Rapport gransker elbilers fart, forbrug og rækkevidde. Målinger fra GPS-udstyr og kørecomputere sammenligner i en ny detaljeret forskeranalyse 164 elbilers fart, forbrug og kørselsmønster med almindelige brændstofbilers. Rapporten dokumenterer, at elbilernes energiforbrug er meget større i kolde end varme måneder, og at det medfører markante sæsonudsving i deres rækkevidde per opladning.
Rapporten er bestilt af Energistyrelsen, og det er forskere fra Aalborg Universitet, der har tumlet med de 134 millioner GPS-målinger og øvrige data.
– Vi kan fx se, at elbilerne kører noget langsommere på motorveje end andre biler, der kører på benzin og diesel. Til gengæld følger de fint med i byerne. Der kan vi ikke se forskel på elbiler og brændstofbilerne, fortæller lektor Kristian Torp fra Aalborg Universitets Institut for Datalogi.
Sammen med kolleger i Center for Data-intensive Systemer (Daisy) har han specialiseret sig i at rense og analysere de informationer, som kan hentes ud af GPS-udstyr og såkaldte CAN-bus computere i biler. Tidligere har forskerne især fokuseret på trængselsproblemer, men den nye analyse er bestilt af Energistyrelsen for at få mere viden om, hvordan elbilerne bliver brugt.
Læs mere på aau.dk.