Med over tre millioner månedlige brugere er Facebook det foretrukne sociale medie blandt danskerne. Derfor er det også oplagt at anvende Facebook til markedsføring for rigtig mange virksomheder. Med Facebook kan du med enkle midler fastholde og udvide dit kundenetværk.
En af de mange fordele ved Facebook, frem for eksempelvis LinkedIn, er, at tonen er uformel, og at du hurtigt kan få opbygget et ”tæt” forhold til dine kunder.
En side skal holdes i live
Det vigtigste, når du gerne vil markedsføre din virksomhed på Facebook, er at have en aktiv side. Det er ikke nok i sig selv at oprette en side og så læne sig tilbage og vente på, at kunderne kommer flyvende.
Der er mange måder at skabe liv og aktivitet på din virksomheds Facebook-side. Du kan for eksempel:
- Lave statusopdateringer
- Stille spørgsmål, der involverer dine følgere
- Kommentere på andres opslag
- Oprette events
- Afholde konkurrencer
Men en aktiv side er ikke meget værd uden respons og følgere. For at nå ud til flere end dine nuværende følgere, kan du vælge at oprette annoncer på Facebook.
I resten af artiklen kan du læse om, hvordan du får folk ind på dit website, og hvordan du kan bruge Facebook til remarketing. Hvis du, efter at have læst artiklen, vil have bedre styr på markedsføring via Facebook og hjælp til at komme i gang med annonceringen, så kan et kursus i Facebook være en rigtig god idé.
Forskellige annonceringsmuligheder
Facebook tilbyder en bred vifte af annonceringsmuligheder. De tre mest udbredte funktioner er; ”Send folk til dit website”, ”Boost dine opslag” og ”Promover din side”, og hver funktion har et specifikt formål. Hvis formålet med din annonce er at øge trafikken til din hjemmeside, så er det ”Send folk til dit website”, du skal bruge. Med ”Boost dine opslag” kan du sikre, at flere ser dine opslag og dermed få mere respons på opslaget. Ønsker du at få flere følgere og udbrede kendskabet til din virksomhed og dens Facebook-side, så er ”Promover din side” den bedste løsning.
Fælles for de tre annonceringsmuligheder er, at de opbygges på samme måde. Efter du har valgt, hvilket resultat du ønsker med din annonce, skal du opbygge din målgruppe. Målgruppen kan både være bred, for eksempel ved at definere den ud fra køn og alder, eller du kan gøre den meget specifik ved at segmentere helt ned i interesser. Du kan hele tiden følge med i størrelsen på din målgruppe i højre side.
Næste skridt er at fastsætte dit budget. Her er der er to valgmuligheder; enten kan du vælge CPC, altså pris pr. klik, eller du kan vælge at betale pr. 1000 visninger, også kaldet CPM.
Det sidste, du nu mangler, er at lave selve annoncen. Det indebærer at udvælge billeder, formulere annoncetekst og vælge annonceplacering. Et tip er at bruge forskellige billeder og tekster alt afhængig af, hvilken placering du vælger, så du får det optimale resultat.
Hold fast i potentielle kunder
Når du annoncerer på Facebookar du også mulighed for at lave remarketing annoncering. Remarketing giver dig mulighed for at målrette dine annoncer mod eksempelvis kunder, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Det giver dig mulighed for at forfølge potentielle kunder og gøre dem til faste kunder, ved at give dem ekstra gode tilbud. Det kræver, at du indsætter en Facebook-pixelkode på din hjemmeside. Du får pixelkoden ved at oprette en brugerdefineret målgruppe under ”Administrer annoncer”, og herefter vælge ”Websitetrafik”. Nederst i venstre hjørne kan du nu trykke på et lille tandhjul, hvor du får din pixelkode. Sammen med pixelkoden følger en guide til, hvordan du indsætter den på din hjemmeside.
Nu mangler du bare at trykke på ”Opret målgruppe”, og så har du oprettet en brugerdefineret remarketing målgruppe. Husk at give din målgruppe et navn, så du kan genkende den, når du skal oprette din næste annonce.
Dette er en advertorial