Monopol brydes ved kundeforståelse

 Sigma Media er en nordjysk virksomhed, med base i Hjørring og Herning, grundlagt af to mennesker, der har fået nok af det eksisterende monopol på distribution. Virksomheden er etableret i 2010, som en reaktion på branchens eksisterende monopolløsninger og i håb om at kunne tilføre nye standarder til nogle stagnerede procedurer – eller som de provokerende siger: “Vi vil som de første i branchen have fuld fokus på kundens ønsker”.
Tekst Pia Møller Søe – Foto Mikkel Werenberg

[expand title=”Læs mere…”]

Sigma Media tilbyder håndtering af alle typer og mængder af forsendelser til både ind- og udland. Traditionelt afhænger prisen på distributionsløsninger i stor udstrækning af den mængde du skal have distribueret, og derfor arbejder Sigma Media med at samle kundernes forsendelser i puljer, der betyder, at prisen på distributionsopgaver kan sænkes væsentligt.

Stifterne af virksomheden er Dorte B. Knudsen og Jesper Højbjerg, begge med en fortid som medarbejdere i erhvervssalget hos Post Danmark, og det er qua det arbejde, at de med et indgående kendskab til kundebehov, nu kan markedsføre deres egen virksomhed, som nytænkende og revolutionerende på distributionsmarkedet.

Sigma Media arbejder med den målsætning, at de på både pris og kvalitet, skal være yderst konkurrencedygtige og så skal serviceniveauet være kimen til et langvarigt samarbejde med tilfredse kunder.

– Det her marked trænger til at blive udfordret, siger Jesper Højbjerg, partner i Sigma Media, og det både på pris og kvalitet. Jeg synes smidigheden og kvaliteten af de eksisterende løsninger på markedet, er knap så skarpe som de kunne være, og det var i den forbindelse at vi ville, og har, skabt et alternativ. Vi kan gøre det både bedre og billigere, siger Jesper Højbjerg.

Sigma Media er en mindre virksomhed der arbejder ud fra princippet ”mange bække små”, og summen af de opgaver virksomheden løser betyder, at de har mulighed for at præsentere deres kunder for en optimal løsning, på både pris og kvalitet. – Vi koncentrerer os om de mindre og mellemstore kunder, da det er her vi kan skabe de største fordele. De allerstørste kunder må de andre slås om, siger Jesper Højbjerg.

– Vi vil gerne være vores kunders garant for, at de har den bedste løsning. De skal ikke bruge kræfter på at scanne markedet for at sikre sig den bedste løsning, det gør vi for dem, siger Jesper Højbjerg. Vi er uafhængige, og kan derfor afsøge hvilken løsning der virkelig er den bedste for kunden. Vi kan koncentrere os om deres behov, fuldstændigt uden at være låst af forskellige forudbestemte produktreferencer, siger han. Netop uafhængigheden fra andre interesser adskiller, Sigma Media fra andre virksomheder på distributionsmarkedet.

Sigma Media distribuerer tryksager i alle afskygninger. Modsat markedets eksisterende udbydere har Sigma Media ikke lagt sig fast på bestemte produktvalg, som kunderne skal indordne sig efter. De varetager hele distributionsløsningen for kunden i et forsøg på, at frigive nogle ressourcer hos kunden, der på den måde slipper for at sætte sig ind i regler og procedurer omkring opgaven.

– Man kan egentligt sige det på den måde, at vi tager os af den u-sexede og lav-praktiske del af markedsføringen.  Hvis vi kan tage den logistikmæssige håndtering væk fra bureauerne og afsenderne, så har vi hjulpet dem en del, siger Jesper Højbjerg. Der er mange regler man skal sætte sig ind i omkring håndtering, deadlines, formater, vægt og den slags – og i sær hvis det kun er et par gange om året man gør det – er det en proces der er tidskrævende. Derfor er det langt nemmere, og for alle parter billigere, at det er noget vi håndterer, siger han.

Sigma Media arbejder med distributionsanalyse. Det betyder, at et af de produkter de udbyder, er en fuldstændig klarlæggelse af kundernes behov, en optimering af distributionen og analyser der målretter virksomhedens markedsføring via demografiske undersøgelser, der i sidste ende kan trimme antallet af ’spildte’ tryksager.

– Vi optimerer folks distribution så man ikke sender ud i blinde. Så sparer man de kataloger der ryger ved siden af. Vi scanner markedet, og analyserer de områder der distribueres i, fortæller Dorte B. Knudsen. Vi kan eksempelvis skære i oplaget, men bevare effekten, ved at målrette til målgruppen for din tryksag. På den måde sparer virksomheden både produktions- og portoomkostninger, men får samme resultat. Simpelthen ved at distributionsoptimere, fortæller hun.

Jesper Højbjerg, Dorte B. Knudsen, Anders Messell og Karen Viinberg er dedikerede til den virksomhed de har startet. Og til drømmen om, at bidrage med kvalificeret konkurrence på et fastlåst marked, hvor få distributionsvirksomheder sidder på kolossale markedsandele. De nyder samstemmende tilværelsen som selvstændigt erhvervsdrivende, med det noget usædvanligt ambitiøse mål, at kunne bevare en naiv tilgang til branchen og deres erhverv.

– Man skal have lov til at være naiv, også som virksomhed, siger Jesper Højbjerg.  Det skal ikke være så kynisk alt sammen – man kan jo godt drive virksomhed fordi man gerne vil gøre det godt. Fordi man gerne ser en branche videreudviklet og optimeret. Selvfølgelig skal vi tjene penge undervejs og det gør man når man leverer et godt produkt, og noget må vi gøre rigtigt, for vi erfarer, at vores kunders netværk henvender sig, siger han.

– Sigma Media er en landsdækkende virksomhed, der udelukkende arbejder med distribution. Virksomheden har et klart erklæret mål om at holde sig fri af andre aktiviteter. I vores virksomhed er der ikke nogen interesser der overlapper hinanden, siger Anders Messell. Mange virksomheder er så forgrenede og har så mange interesser at pleje, at det skarpe fokus på kundens behov let bliver sløret. Så vores uafhængighed vil vi ikke give køb på for noget i verden, konstaterer han. 

Fakta

  • Der postes dagligt millioner af tryksager og magasiner – såkaldte adresseløse forsendelser til virksomheder og private i Danmark. I alt omdeles årligt ca. 3 milliarder reklametryksager i Danmark. Dette marked domineres nationalt af to spillere. – Forbruger Kontakt og Post Danmark.
  • Sigma Media opnår som storindkøber en betydelig rabat hos Post Danmark, og den rabat deler de med kunden.
  • Desuden køber Sigma Media også ydelser hos en række andre postudbydere, og kan dermed sammensætte en samlet løsning, der udnytter fordele ved flere forskellige udbydere.
  • Sigma Media kan samlet set tilbyde de fleste af deres kunder en cirka 20 procents besparelse i forhold til eksisterende distributionsløsninger

MarcoPolo / MyPlanet er skiftet til Sigma Media på deres distributionsløsninger. “Vi bruger dem både til rådgivning og distribution af både magasiner og katalogbestillingerne via hjemmesiden. Sigma har en, for branchen, sjælden evne til at se kundernes behov og læste lynhurtigt, hvordan man kunne strikke en aftale sammen, der mere end dækkede vores krav. Vi får bedre service, har sparet betragtelige summer på aftalen – og har fået præcis den samme ydelse som før. Der er fantastisk kommunikation hele vejen igennem, ingen uklarheder og totalt overblik. De har virkelig fat i noget med deres totalløsninger og vi bruger dem fremover.

Dorte Kuula
Marketing manager, MarcoPolo / MyPlanet 

[/expand]