Jensen & Jensen

Jacob Jensen er historien om en far og en søn, der gennem to generationer har sat et tydeligt præg på vores hverdag og beriget os med deres design af alverdens produkter, fra Margretheskålen over B&O-anlæg til ure, vejrstationer og p-skiver. Vi har besøgt Jacob og Timothy Jensen i deres studio helt ned til Limfjorden i Hejlskov. Det var ikke kedeligt.

Tekst Kim Konnerup – Foto Presse

Vi er i Hejlskov. En lillebitte landsby for enden af en ganske lille landevej på en smuk flad halvø der rækker ud i Limfjordens vande et sted mellem Viborg og Skive. Faktisk kørte vi et par ekstra kilometer ad en snoet grusvej for at komme ned til huset med vandudsigt og den store brede horisont, som Jacob Jensen har nævnt som en evig inspiration.

[expand title=”Læs mere…”]

 Lige midt i Danmark

”Hejlskov er centrum for dansk design!” proklamerer Jacob Jensen lettere indigneret, da jeg spørger om ikke det er en usædvanlig placering for en verdenskendt designvirksomhed.

”Vi ligger lige midt i Danmark, og en japaner er fuldstændig ligeglad med den lille ekstra rejse hertil. Det tager tre kvarter at flyve til København. Efter lange møder er det vidunderligt at trække i støvlerne og gå en god lang tur og få lidt luft,” supplerer Timothy. Det forklarer også hvorfor der står gummistøvler til gæstebrug i tegnestuens anneks.

Fjorden og himlen mødes i en langstrakt horisont bag Jacob og Timothy Jensen. Jacob på 85 år er pioneren i dansk industrielt design, manden der med sin sikre streg var med til at gøre B&O til en verdensomspændende succes. Timothy på 50 år er sønnen, der siden 1989 har videreført og videreudviklet navnet Jacob Jensen til et internationalt brand.

Ping-pong i muntert selskab

På bordet foran os står to røde skåle af melamin. Margrethe og Victoria. Den første tegnet i 1950 af Jacob Jensen for tegnestuen Bernadotte & Bjørn. Den anden i 2005 af Jacob Jensen Design under Timothys ledelse. Nærmest som et symbol for en rød tråd, eller en cirkel der sluttes.

”Eller for firmaets stilstand gennem 55 år,” udbryder Timothy og kontoret genlyder af latter fra begge. Vi er i muntert selskab, og den næste times tid flyver af sted, mens fortællinger, forklaringer og et hav af anekdoter flyver frem og tilbage i en uafbrudt ping-pong mellem far og søn, der både hver for sig og i fællesskab har skabt produkter, der gennem de seneste 60 år har præget vores allesammens hverdag.

Naturligvis gennem de banebrydende arbejder for B&O. Men også Margretheskålen der er solgt i 44 millioner eksemplarer. Jydsk Telefons legendariske model E76, der var så populær at telefonerne blev hugget i stor stil fra jyske hoteller. Nilfiskstøvsugeren, Jojo kabeltromlen, Jacob Jensen urene, vejrstationerne og senest den elektroniske P-skive.

En søn vender hjem

Gennem to generationer har far og søn sat et tydeligt præg på danskernes hverdag gennem deres verdenskendte design. Men historien kunne nemt være sluttet i 1989, hvis Timothy ikke var vendt hjem fra Australien.

”Jeg havde fuldstændig afskrevet det, både huset her og familiefirmaet, og havde slået mig ned i Australien. Så skrev Jacob og advokaten at de gerne ville have at jeg kom hjem. Jeg har stadigvæk faxen. De var kommet til den konklusion, at hvis jeg ikke ville komme hjem og overtage biksen, så ville de lukke den.”

Det måtte være ham

I Australien havde Timothy indstillet sig på et helt nyt liv. Ikke bare et nyt kapitel men en helt ny bog.

”Jeg havde fået en australsk kæreste. Hendes mor havde en balletskole, hendes far eksporterede fåreskind og hendes bror var designer med egen tegnestue. Jeg tænkte at en af delene måtte jeg da kunne finde ud af i den familie. Muligvis ikke ballet, men … da så brevet kom, kunne jeg alligevel mærke det inde i hjertet: Barndomshjemmet, familiefirmaet. Jo, det ville jeg virkelig gerne.”

Jacob Jensen nikker bekræftende og spiller lidt luftviolin. Historien er god, men meget forenklet, forklarer han. Men også overvejende rigtig.

”Vi sad og snakkede, og så blev jeg enig med mig selv om, at det var sgu’ ham. Jeg vidste han kunne og jeg vidste han var dygtig. Så det måtte være ham, og så blev vi enige om, at han skulle køre det videre.”

Familieselskabet kørt i sænk

Det var i 1989. Timothy havde været væk fra Jacobs tegnestue i fem år. Jacob selv havde boet i Spanien siden 1981 og kun deltaget sporadisk i virksomhedens drift.

”Det var bare at komme hjem i en fart, for det var mildest talt kørt meget i sænk. Der var en aftale tilbage på 300.000 kroner – det var kabeltromlerne – og de sidste ansatte der var flygtet herfra havde taget computerne med. Så det var bare med at få rettet tæerne ud og så komme ud og få lavet noget business. Der var en fantastisk reference og en fantastisk location … og ikke ret meget andet.”

Referencen var Jacob Jensens fantastiske succes med design af produkter som Margretheskålen, trykknaptelefonen E76 for Jysk Telefon, og ikke mindst de mange audiosystemer for B&O. Jacob Jensen er 84 år, men bidrager stadig til virksomheden.

”Timothy har kørt foretagendet i tyve år. Jeg kommer forbi ind i mellem og irriterer, når de vil irriteres. Men han er meget udmærket og dygtig til at få tingene til at ske på sin egen form. Det var ikke nogen brat overgang, for han havde været med før og jeg var med bagefter. Førerhunden gik ned på andenpladsen, og han rykkede op som førerhund. Han var lige ude at bide, som han jo kan, og jeg holdt mig i baggrunden imens.”

I lære for 100 kr. om dagen. Kontant.

Mens Jacob Jensen selv betrådte nyt land som en af pionererne inden for industrielt design, har Timothy på det nærmeste fået design ind med modermælken. Selv siger han, at han var den mest opfindsomme af Jacobs børn. Jacob kalder ham det mest umulige.

”Vi blev alle sammen kreativt stimuleret, for det var sådan et hjem vi voksede op i. I ’78 var jeg meget træt af at gå i skole og var droppet ud af niende og stukket af fra Tvind … så kom jeg i lære her.”

Det var ikke fordi, han var specielt meget optaget af design på det tidspunkt, men simpelthen fordi han manglede penge, især til cigaretter.

”Så sagde Jacob: Du får 100 kroner om dagen, hvis du møder klokken otte og først går igen klokken fire. Så fik jeg pengene kontant hver fyraften. Sådan gik det første lange stykke tid.”

Dengang sad de to alene i tegnestuens tårn. Timothys opgave var at bygge papmodeller for Jacob. Først når han var færdig med faderens ting, måtte han arbejde på sine egne ideer.

”Sådan kom jeg i gang, men så insisterede jeg også på at komme med til alle møderne, for det var fan’me mig, der havde bygget papmodellerne. Jeg fik at vide, at så skulle jeg tage noget pænt tøj på og så holde min kæft til mødet. På den måde mødte jeg toppen af dansk erhvervsliv, inden jeg fyldte atten.”

Temperament og generationer

Generationsskifter kan undertiden føre til drabelige opgør. Med tanke på klicheen om kreative begavelser og deres temperament er det nærliggende at forestille sig gnisterne mellem far og søn.

”Selvfølgelig har jeg temperament. Man kan ikke være i den her branche uden at have et gnistrende temperament. Det har han også!” sprudler Jacob, mens Timothy er lidt mere afdæmpet.

”Vi har det nok på hver vores måde. Det er forskellige måder man tænder af på, og hvad det er man tænder af over. Jo der har været private opgør, det kan man roligt sige. Men ikke faglige, aldrig. I en designproces handler det ikke om at blive enige, det er noget med at kunne mærke, at nu er det rigtigt. Og det tror jeg alle kan mærke her i huset. Vi har aldrig været dybt uenige om et design, for det er altid et resultat af en proces vi har været igennem,” forklarer Timothy med henvisning til husets helt særlige arbejdsproces, der indebærer 60-80 modeller i 1:1 af ethvert design.

”Men selvfølgelig var det sådan i de første år, at hvis der skulle træffes en endelig beslutning om noget, så var det Jacob der var kaptajn. Og nu er det så mig, der er kaptajnen. “The buck stops here.”

 [/expand]