Business Class

Mand med laptop med spam på skærmen | Business class

Spam – hvad er reglerne?

Uopfordrede henvendelser per e-mail, telefon, sociale medier eller andre digitale tjenester – det er spam. Den slags er jævnfør Markedsføringsloven ulovligt, såfremt modtageren ikke aktivt har givet samtykke til modtagelsen. Dette gælder uanset, om modtager er privat eller virksomhed. Der er dog nogle undtagelser til loven, som kan gøre det svært at forstå helt.

Hvornår er det spam

Vi er ovre i en klar definition af spam ved en henvendelse, der lever op til disse ting:

  • Modtager har ikke sagt klart ja tak til henvendelsen
  • Henvendelsen drejer sig om markedsføring eller reklame af virksomheden
  • Kanalen er digital – socialt medie, e-mail, SMS eller lignende

Her er der ingen gråzone. En sådan henvendelse er ulovlig. Dette kan eksempelvis være et tilfælde såsom:

  • En nystartet virksomhed vil gerne tiltrække kunder og ringer/e-mailer til personer i deres målgruppe med henblik på at sælge dem deres ydelser
  • En person har været inde på en hjemmeside uden at give samtykke om efterfølgende markedsføring, men bliver kontaktet med markedsføring, tilbud eller reklame
  • En kunde handler i en webshop og modtager efterfølgende webshoppens nyhedsbrev uden at have sagt ja til dette

Hvilke undtagelser er der

Det er eksempelvis ikke tolket som spam, hvis der er tale om udsendelse af en servicemeddelelse, som hvis dit mobilabonnement stiger i pris, eller en virksomhed, du tidligere har handlet ved, flytter adresse.
Det samme gør sig gældende, hvis en virksomhed udsender et spørgeskema eller anden form for undersøgelse. For alle henvendelser gør sig dog gældende, at der ikke må være reklame, markedsføring, tilbud eller lignende elementer indeholdt i henvendelsen. En sådan henvendelse skal altså være fuldstændig neutral.

For mere information omkring spam, henviser vi til Forbrugerombudsmandens vejledning.