Med en oprindelse i Englands 17. århundrede og en udvikling til op i midten af 1800-tallet, førend vi kan genkende aner af jakkesættet, som det ser ud i dag, er rejsen rigtig lang. I nyere tid har jakkesættet i mange år været forretningsmandens foretrukne sæt tøj – og er det stadig. I et Nordjylland præget af rivende udvikling, hvor erhverv og kulturoplevelser blæser frem på landkortet, er jakkesættet fulgt med og opfylder i dag sin rolle til UG, hvad end situationen gælder business eller pleasure. Tre velfunderede forretninger med herrekonfektion har fulgt jakkesættets rejse og giver deres bud på, hvordan det skal se ud i dag.
Tekst Marianne Fuglsang Welling – Foto Arkiv
[expand title=”Læs mere…”]
En verden af muligheder
Hos Albert Rex i Aalborgs hyggelige Nørregade har indehaver Michael Larsen fulgt herremoden tæt og hjulpet unge som ældre nordjyder til kvalitetsjakkesæt siden butikken i 2007 slog dørene op. Men et jakkesæt er så meget mere end blot bukser og jakke. Det er i kombinationen med andre beklædningsdele, tilbehør og i fremhævelsen af detaljer, jakkesættets styrke skal findes.
– Før tog man jakkesættet på, når man skulle i banken og bede om at låne penge. Der lå en autoritet og en respekt i jakkesættet og brugen af det, som er blødt op i dag. Nu anvendes jakkesættet mere for at give et bestemt udtryk i enkelte situationer, og det afspejles i mixet med andre dele. Et jakkesæt klæder jo alle mænd, og der er uendelige muligheder for at kombinere med andre dele, fremhæve detaljer og på den måde dresse det op og ned, forklarer han.
Da Michael Larsen startede i branchen for 20 år siden, var jakkesættet da også af en helt anden kaliber, end det er i dag. Først og fremmest var brugen mere konform, og jakkesættet var stort, stift, og pasformen langt fra den standard, vi nu kender. Det lille udbud i model- og størrelseskombinationer kunne ofte sende en mand hjem med et nyindkøbt jakkesæt, der for fremtiden blev hængende i skabet. Den forhistorie er heldigvis passé.
– I dag ved den unge som ældre kunde, hvor vigtig pasform og kvalitet er, og det giver en positiv afsmitning på modeverdenen, at der bliver stillet krav. Vi har i dag muligheden for i bare ét mærke at købe jakkesæt hjem i hele 29 forskellige modeller og i 27 forskellige størrelser. Det giver jo helt andre muligheder for at finde et sæt, der passer, og som er pengene værd. Man kan have det på mange gange uden at føle, det er jakken, der kommer med manden, som jakkesættene i 80’erne med store skulderpuder godt kunne give indtryk af, fortæller Michael Larsen.
Det klassiske jakkesæt-look med sort habit og hvid skjorte går næppe af mode, men der vil altid være strømninger i moden, som giver mulighed for at skrue op eller ned for, hvor pænt og stilfuldt, jakkesættet skal være. Når moden dikterer huller i jeansne, rock’n roll-T-shirts og den ternede skjorte, populært kaldet skovmandsskjorten, ser jakkesættet i samme periode også mere afslappet ud. Men enhver mode mødes med en modreaktion, og i øjeblikket oplever Michael Larsen, at jakkesættet igen bliver pænere.
– Det bliver alt for kedeligt, hvis vi alle går i jeans og T-shirts til hverdag og fest. Rigtig mange køber jakkesættet og oplever, at man har mange muligheder for at nedgradere det stramme look, som jakkesættet kan give, fx ved at bruge jakken løs over lærredsbukser eller chinos. På den måde kommer der mere stil ind over en casual hverdagsbeklædning, og kombinationer og farver giver jakkesættet i sin helhed noget spræl, fx med butterfly og tørklæde. De mange detaljer, metervarer, modeller og muligheder for at kombinere med andre dele åbner en verden af muligheder for jakkesættet, som giver dets forfader baghjul, slutter Michael Larsen fra Albert Rex.
Jakkesættet til den unge fyr er klassisk i blå eller sort med et moderne snit, smalle ben og lidt kortere jakke – det helt enkle look med små gennemtænkte detaljer er smart nu og her til de unge, siger Michael Larsen fra Albert Rex.
Den modne herre tænker typisk langvarig brug, og derfor vil det klassiske jakkesæt med et mere moderat snit og lidt mere plads være et godt valg. Pift op med farver og mønster på slips eller skjorte, lyder opfordringen fra Albert Rex’ indehaver.
Husk lige jakkesættet
På hele 4 etager hos CC: Christensen i hjertet af Aalborg holder souschef Claus Kristensen hylderne ajour, når det gælder modetøj til de nordjyske mandfolk. Hele den øverste etage rummer herrekonfektion, og med Claus Kristensens 17 års erfaring i bagagen ved han, hvorfor jakkesættet stadig fungerer.
– Da jeg begyndte i branchen, var jakkesættet dobbeltradet, havde brede revers, store skulderpuder, jakkerne var forfærdelig lange, og det var typisk advokater og bankfolk, der gik i dem. Op gennem 90’erne blev jakkesættet mere kommercielt, og flere brancher med kundekontakt begyndte at gå i jakkesæt, husker han.
I dag er det både de helt unge studerende, midaldrende og den modne kunde, som Claus Kristensen handler med. Skiftet fra jakkesættets kommercielle brug til at være et sæt tøj, som ikke betinger en bestemt alder, profession eller status, skyldes ifølge Claus Kristensen først og fremmest en væsentlig faktor:
– Man har det faktisk godt i et jakkesæt i dag! Det er selvfølgelig på grund af kvaliteten; men også fordi det henover årene er blevet legalt at tage noget af det stive af looket ved at bruge jakken med jeans. Det var helt uhørt, da jeg begyndte i branchen, men netop bruddet med én bestemt måde at bruge jakkesættet på, viser sig jo netop at give næring til jakkesættets succes i dag, forklarer Claus Kristensen.
Når det gælder jakkesættets popularitet, hentes inspirationen også hos trendsættere, som vi eksponeres for blandt andet i medierne. Internet og tv sikrer, at toneangivende design hurtigt vinder indpas og giver os forbrugere et samstemmende billede af, hvad der er på mode. Claus Kristensen giver et oplagt eksempel:
– På tv ser vi i dag Casper Christensen i populære talkshows og på forsiden af flere magasiner, hvor han optræder i det helt nyeste inden for jakkesæt – dét havde han da slet ikke på for 10 år siden i ”Husk lige tandbørsten”! Han har formået at rykke sig med moden, og det kan vi mænd jo godt se.
De toneangivende trendsættere som Casper Christensen er med andre ord med til, at vi tænker ’Husk lige jakkesættet’ fremfor ’tandbørsten’, når vi ser ham på tv i dag, og ifølge Claus Kristensen rammer stilen plet:
– De jakkesæt, som de unge går efter, har smalt revers, lommer på skrå, der er mere silhuet, og endelig skal det sidde super tight. De samme karakteristika gør sig faktisk gældende for sættet til den modne herre, men her er der lidt løsere linje i faconen. Der er en god portion originalitet i jakkesætmoden lige nu, hvor det er in med klud og butterfly – og det skal være den, man selv binder, fastslår han.
Originaliteten er ifølge Claus Kristensen spiren til den næste stilart, vi vil se jakkesættet gøre sig i; en hyggelig, engelske landlord-stil, hvor tern, lapper på albuerne og strikketrøjer under jakken bliver det helt moderigtige.
Til de unge er jakkesættet blevet smalt over hele linjen, og det betyder jakke med meget silhuet, bukser med smal fodvidde, lav talje og et meget stilrent udtryk, fortæller Claus Kristensen.
Den modne mands jakkesæt er hos CC: Christensen helt i tråd med de unges, men i stedet for det meget stramme look, skal den modne mand have et jakkesæt med lidt mere plads og et lidt blødere look.
Kvalitet kender ingen alder
Som Danmarks yngste herreekviperingshandler åbnede Frode Vangsgaard for 42 år siden butikken Vangsgaard i Aalborg, som i dag drives af datteren Marie Louise Vangsgaard. De mange års erfaringer og oplevelser fra dengang og nu deles dagligt mellem far og datter. Én tendens er de især enige om: jakkesættet vinder terræn hos de helt unge fyre.
– Vi har gennem årene oplevet en enorm udvikling i antallet af unge, der dresser sig op. De skal fx til gallafester på studiet, og det er ikke bare noget, der skal overstås – de går op i det, forklarer Frode Vangsgaard, og Marie Louise Vangsgaard supplerer:
– Vi oplever helt unge på 17-18 år, som køber et jakkesæt af rigtig god kvalitet. De prioriterer at bruge deres penge på et ordentligt jakkesæt, og det siger jo virkelig noget om, hvor vigtigt det er for dem at købe kvalitet og se godt ud, fortæller hun.
Hvor jakkesættet ved butikkens opstart typisk var noget, forretningsmanden primært havde interesse i, er der over årene sket en aldersspredning, som skyldes fællesnævneren kvalitet. Bevidstheden om, at pasform, design og detaljer spiller en vigtig rolle, er også grunden til, at Vangsgaard en gang om året har en skrædder fra Armani på besøg fra Italien et par dage i forretningen. Her kan kunderne få taget mål til et jakkesæt af høj kvalitet, som syes præcis efter den enkelte kundes mål. Selvom det er en bekostelig investering, så oplever Marie Louise og Frode Vangsgaard god tilslutning fra kunderne til konceptet, som nu kører på sit femte år.
– Vi forkæler virkelig vores kunder på de her to dage. Der hygges med lidt italiensk mad og vin, og der bruges rigtig god tid på at mærke forskellige stoftyper og forskellige kvaliteter, som det ikke er muligt at købe hjem på normal vis, fortæller Marie Louise Vangsgaard.
– Vi ser efterhånden, at det både er far og søn, der kommer herind til sådan et type arrangement, og det giver jo en faglig stolthed, at unge som ældre værdsætter både processen og produktet, når det drejer sig om et målsyet jakkesæt af høj kvalitet, tilføjer Frode Vangsgaard.
Konceptet understreger efterspørgslen på høj kvalitet, men også de færdigsyede jakkesæt har rykket sig flere kvantespring siden dengang, Frode Vangsgaard entrerede branchen:
– Rent teknisk er producenterne også blevet meget dygtige; en færdigsyet habit sidder langt mere behageligt i dag, end en skræddersyet gjorde, da jeg stod i lære!, fastslår han.
– Og rigtig mange af vores kunder, det gælder både yngre som ældre, bliver forbavsede over, hvor behageligt et jakkesæt er. Det kan være den modne mand, der efter et par år skal have skiftet det gamle sæt ud med et nyt, eller det kan være den unge fyr, som har bestemt sig for, at nu skal der investeres i et jakkesæt. Kvaliteten er helt afgørende uanset alder, runder Marie Louise Vangsgaard af.
De unge fyre skal i dag have et slankt sæt i mørke farver, fx med lidt tern, og en lækker stretchskjorte inden under. Den stærke blå farve vil vi komme til at se mere til i efteråret, lover Marie Louise Vangsgaard.
Til den modne mand anbefaler Vangsgaard et lyst sæt, der er blødere i farven og i et løsere design, som er med til at give et tidsløst og klassisk udtryk.
Stylisten:
Lyder jakkesættet genklang?
Gennem årene har jakkesættet ført et utal af mænd igennem vigtige beslutningsprocesser, forhandlinger, præsentationer, festlige begivenheder, kulturelle oplevelser og helt almindelige dage på jobbet. For jakkesættet kan et eller andet helt specielt. Stylist og skrædder Peter Bonnén arbejder professionelt med det, jakkesættet kan – og ikke mindst, hvad manden i jakkesættet kan.
Peter Bonnén er uddannet skrædder anno 1999 fra
Alexandraskolen i Frederikshavn og har i både årene før og efter beskæftiget sig med styling og kostumer inden for teaterverdenen. Klæder skaber som bekendt folk, og når en teaterforestilling er nutidig stiller det store krav til, at tøjet understøtter et bestemt udtryk og skaber en karakter. Dén tilgang har vist sig at være eviggyldig i Peter Bonnéns arbejde – også uden for teaterscenen.
– Der er stor forskel på det, folk tror, de udtrykker og det, andre folk rent faktisk opfatter! I min rådgivning til private kunder møder jeg mange forretningsfolk, der oplever, at de ikke kan slå igennem med deres budskab, og de har en fornemmelse af, at det tøj de har på, taler imod det, de siger, forklarer Peter Bonnén.
Når Peter Bonnén rådgiver nordjyske mænd i deres stil og påklædning, trækker han derfor på studier i, hvordan vi mennesker møder hinanden. På 30 sekunder danner vi os et førstehåndsindtryk, når vi møder et nyt menneske, og det er med til at understrege, hvor vigtigt det visuelle udtryk er.
– Det handler om at skabe et fælles grundlag at kommunikere ud fra – hvis vi er nogenlunde ens klædt, har vi en fælles forståelse for hinanden, som langt hurtigere får os til at fokusere på, hvad det egentlig er, vi siger til hinanden. Der er i mange tilfælde et for stort clash mellem en sælger i jakkesæt og en potentiel kunde i jeans og T-shirt, som ikke er frugtbart for en forhandlingssituation. Det handler om at lede efter genklang!
Fra profession til situation
Tidligere var brugen af jakkesættet ofte hægtet op på en bestemt profession, men i dag handler jakkesættets gennemslagskraft mere om hvilken situation og hvilke samtalepartnere, man møder på sin vej.
– Jakkesættet bliver luftet langt mere i dag end for 15 år siden, og det hænger selvfølgelig også sammen med, at det er blevet meget mere komfortabelt. Men først og fremmest kan det noget helt særligt. Det skaber et ligeværdigt grundlag for kommunikation, og vi føler os mere trygge, når vi ligner hinanden og føler os som en del af flokken. Især når samfundsudviklingen blæser afsted henover hovederne på os, forklarer Peter Bonnén.
Netop den rivende udvikling i Nordjylland med kulturtilbud, caféliv og restauranter er medvirkende til, at nordjyderne i højere grad flytter deres sociale liv fra hjemmets rammer ud i byen. Samtidig er uddannelsestilbuddene i Nordjylland mangfoldige, og det tiltrækker studerende og arbejdskraft fra andre steder i landet.
– Fordi vi går meget mere ud, er vi også blevet mere opmærksomme på, hvordan omverdenen opfatter os, og vi vil gerne se ordentlige ud. Med en naturlig udvikling til videnssamfund tiltrækker Nordjylland også stadigt flere studerende, og der opstår jobs, som tiltrækker arbejdskraft langvejs fra. Vi får derfor naturligt flere påvirkninger fra andre modestrømninger, som fører en ny dresscode med sig til Nordjylland. Derfor tror jeg også, vi de næste 10 år vil se meget mere mod, når de nordjyske mænd vælger jakkesæt, forklarer han, – og det bliver med omtanke for hvilken historie, det fortæller om os selv, når vi har det på dér, hvor det lyder genklang, siger Peter Bonnén.
[/expand]