Tjekket og øko-chic

 Dansk succesdesigner vil revolutionere markedet for dyre luksus-øser og gøre det smart at køre miljøbevidst.

Tekst Kim Konnerup – Foto Fisker Automotive & Søren Skjødt 

En tjekket og øko-chic luksus-øse. En el-drevet hybridsprinter. Legetøj for miljøbevidste drengerøve og ozon-forskrækkede rigmænd. Fisker Karma er måske øjeblikkets bedste bud på den første reelle miljøbil, der kan tage konkurrencen op med de benzinfrådende tøsemagneter i luksusklassen og give luksusbilister mulighed for at være øko-bevidste på den fede måde, uden at give afkald på køreglæde, blærerøvseffekt, kvalitet og design i verdensklasse.

[expand title=”Læs mere…”]

 Du kommer blæsende i stealth-mode med 150 km i timen. Ikke en lyd høres fra Karma’ens potente el-motor med et moment på 1.330 Nm. Umiddelbart en fed tanke, men hvis du mod forventning synes det er lidt kedeligt, at ingen kan høre at du kører en fed øse, så tænder du bare for højttalerne og slipper et brøl løs, der lyder som noget mellem en formel 1-racer og et jetfly.

Ja, det er måske en lidt fjollet gimmick, men som den danske stjernedesigner Henrik Fisker siger, så er lyden jo en del af kørefornøjelsen, og bilindustrien har alligevel altid fusket med motorlyden for at give deres biler det helt rigtige vrooom.

Men det helt revolutionerende ved Fisker Karma er ikke lyd-tricket. Det vilde ved Henrik Fiskers nyeste projekt, er muligheden for at få en ægte luksus-sportsvogn med hybridmotor.

Først er der designet. Ingen tvivl om at stregerne er slået af samme mand, der skabte nyklassiske legender som BMW Z8 og Aston Martin DB9. Superslank og elegant med dynamiske linjer, der sprænger lydmuren i sit udtryk.

Så er der hybridmotoren, der bringer bilen fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Lithium-ion batterierne er fuldt opladet efter tre en halv time i stikkontakten og får desuden ekstra kraft fra solcellerne i bilens tag og fra bremsesystemet, der laver kinetisk energi om til strøm, hver gang du bremser.  Topfarten på den anden side af 200 km/t er uovertruffen for en elektrisk motor, der klarer omkring 80 kilometer på en opladning, før der kræves hjælp fra de dyre benzindråber.

Indtil da har Karma ikke sluppet så meget som en eneste forurenende partikel ud i luften. Og eftersom 75% af Europas befolkning kører mindre end 80 kilometer om dagen, vil det da givet have betydning for luft-kvaliteten, hvis vi alle smed 800.000 finansplagede kroner for en Fisker Karma. Eller 1.800.000 kroner. Eller hvad SKAT nu mener, den skal koste.

Fisker og den danske importør og forhandler, Nellemann Fair Drive, er i “dialog med SKAT”, som det diplomatisk
hedder, da vi talte med sales manager Henrik Steen Wilkens
til en fremvisning af Fisker Karma på Voergaard Slot.

Problemet er, at loven ikke tager højde for en bil som Fisker Karma. De synes ikke, det er en rigtig el-bil, fordi der også ligger en benzinmotor. Men benzinmotoren er slet ikke forbundet til drivlinien, men fungerer udelukkende som generator for el-motoren, så rækkevidden kan forlænges, hvis man løber tør for strøm på batterierne, forklarer han.

Fisker og Nellemann har opstillet forskellige tekniske modifikationer for at imødekomme kravene fra SKAT, men den endelige afgørelse er endnu ikke truffet. Løsningen kan være alt fra helt at koble benzinmotoren fra til at indføre en rækkeviddebegrænsning i bilen. Målet er at ramme en dansk pris mellem 800.000 og 1.000.000, i stedet for den fuldt afgiftsbelagte pris på 1,8 mio.

[/expand]