Tre råd til at ekspandere din virksomhed over landegrænserne

 SS ecigaret

Går du med drømme om at ekspandere din virksomhed over landegrænserne, så er det måske nu, du skal tage springet. Du får i hvert fald tre gode råd til, hvordan du kan bære dig ad med at ekspandere din virksomhed til udlandet.

1.     Grundig research og netværk

Hvis du drømmer om at ekspandere din virksomhed til udenlandske markeder, skal du forvente at bruge både tid, penge og ressourcer. Du kan ikke blot ekspandere til et nyt marked fra den ene dag til den anden. Du skal bruge tid på en grundig markedsanalyse, hvor du bl.a. skal kigge nærmere på landets infrastruktur, konkurrenceforhold, lovgivning, politik og meget, meget mere.
Skal du have succes på et udenlandsk marked, vil det ligeledes være en fordel, hvis du har et godt netværk. Har du f.eks. drømme om at ekspandere din virksomhed til Sverige og Norge, så vil det være fordelagtigt, hvis du har forretningsrelaterede kontakter i Sverige og Norge. Ydermere vil det være oplagt at ansætte dygtige ansatte fra de pågældende lande, som har kendskab til markedet og har de rette sprogkundskaber. Det har de f.eks. gjort hos Elekcig.dk, hvor de udvidede til det svenske marked og i den forbindelse ansatte flere svenske medarbejdere.

2.     Skab tillid til din virksomhed

Går du ind på et eller flere udenlandske markeder, vil det være ekstra vigtigt, at du formår at skabe stor tillid til din virksomhed. Det er en realitet, at forbrugerne generelt er mere kritiske, hvis de kan se, at virksomheden er udenlandsk. Der kan arbejdes på mange forskellige tiltag for at skabe større tillid hos udenlandske forbrugere, som vil gavne dine muligheder for at komme godt ind på markedet.
Tillid kan f.eks. skabes ved at ansætte kundeservicemedarbejdere i det pågældende lande, oversætte alle tekster og produktbeskrivelser på hjemmesiden til det pågældende sprog og have en returadresse i hvert land. Får du oversat hele din hjemmeside, kan du ikke blot nøjes med at copy / paste alle teksterne i Google Translate. Skal det lykkedes for dig at skabe tillid til din virksomhed er det afgørende, at din virksomhed fremstår professionel og troværdig.

3.     Anvend de rette markedsføringsstrategier

Når du ekspanderer til et nyt marked, kan du ikke nødvendigvis bruge den samme markedsføringsstrategi, som du har brugt i Danmark. Selvom der er mange markedsføringsformer såsom SEO og Google AdWords, der kan bruges i hele verden, så er der også markedsføringsformer, som ikke nødvendigvis vil fungere på udenlandske markeder. Derfor bør du undersøge, hvordan du mest effektivt markedsfører din virksomhed på udenlandske markeder. Det vil igen være en fordel, hvis du har ansat medarbejdere i det pågældende land, som har kompetencer inden for markedsføring og ved, hvilke markedsføringsformer der er mest effektive på baggrund af dit målgruppevalg.