Fest, fadøl og forretning

Tekst Jeppe Søe – Foto Mads Poulsen, Søren Damholdt,Thomas Busk og  Mikkel Lilholt

Nibe Festival er landets femte største musikfestival og gæstes hvert år af omkring 22.000 mennesker. For gæsterne handler det om musik, socialt samvær og fri fra hverdagen – og det samme gør sig i nogle tilfælde gældende for de sponsorer og virksomheder der er tilstede. Festivalens VIP koncept er et produkt der udbydes til virksomheder der ønsker at give sponsorer, potentielle kunder eller medarbejdere en god oplevelse – og derved skyde genvej til de uformelle netværksrelationer der efterhånden er altafgørende for enhver virksomhed. Nibe Festivals VIP koncept er et område backstage på festivalpladsen, hvor god mad, drikkevarer og hyggelige omgivelser skaber rammen om uformelt samvær blandt de der har købt adgang. VIP er tilegnet erhvervsdrivende og kun personer der har købt adgang eller er inviteret kan deltage i festen på området.

[expand title=”Læs mere…”]

Aalborg DH,  har gennem mange år prioriteret sponsorpleje og netværksrelationer, og deltager som en del af den strategi i Nibe Festival hvor de køber sig ind på festivalens VIP område og inviterer sponsorer og samarbejdspartnere til et eksklusivt og uformelt arrangement. Intentionen er, at nuværende og kommende sponsorer skal have en særlig oplevelse, nyde koncerterne, omgivelser og den gode mad – og undervejs skabes og plejes de kontakter der er afgørende for håndboldklubbens virke.

– For os er det altafgørende af vi har gode og trofaste sponsorer i ryggen, siger Lars Steffensen, der er administrerende direktør i Aalborg DH. De gør hele forskellen i vores organisation og det vil vi selvfølgelig gerne honorere – både på banen og resultattavlen, men også i de muligheder vi tilbyder dem. Business to business arrangementer og sociale og kulturelle oplevelser. Nibe Festival er lidt summen af det hele. Vores sponsorer får mulighed for at netværke med hinanden, de får en fin oplevelse og vi har mulighed for at etablere og vedligeholde vores kontakt med dem i en hyggelig atmosfære, konstaterer han.

Socialt sundt arbejdsmiljø

Tina Kürstein er kunderådgiver hos Jysk Pension, en af Aalborg DHs sponsorer, og hun deltager for første gang i VIP arrangementet.

– Det er første gang jeg deltager og det er et rigtigt fint og godt arrangement, siger Tina Kürstein. Arrangementet indeholder både de faglige muligheder, kontakter og mødet med nye potentielle kunder, men også det uformelle samvær med kolleger der kan være med til at skabe en god energi når vi er tilbage på kontoret, siger hun.

Et socialt sundt arbejdsmiljø er en væsentlig faktor på virksomhedens bundlinje. Den investering en virksomhed gør i sine medarbejdere kan betale sig, og veksles som oftest til færre sygedage, større effektivitet og mere arbejdsglæde.

Faglige og personlige relationer smelter i nogen grad sammen, kundemøder handler om god kemi, og udbud og efterspørgsel betyder, at mange virksomheder i dag er klar over, at det kræver en indsats ud over det sædvanlige at distancere sig positivt i potentielle kunder og samarbejdspartneres optik.

– Når vi vælger, at tilbyde vores sponsorer den oplevelse det er at være en del af VIP området på en festival, så gør vi det selvfølgelig fordi vi i sidste ende mener at det kan betale sig, siger han. Jeg tror ikke man skal undervurdere det sociale aspekt, og slet ikke i vores branche, og jeg er helt overbevist om at det uformelle samvær, den gode stemning og følelsen af at man bliver lidt forkælet er fordrende for et videre samarbejde. De relationer der opstår under de forudsætninger kan slet ikke sammenlignes med det man har mulighed for at opbygge på et salgsmøde eller i det materiale man i øvrigt forsøger at sælge sin virksomheds produkter gennem, konstaterer han.

Festlige forhandlinger

Morten Dahl Johansen er er salgs- og marketingsansvarlig på Nibe Festival og har dermed ansvar for de produkter festivalen udbyder til virksomheder der kan se en fordel i at markedsføre sig de fire dage der er festival i skoven eller benytte sig af VIP konceptet i netværksøjemed.

– Fordi vi er en festival er det selvfølgelig nogle lidt særlige produkter vi sælger, siger Morten Dahl Johansen. Vi står med en målgruppe der qua omgivelser og anledning er meget åbne og modtagelige for de produkter og informationer de præsenteres for – de har simpelthen sanserne åbne, siger han. Det samme gør sig gældende for vores VIP koncept. Her skaber vi et rum hvor erhvervsdrivende har mulighed for at mødes i nogle omgivelser der på alle måder er fordrende for positiv kontakt og i øvrigt opstår der helt automatisk et fællesskab i fællesskabet i vores VIP område, konstaterer han. Tilbagemeldingerne på konceptet er, at der stort set altid etableres nogle kontakter som man tager med sig hjem i virksomheden og kan drage nytte af siden hen.

VIP området på Nibe Festival har plads til 325 siddende gæster, og har eksisteret siden 2003. Målgruppen er virksomheder med en medarbejderstab der skal belønnes, sponsorer der skal plejes eller et behov for at agere i et nyt netværk.

– Når vi sælger pladser i VIP området er det til virksomheder der anerkender betydningen af, at gøre en lille smule ekstra for medarbejdere eller samarbejdspartnere, siger Morten Dahl Johansen. Det er klart, at det for virksomheden er en investering, men når vi er i kontakt med vores kunder fortæller de, at det betaler sig. Fra festivalens side gør vi os umage med at honorere både forventninger, men også de krav der er, når man skal netværke på en festival. Området er afskærmet og vi stiller store krav til kvaliteten i området. Både personale og leverandører er klar over, at det er virksomheder der serviceres, og deres behov afviger lidt fra den sædvanlige festivalgæsts, siger Morten Dahl Johansen. Samtidigt med, at det er en festival, og som sådan skal den også opleves af gæsterne i VIP.

Lyden af Kim Larsen & Kjukken, iskold velskænket fadøl og omhyggeligt tilberedte måltider er ikke nødvendigvis synonym med overfyldte ordrebøger og underskrevne kontrakter, men det kan være forudsætningen for relationer der senere kan føre til førnævnte. På Nibe Festival oplever man stor interesse for konceptet og VIP pladserne har de sidste 3 været udsolgt allerede sidst i maj måned.

[/expand]