik op for ham, da konkurrencestyrelsen og politiet dukkede op på hans kontor 15 mand høj, efter at DR´s KONTANT havde svinet virksomheden til for prisstyring.

– Pludselig gik det op for os, at vores markedsandel var blevet så stor, at der gjaldt helt andre regler. Vi burde sende blomster til konkurrencestyrelsen, for det gjorde, at vi gik i gang med at tænke helt anderledes. Vi lavede et kæmpe turn-around i virksomheden, skabte nye strukturer og lavede strategier på alle virksomhedens områder. Det var også her, at vi skiftede fokus fra markedsføring af produktet til oplevelses-økonomi og branding.

Vil ikke være blærerøv

Michael Jensen gør ikke meget væsen af sig. Hans ur og hans bil afslører, at han næppe vil opleve et spærret dankort nogensinde, men man mærker det ikke på ham. Når man ser på succesfulde direktører i Danmark, er der en del, der fører sig frem og er i spotlyset – og derfor kan det undre, at manden, der lærte os om kuglegrill, ikke er mere kendt.

– Udover at være nordjyde, der traditionelt lever stille og godt, så er jeg slet ikke typen, der bare kører eurokortet igennem og fører mig frem. Jeg ville slet ikke kunne leve med, hvis folk synes, jeg var en blærerøv. Jeg har en skøn bil og har det i det hele taget godt, men jeg ønsker ikke, som mange andre, at spille en rolle og leve op til fordommen om en succesrig forretningsmand. Jeg er optaget af at DRIVE forretning, ikke at VÆRE en forretning. Arbejder man, så får man en belønning. Det sagde min far, og jeg kan ikke skjule, at belønningen er kommet – men det har kostet blod, sved og tårer undervejs.

Jens Bindslev er blevet 62, og Michael står klar til at tage over, når det en gang bliver aktuelt.. Generationsskiftet bliver ikke svært, da Weber har en masse høvdinge på alle poster, der tilsammen, ifølge Michael, giver den bedste ledelse man kan tænke sig.

– Mange direktører er ildsjæle og ansætter derfor primært folk, der kan udføre deres mange ideer. Jeg tror på en helt anden ledelsesform, hvor jeg som ildsjæl skal ansætte flere ildsjæle med gode ideer. De skal gerne give mig aktivt modspil, udvikle videre på mine ideer – dræbe mine ideer eller komme med deres helt egne. Det team har jeg omkring mig i dag! Derudover sætter jeg en personlig ære i at have al min fokus på samme projekt. En entrepenør kan nemt blive optaget af at skabe nyt og nyt hele tiden. At man bygger noget op, og så snart det kører bygger noget nyt op eller investerer i alt mellem himmel og jord. Jeg skaber noget nyt hver dag – men det er altid i Weber-regi, siger Michael.

Marketingdirektør Stig Pedersen bekræfter den ledelsesstil:

– Når jeg som marketingmand taler med folk i min branche, så siger de tit, at deres ideer dræbes, når de når ledelsen. Der mødes alle ideer med krav om Cost Benefit-analyser eller bundlinie-debat. Når jeg kommer med en ide til Michael, så begynder han straks at gøre den vildere og større. Det gør, at man tager chancer sammen – når vi har ondt i maven af spænding over en ide, så har vi det alle sammen. Og den ånd er helt unik fra Michael.

Ved, hvordan vi griller i 2014

Det er svært at lave en manual over, hvad det er, der er lykkedes for de to entrepenører i Nørresundby, der i dag driver en millionforretning med et brand, der i Danmark er større end Coca-Cola. Det virker, som om der er uendelig mange faktorer, der spiller ind. Både held og lykketræf, dygtighed og ånd har spillet hovedrollerne i den strategiske udvikling – men det virker også, som om risiko-villighed og tro på sig selv er en aktiv medspiller. Nu har de – ved en tilfældighed – fået tildelt hele Mellemøsten. Jens Bindslev ringede hjem fra et møde i Weber USA og sagde, at de havde spurgt, om nogle ville have hele Mellemøsten. Michael svarede straks, at han skulle sige ja tak. “Du er bindegal, men det gør jeg”, sagde Jens – og nu har Nørresundby-virksomheden opbygget kontorer i Dubai, Bahrain, Libanon, Kuwait, Saudi-arabien og Egypten. Det går stærkt, men ifølge Michael er ledelsen altid 3 år foran i deres planlægning. Han vil ikke afsløre over for Business Class, hvordan vi danskere så griller i 2014. Men man mærker tydeligt på hans skæve smil, at han ved, at det med sikkerhed bliver på en Webergrill. 

[/expand]