Fra samtalekøkken til espressolounge

 I den lille by Jerslev i Nordjylland tales der i sportslige vendinger på direktionsgangene. Den hårde konkurrence I branchen bliver sammenlignet med Tour de France, hvor kun førstepladsen er god nok. JKE Design vil trække den gule førertrøje over hovedet, og teamcoachen Erik Theill tænker konstant i strategier og ’næste træk’.
Tekst Dadi Halldorsson – Foto Sveinn Hjartarson 

[expand title=”Læs mere…”]

Længe før Bjarne Riis gjorde Tour de France til en dansk nationalsport, var en anden mand – Erik Lund – i færd med at sammensætte et hold, der hverken skulle indtage Champs-Élysées eller forsøge sig på anden sportslig vis. Det var i foråret 1970. Holdet bestod bl.a. af håndværkere og snedkere, der udgjorde medarbejderstaben i snedker- og tømrervirksomheden Jerslev Byggeindustri. Virksomheden byggede huse og producerede egne vinduer, døre og elementkøkkener. Med tiden steg efterspørgslen efter køkkener så eksplosivt, at virksomheden ændrede navn til Jerslev Køkken Elementfabrik. I 1993 fik den det nuværende navn JKE Design A/S, og i 2000 blev den opkøbt af svenske Ballingslöv. – Erik Lund forlod virksomheden for mange år siden. Han driver nu Eico i Brønderslev, der sælger vaske, emhætter og den slags. Han er derfor blevet underleverandør til sin gamle virksomhed. Han er stadig en god ven af huset, og hvis der er jubilæum eller noget andet, er han her straks, fortæller JKE’s direktør Erik Theill. Siden marts 2010 har Erik Theill været manden på kommandobroen i den store virksomhed fra den lille by. Den svenske Ballingslöv ejer også to andre konkurrerende køkkenproducenter

– KVIK og Multiform. I 2008 blev alle aktier i Ballingslöv desuden opkøbt af Stena, der bl.a. ejer rederiet Stena Line.

– Vi er alligevel stadig den nordjyske virksomhed med kun én fabrik, hvor alt fra indkøb, produktion og administration er samlet under samme tag, fortæller Erik Theill.

Den velkendte rutsjebanetur

JKE Design har de seneste år gennemgået den samme rutsjebanetur, som landets – for ikke at sige verdens – øvrige virksomheder. Før finanskrisen gik det rigtig godt, under finanskrisen gik det skidt, og nu er der tegn på fremgang igen. Virksomheden toppede i 2007 med knap 200 millioner i omsætning. I årene op til krisen gik den fra 50 til 80 forhandlere i Norden og havde til sidst 125 ansatte. Blot to år senere var omsætningen under 120 millioner og medarbejderstaben nede på 90. Da Erik Theill indtog broen, tegnede virksomheden sig for 6-7 % markedsandele. Et tal, der siden har fået en pil opad.

– Det er et utrolig svært marked, som desværre ikke er i vækst. Derfor bliver vi nødt til at kapre markedsandele. Finanskrisen ser bare ud til at trække ud, og den danske økonomi virker ikke stærk nok endnu. Der er mange, mørke skyer over landet, erklærer Erik Theill. Lige fra dag ét har Theill betragtet branchen som et cykelløb, hvor JKE udgør et af teamene. Og ifølge Theill har JKE i sinde at vinde løbet.

– Det er en kamp, hvor ’The winner takes it all’. Der er ingen toer, kun enere. Vi har derfor sat os det ambitiøse mål at omsætte for 130 milliner i 2011. Vi skaber kun lønsomhed gennem fremgang. Vi skal også huske på, at niveauet i 2008 ikke gav et rigtigt billede af markedet. Vi kan ikke sige, at vi i 2008 havde en faktor 100. Den var nærmere faktor 160, siger Erik Theill.

Fra samtalekøkken til espressokøkkenet

Da Erik Theill startede for godt et år siden, introducerede han hurtigt et nyt produkt – Espressokøkkenet.

– Jeg sad sammen med vores salgschef på en café på Kongens Nytorv og drak en kop kaffe. Vi snakkede om begrebet samtalekøkkener, og hvordan man i fremtiden vil huske tilbage til nullerne som et årti, hvor danskerne anskaffede sig samtalekøkkener. Det var en fantastisk fremgang og blev et begreb, som danskerne tog til sig. Vi tænkte derfor, at vi måtte finde et andet kommunikationsgrundlag, end samtalekøkkenet. Vi måtte skabe noget, der skabte købelyst hos målgruppen. Noget der fik dem til at købe et JKE køkken frem for en bil.

– Samtalen kom hurtig til at handle om kaffe. Alle elsker jo duften af kaffe. Vi ville gerne skabe et køkken, hvor den gode kaffe blev en naturlig del af køkkenindretningen. På same måde som opvaskemaskinen, ovnen og køleskabet. Vi ville have kaffen til at blive en integreret del af køkkenet, erindrer Erik Theill. Erik Theill og salgschef Claus Nielsen fik hurtigt lavet en skitse på et stykke papir. Dernæst tog Erik Theill et fotografi af tegningen på sin mobil og sendte det til produkchef Erik Villadsen, der befandt sig på fabrikken i Jerslev.

Danmarksmester i barista

Ti dage efter kaffekoppen på Kongens Nytorv stod det nye Espressokøkken klar i entréen I Jerslev. Eriks hensigt var ikke til at tage fejl af – der skulle ikke være for langt mellem ord og handling. JKE skulle have en mere handlekraftig profil.

– Vi har ofte været lidt tilbageholdende og reactive i forhold til udvikling og nytænkning.Det vil vi ændre på og prøve at gøre vores varemærke mere hot. Vi vil gerne appellere mere til det yngre publikum. Vi allierede os derfor med danmarksmesteren i barista, Søren Stiller Markussen. Vi lancerede også en ny hjemmeside i januar måned og lavede en produkthjemmeside for Espressokøkkenet, hvor vi bl.a. linker videre til videoerne med Søren Stiller på Youtube. Vi har forsøgt at kreere et kaffeunivers, som vi fremover kan brygge videre på, fortæller Erik Theill. Hans fødder er også begyndt at efterlade sig spor i virksomheden. Han er i fuld gang med at etablere flere salgssteder, så ambitionen om en omsætning på 130 millioner i 2011 kan realiseres.

– Allerede nu er over 20 nye salgssteder på plads eller undervejs, og vi har mange flere i støbeskeen. Det er vi meget tilfredse med. Vores målsætning er at stå med 80 forhandlere i 2012. Butik nummer 29 er således allerede åbnet i Danmark. Så har vi 30 i Norge, og resten skal gerne åbne i Sverige, hvor vi på nuværende tidspunkt kun har ti.

– Vi vil gerne være stærke i Skandinavien og har ingen planer om at udvide vores marked. Vores koncept og stil passer til markedet her. Vi er desuden i fuld gang med at rette os ind efter det nye forbrugerbillede. Hvor man før finanskrisen fokuserede på nybyg, er focus mere på ombygninger i dag, konstaterer Erik Theill.

Et køkken eller ferie på Mallorca?

Det var en trist udsigt, der ventede den nye direktør Erik Theill, da han trådte til for omtrent et år siden. Adskillige salgssteder var bukket under for finanskrisen, og JKE havde brug for en ny, ledelsesmæssig indsprøjtning.

– Det vigtigste i en virksomhed er at have en motiveret medarbejderstab og et engageret forhandlernet. Jeg har brugt utrolig mange ressourcer og kræfter på at genskabe  motivationen. Derfor tilførte jeg straks efter min tiltrædelse nogle nye produkter, så alle kunne se og mærke, at der var nye strømme på vej. Vi afholdt også en konference med vores forhandlere og mærkede hurtigt, at der var mange dygtige folk omkring os.

– Vi skal have førertrøjen på i JKE og have den højeste vækst. Vi har rigtig mange konkur-renter, fordi vi ikke bare konkurrerer med andre køkkener, men også alle slags forbrugertilbud derude. En typisk kunde står med et valg om at tage på sommerferie til Mallorca eller købe et køkken hos os. Andre skal vælge imellem en bil, en garage, en terrasse – og et køkken. Det er derfor et uhyre hårdt marked. Men mon ikke vores allerstørste konkurrent alligevel er IKEA, spørger Theill.

Sigt efter flaget

Erik Theill er en inkarneret sportsmand. Han er både en gammel cykelrytter og håndboldspiller på – ifølge eget udsagn – et mellemniveau. Sporten følger ham stadig privat og professionelt. – Jeg søger meget inspiration i sportens verden. For et år siden begyndte jeg at spille golf, og det er jeg blevet vældig bidt af. Hvis man tænker over, hvornår man spiller henholdsvis godt og dårligt i golf, så afhænger det utrolig meget af, hvordan man har det den pågældende dag. Er man i balance eller presset? Har man selvtilliden i orden? Hvis ikke, så skyder man ud af banen, og der er en ubegribelig hård afregning.

– Det samme sker i JKE. Det nytter ikke noget, at man som sælger er lidt ved siden af sig selv. Vi skal sigte efter flaget hver gang, ellers fokuserer vi for meget på bunkers, træerne og søerne.

– Når jeg går rundt i hverdagen, tænker jeg altid på, hvordan ting omkring mig kan bidrage til udviklingen af JKE. Jeg tænker altid på, hvordan tingene kan hjælpe os at nå op til flaget? Vi skal turde kigge på flaget og sige, det er sådan det skal gøres. Det er dér, vi skal hen, siger Theill.

Erik Theills store sportslige baggrund og interesser har endda sat sit præg på hans analyse af virksomhedens identitet. Det er således en tennisbold, der danner baggrunden for identiteten under navnet ”The Winner Takes It All Open”. Det er stort set ligegyldigt, hvad der bliver snakket om. Erik Theill henter altid et par sportslige begreber ind for at tydeliggøre sine budskaber.

– Da jeg startede i virksomheden, følte jeg mig som træner Ove Christensen for Randers FC. Det var et hold, der var fuldstændig drænet for selvtillid og gejst, siger han.

Fejedrengen fra Aalestrup

Erik Theill er født og opvokset i Møldrup I Midtjylland. Han er uddannet indenfor trælasthandelen og har været i møbelindustrien i 18 år. I 2002 blev han medejer af bordpladevirksomhed Geisler Bordplader på Mors, der bl.a. leverede varer til JKE. Geisler Bordplader blev i 2006 solgt til Balllingslöv koncernen, hvor Theill dermed kom ind under samme paraply.

– Min far var håndværker og min mor rengøringsdame. Min far arbejdede på en køkkenfabrik i Aalestrup, hvor jeg i øvrigt startede som fejedreng. Jeg synes mine stærke sider kommer fra min baggrund. Jeg evner at kommunikere med mange mennesker på mange niveauer. Det ene øjeblik har jeg en samtale med en timelønnet medarbejder på fabrikken og et andet med en forhandler fra Sjælland. Som leder er det vigtigt at være god til den menneskelige kommunikation. Jeg forsøger derfor tit at tale i billeder og metaforer, såsom gennem sportslige begreber og sammenligninger. Jeg synes, det forklarer tingene meget bedre. Jeg respekterer andre mennesker og deres evner, og jeg kan godt leve med, at andre ved mere eller bedre, end jeg. Det vigtigste for mig er, at vi sammen opnår de bedste resultater for virksomheden. Til gengæld, synes jeg, at min svaghed er den manglende teoretiske uddannelse. Jeg kunne godt tænke mig at have en mere økonomisk uddannelse, indrømmer Theill.

Med hjertet det rette sted

– Den største skole, som jeg har været på, er livets skole. For ikke at sige den skilsmisse, som jeg var igennem for nogle år siden. Der lærte jeg forskellen mellem  forretningsmæssige og personlige udfordringer. Før skilsmissen kunne jeg nærmest gå på vandet, idet jeg ikke rigtig havde oplevet modgang. Skilsmissen satte tingene lidt i perspektiv, og jeg lærte, at der var andre problemer i livet, end de rent  forretningsmæssige. Hvis ikke vi sælger køkkener, eller hvis der er andre problemer i virksomheden, så er det noget, vi kan handle på. Et køkkenelement kan aldrig blive en katastrofe.

– Mit arbejde er en kamp, som jeg gerne vil vinde. Så er det blot et spørgsmål om at sigte efter målet og hive resultaterne hjem. Det gør man bl.a. ved at få glæde og energi ind i organisationen. Vi skal have mennesker, der har lyst til at spille med. Med passionerede mennesker omkring os kan vi trække førertrøjen over hovedet. Vi skal ikke sammensætte et hold ligesom Chelsea. Vi skal have et hold med engagement og hjertet på det rette sted.

– Det handler om hårdt arbejde og om at finde et godt og solidt købmandskab. Vi skal vide, hvad kunderne gerne vil have, og skal være gode til at motivere medarbejderne og vores forhandlernet. Og vi skal skabe lysten til udvikling i stedet for modsatte. Vi skal brænde for fremgang og give plads til muligheder. Der kommer finanskrise etc., men så må man bare sige til sig selv, at det, man ikke dør af, bliver man stærkere af, fastslår JKE’s direktør Erik Theill.

 

[/expand]