Business Class

Kvinde læser digital tilbudsavis fra Lidl på mobilen - farvel til trykte tilbudsaviser | Business Class

Farvel til trykte tilbudsaviser

Ikke blot den grønne omstilling som ligger de fleste på sinde, men også coronapandemien får flere og flere virksomheder til at sige farvel til trykte tilbudsaviser. Aviserne er nemlig både et levn fra en mindre digitaliseret tid, men også blevet en hel del dyrere over den sidste tid.

Stigende papirpriser

Gennem coronapandemien er prisen på råvarer steget markant. Det gælder også materialerne til at lave de fysiske tilbudsaviser, som vi alle kender. Der er kommet øget efterspørgsel på papemballage, hvilket har fået flere papirfabrikker til at omlægge deres produktion. På den baggrund produceres der derfor mindre papir, som samtidig er steget i pris. Men ikke alene derfor vælger flere virksomheder denne omlægning til digital reklame. Der er også kommet et øget fokus på den grønne omstilling og digitalisering, hvorfor det er nødvendigt at finde nye veje.

Hele 51 % af alle danske husstande har i følge Dansk Erhverv meldt sig til ordningen “Nej tak” til reklamer. Over de sidste 10 år er antallet af de husstandsomdelte tryksager blevet halveret. Derfor har mange butikker været nødt til at øge deres fokus på den digitale reklame. Det har betydet flere app’s og lettere tilgang til de aktuelle tilbudsaviser. Nu kommer så næste skridt – at den trykte avis er på vej væk.

Først gjorde Elgiganten, Silvan og Coop det

For to år siden begyndte udfasningen af tilbudsaviserne hos flere butikker. Nu følger blandt andre Lidl og Netto trop. Netto starter dog ud med kun at fjerne tilbudsavisen i uge 6 og se, hvordan det går. Lidl begynder med at udfase dem i København og forventer at udvide det til hele landet inden længe.