Content marketing: Sådan får du andre til at dele dit indhold

Content marketing er det sidste skud på stammen inden for moderne marketingstrategi. Strategien har på rekordtid rodfæstet sig i mange virksomheder, og der opleves en stadigt stigende tendens til at gøre brug af content marketing.

Du har med garanti hørt om det. Du ved sikkert også, hvad det vil sige at arbejde med content marketing. Men ved du egentlig, hvordan du får succes med det?

Content marketing handler om at udforme brugbart og relevant indhold til dine kunder. Men indholdet er kun den halve del af historien. Et er at skrive indhold. Noget andet er at skrive indhold, som potentielle og nuværende kunder finder så relevant, at de vil dele det og på den måde udbrede kendskabet til din virksomhed.

Glem alt om at sælge produkter

Når du skal udforme dit indhold, skal du glemme alt om dig selv og din virksomhed. Dine kunder interesserer sig som udgangspunkt hverken for dig eller dine produkter. Derfor skal du rette blikket mod dine kunder og deres interesse.

Lad os tage et eksempel. Hvis du har en shop, der sælger e-cigaretter, så står du over for en udfordring. For hvordan skriver du om e-cigaretter på en så anderledes og interessant måde, at dine kunder har lyst til at dele dit indhold?

Det første du skal gøre er at glemme alt om at sælge produkter. Skriver du en tekst, der handler om, hvor fantastiske dine e-cigaretter er, er det meget sandsynligt, at dit indhold aldrig kommer længere end din hjemmeside.

Derfor skal du ændre din tankegang og vænne blikket mod dine kunder. Hvad kunne de være interesseret i at læse om? Hvilke sjove facts og historier kan du skrive om, uden at du direkte forsøger at smide produkter i hovedet på dem? Har du svaret på de spørgsmål, er du allerede godt på vej.

Få succes med content marketing

Nøglen til at få succes med content marketing er gemt i dine kunders interesse. Fortæl dem noget, de ikke ved. Underhold dem, giv dem informationer og vigtigst af alt: gør det relevant og interessant.

Lad os gå tilbage til eksemplet med e-cigaretterne. På shoppen kan du læse en artikel om de fem mest overraskende smagsvarianter.

Nu tænker du måske, at det da er en smart måde at få solgt ud af sine overskydende smagsvarianter på. Men sådan hænger det faktisk ikke sammen. I artiklen kan du læse, at shoppen ikke selv sælger disse smagsvarianter. Derfor får den interesserede læser en følelse af, at artiklen faktisk er skrevet for at informere og underholde i stedet for at sælge produkter. Så simpelt kan det gøres.

Eksemplet skulle også gerne vise, hvordan du selv kan lege med dit indhold og give anderledes, sjove og interessante informationer. Det er ikke de trivielle artikler med allerede kendt indhold, der bliver delt. Tværtimod er det de artikler, der tilbyder noget anderledes, som er nyt for læseren. Det handler om at få læseren til at føle, at andre også vil synes, det er interessant, spændende og/eller sjovt at læse dit indhold.

Læs mere om e-commerce her.