Business Class

Nordjyderne elsker forretningsrejser: Her er årsagerne

KØBENHAVN, 13. juni. En stor undersøgelse af 4.427 nordiske forretningsrejsende, herunder 126 nordjyder, afslører, hvorfor så mange nordjyske forretningsrejsende kan lide at rejse arbejdsrelateret, og hvordan de foretrækker det. Undersøgelsen afslører også nogle interessante forskelle mellem nordjyske forretningsrejsende sammenlignet med vores nordiske naboer.

Verden bliver mindre og mindre, og folk rejser som aldrig før. Ikke kun for fornøjelsens skyld, men også i forbindelse med arbejdet, da mange virksomheder i stigende grad bliver mere globale. Og havde man en forestilling om, at forretningsrejser ofte er til irritation, viser en ny undersøgelse blandt 4.427 nordiske forretningsrejsende, at det ikke er tilfældet. Undersøgelsen er udført af BCD Travel for at indhente oplysninger om forretningsrejsendes præferencer og markedstendenser, og 1.244 danske forretningsrejsende deltog i undersøgelsen – herunder 126 nordjyder.

Både dem, der rejser hyppigt og lidt mindre, er begejstrede for forretningsrejser
Mere end 7 ud af 10 nordjyske forretningsrejsende kan lide at rejse arbejdsrelateret (74 %). Og selvom vores norske naboer er endnu mere begejstrede forretningsrejsende (88 %), er det stadig en god nyhed for Anders Lau Nielsen, Director of Client Management Nordics at BCD Travel Denmark:

“Uden forretningsrejsende ville vi ikke eksistere som aktør, så naturligvis er jeg glad for at se, at så mange er entusiastiske omkring forretningsrejser. Undersøgelsen viser endda, at hyppigere forretningsrejsende endnu bedre kan lide at rejse arbejdsrelateret end dem, der rejser lidt mindre, men begge grupper er begejstrede for at rejse, selvom det er relateret til arbejde.”

Vi elsker at se nye steder og være væk fra rutinerne hjemmefra

At se nye steder (46 %) og komme væk fra rutinerne derhjemme (26 %) er de vigtigste faktorer, der tiltrækker nordjyske forretningsrejsende, mens tidsforbrug (19 %) og savn til familien (16 %) er faktorer, der taler imod.

Fun fact: Færre nordjyder savner deres familie, når de er på forretningsrejse (16 %) sammenlignet med sjællændere (26 %).

Hotel-beliggenhed og direkte fly mest vigtigt

Når det drejer sig om at vælge hotel, er placering den vigtigste faktor for nordjyske forretningsrejsende (43 %) efterfulgt af pris (34 %) og forretningsfaciliteter (17 %). Prisen er mindre vigtig for nordjyske forretningsrejsende (34 %) sammenlignet med nordmænd (51 %) og finner (49 %).

Når det drejer sig om at vælge flyvninger, er direkte flyvninger vigtige for nordjyske forretningsrejsende (43 %) efterfulgt af pris (29 %) og afgangs-/ankomsttider (32 %). Igen er prisen mindre vigtig for nordjyder (29 %) sammenlignet med forretningsrejsende fra Norge (56 %) og Finland (41 %).