Hirtshals havn – fra myndighedskontor til erhvervsudvikler

Med sine 150 meter, rækker den nyligt ankomne borerig Mærsk Guardian godt op
i de nordjyske himmelstrøg over Hirtshals. Boreriggen er det håndgribelige bevis på en fremsynet og modig indsats, som Hirtshals Havn er frontløber for. Men boreriggen ligger kun i havnen i kraft af et tæt samspil mellem flere virksomheder og byens store opbakning til det ambitiøse projekt – et sammenhold, der vidner om havnens forvandling fra myndighedskontor til erhvervsudvikler med lokal forpligtelse.
Tekst Marianne Fuglsang Welling – Foto Mikkel Werenberg

[expand title=”Læs mere…”]

Den 1. december 1929 tages Hirtshals Havn officielt i brug og startskuddet er lydt til det, der den dag i dag kendetegner byen: høj aktivitet på kajerne. Gennem årene har fiskeri og transport over vandene beskæftiget langt de fleste af byens borgere, og det ligger dybt i byens kultur, at havnen er en helt central del af Hirtshals’ identitet. Jens Kirketerp Jensen, der i dag er direktør for Hirtshals Havn, har fulgt udviklingen i Hirtshals siden 1995, og på tæt hold fra direktørstolen fra 2004, tre år efter at havnen blev en selvstændig virksomhed.

-Tidligere var Hirtshals Havn et statsdrevet havnekontor, en lidt upopulær myndighed, som skulle opretholde lov og orden på havnen. I dag er vores rolle en helt anden. Byen og havnen hænger sammen; havnen er ingenting uden byen og vice versa. Derfor tænker vi også visionært for at indfri potentialet i det samarbejde, vi kan få på benene med andre aktører i Hirtshals og Nordjylland i det hele taget. Som en ansvarlig virksomhed er det nødvendigt, vi tænker over, hvad vi skal leve af i fremtiden, og hvordan vi skal gøre det. Vi er ikke længere en myndighed, vi er en erhvervsudvikler, forklarer direktør Jens Kirketerp Jensen.

Derfor var det også et afgørende skridt i en ny retning, da Jens Kirketerp Jensen for 3 år siden fik en opringning af Per Jeppesen, direktør i PBT Technic, som præsenterede idéen om, at virksomheder i Hirtshals kunne gå sammen om at byde ind på store offshore-opgaver, som fx eftersyn og service af en borerig fra Mærsk.

– Inden da var det temmelig utraditionelt at samarbejde så specifikt med konkurrerende virksomheder i samme havn, men Per havde spottet, at der måtte andre boller på suppen, hvis virksomheder fra Hirtshals skulle følge med udviklingen. Jeg gik lige rundt om sig selv to gange, da han forelagde idéen, og måtte sove en nat på det, for det er jo et kæmpe projekt at kaste sig ud i, men derefter blev der også trykket på startknappen, fortæller Jens Kirketerp Jensen fra Hirtshals Havn.

Derfra tog projektet hurtigt form og mødte opbakning fra de øvrige nu involverede virksomheder, Wärtsilä og Marine Shaft.  Der var bred enighed om, at samarbejde og koordinering virksomhederne imellem ville være vejen frem til at lykkes med et kæmpe projekt, som kunne være begyndelsen på flere af samme slags. Tillige blev Handelstandsforeningen inddraget i det forberedende arbejde, for boreriggen ville betyde stor tilgang af handlende og overnattende i de måneder, boreriggen skulle serviceres i Hirtshals Havn.

– I takt med vores bestræbelser på at geare Hirtshals til projektet, havde Mærsk fået nys om, at Hirtshals kunne være et seriøst bud på en ny havn til offshore-service. Det endte faktisk med, at de kom os i forkøbet med den indledende kontakt, da de ringede og spurgte, ”om det var noget, vi kunne lave”, fortæller Jens Kirketerp Jensen.

Et klart ’JA’ blev svaret på Mærsks henvendelse og efter præsentation og dialog om de endelige detaljer, kunne det falde på plads, at det fynske skibsværft Fayard, som har hovedentreprisen på boreriggen, sammen med Mærsk pegede på Hirtshals Havn. Dermed var det en realitet, at Mærsks borerig Mærsk Guardian ville anløbe ultimo april 2011, og de fire virksomheder; Hirtshals Havn, PBT Technic, Wärtsilä og Marine Shaft skulle blive underleverandører til det første offshore-projekt i Hirtshals nogensinde.

På kanten af Danmark

I medierne bliver vi for fuld udblæsning eksponeret for tanken om et ”Udkantsdanmark”, og måske især en by som Hirtshals er i manges bevidsthed en del af landet, som ligger langt væk fra, hvor tingene sker, og hvor udviklingen vokser. Men begynder man at kigge mere på Hirtshals’ beliggenhed i en maritim optik, kan den geografiske placering ikke være mere central. Hirtshals Havn ligger centralt i forhold til de skandinaviske lande, Storbritannien, den europæiske vestkyst og Baltikum, og det vil i rigtig mange tilfælde være attraktivt at få udført offshore-arbejder som vedligehold, reparationer og eftersyn i Hirtshals. En borerig, som ikke udfører sit arbejde på vandet, er meget bekostelig at tage ud af funktion for at lave eftersyn og service, så tidsfaktor og deraf havnens geografiske placering er afgørende, så boreriggen hurtigt kan komme ud på havet og udfylde sin tiltænkte rolle igen.

Over de måneder, Guardian ligger i Hirtshals Havn, beskæftiges helt op imod 600 mand. Projektet vil derfor utvetydigt påvirke omsætningen i nordjyske byers forretninger, dagligvarebutikker og hoteller, og håbet er da også, at Guardian kan være den første af en række offshore-projekter i Hirtshals:

– Lige nu ligger vores eksamensopgave på bordet; riggen er her, og det er nu, vi skal vise, at vi kan klare opgaven til UG. Vi er ikke verdensmestre, og vi har meget at lære, men hvis vi gør det godt, håber vi, der bliver flere af denne type projekter i Hirtshals. Vi skal blive ved med at udvikle os og tage nye initiativer, lave frugtbare samarbejder og være klar over, at det er vores viden, vi skal vinde på. Når vi står sammen med vores viden i Hirtshals, har vi faktisk allerede rigtig meget at byde på, siger direktør for Hirtshals Havn Jens Kirketerp Jensen.

Også hos PBT Technic glæder direktør Per Jeppesen sig over, at boreriggen ligger trygt og godt i Østbassin 2 i Hirtshals Havn, men understreger samtidig, at målet nøje holdes for øje, til projektet er afsluttet, og Mærsk Guardian igen er på vandet:

– Det giver god energi til byen og vi oplever kun positive tilkendegivelser over for projektet, men vi er også beskedne nordjyder og skal lige være nået godt i mål med opgaven, før vi tør spå om fremtiden. Det er først en succes i det øjeblik, opgaven er løst, og Mærsk også har haft en succesoplevelse, forklarer han.

En vigtig erfaring er dog ifølge Jens Kirketerp Jensen allerede skrevet bag øret, og giver blod på tanden til fremtidens erhvervsudvikling med Hirtshals Havn som primus motor:

-Der ligger en enorm styrke i, at vi har taget hul på et samarbejde på tværs af virksomhederne i Hirtshals. Det giver os allerede nu troen på, at vi har masser at tilbyde. At vi er nået hertil, viser allerede, at vi kan meget mere, end vi tror – hvis bare vi bruger hinanden rigtigt, slutter direktør for Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen.

[/expand]