Badeanstalten

Badeanstalten er det gode eksempel. Det sjældne. Beviset på, at et ærligt produkt og en virksomhedsstrategi baseret på skarpe interne værdier, kan reducere markedsføringsbudgettet og skabe et brand der sælger. Nok.
Tekst Pia Møller Søe – Foto Mikkel Werenberg

Badeanstalten er en sund nordjysk virksomhed. En forretning der vækster i krisetider. En iværksætterhistorie med indbyggede drømme, ambitioner og, mest af alt, sund fornuft.

Iben Park Holm startede sin virksomhed i et køkken i Sverigesgade. Hun var dengang ansat som trend forecaster i en dansk virksomhed,  og var qua sit job ofte i London, hvor hun gentagne gange faldt over virkelig lækre sæber. På et tidspunkt faldt hun i en bog over en opskrift på sæbe og begynder at eksperimentere. Efter en del forsøg endte hun med et godt resultat, og det præsenterede hun for nogle butikker i Aalborg. Flere af dem tog sæberne ind i deres sortiment – og der var hurtigt udsolgt. Baseret på det, vælger Iben og hendes kæreste Jan Holm at tage på Formland med sæberne. Det gik rigtigt godt og derfor blev de to enige om at satse på det marked.

[expand title=”Læs mere…”]
– Vi flyttede ud på et nedlagt landbrug og byggede virksomheden op der. Efter kort tid var vi lidt udfordret på logistikken og så flyttede vi til den bygning hvor vi er nu. I første omfang i nogle lokaler der var en tredjedel størrelse og i 2008 flyttede vi så ind ved siden af, med det sigte at udvide virksomheden, fortæller Jan Holm, der det sidste år har været salgs- og marketingschef i virksomheden.

En måned efter Badeanstalten havde etableret sig i de nye store lokaler i erhvervsparken i Brønderslev gik alt i stå. Virksomheden havde udvidet medarbejderstaben og pladsen, men måtte kort tid efter skære hårdt ind til benet, for at bevare en sund virksomhed i en tid, og en branche, der officielt var i krise.

Det var sådan en ret spændende tid, mildest talt, siger Jan Holm. Kort tid efter vi havde taget en række nye initiativer gik hele verden i stå som følge af finanskrisen. Der var ingen der turde købe noget som helst, og det betød, at vi måtte være ret konsekvente omkring at reducere i antallet af medarbejdere og ambitioner, siger han.

Manglende strategi 

I dag, tre år senere, består Badeanstalten igen af det samme antal medarbejdere og virksomheden er sund. Den vækster, trods krisen og et uhørt lavt markedsføringsbudget.
– Vi har ikke nogen stor markedsføringsstrategi, men arbejder meget med vores værdier internt, siger Jan Holm. Hvem er vi? Hvad står vi for? Hvor vil vi hen? Alle i virksomheden kender forudsætningen og værdierne for det vi laver, fortæller han. Desuden er vi er godt hjulpet af vores navn, fordi vi er i en branche hvor mange hedder et eller andet fransk med en masse apostroffer, og de navne har kunderne glemt når de går ud af butikken. Badeanstalten, det husker man, siger han.

Badeanstalten vinder stadig større andele af markedet og er blevet et brand rigtigt mange kender. De vækster i en branche der ikke er i vækst og har i samme periode kunnet udvide produktsortimentet.

– Jeg tror, at man sommertider kan blive overrasket over hvad der vækster i krisetider. Måske er det sådan, at forbrugerne, i stedet for at bruge 10.000 kroner på et spaophold i udlandet, i stedet for prioriterer at gøre det lidt lækkert for sig selv hjemme. Den anden grund er, at de værdier der ligger i Badeanstalten; noget folkeligt og rart – vækker genklang hos forbrugerne og det står stærkt. Vores produkter er rene og ærlige, og når tiden er usikker, så kommer vores produkter til at repræsentere det vi ”længes efter”.

Værdierne; dansk håndværk, gode råvarer og en gennemsigtighed i produkterne, er måske en væsentligt del af Badeanstaltens succes. Faktum er, at virksomheden først i 2011 er gået i gang med en større marketingsstrategi og indtil for nylig ikke har haft andet end ”løst tilknyttede sælgere”. Produkterne har solgt sig selv. Det særlige er, at virksomheden har formået at brande et produkt på grundlag af de værdier og den ideologi der ligger bag produktet. Intet andet. Badeanstalten producerer sæber. Velduftende, æstetiske og sunde sæber.
– Vi er en ærlig og ren virksomhed. Vi lover ikke, at vores produkter kan hverken det ene eller det andet. Det er en sæbe; du bliver ren! Og så er den derudover fantastisk at bruge, siger Jan Holm. Vi bruger gode råvarer af fødevarekvalitet og producerer dem selv, her i huset. Eller Iben gør, fuldstændigt som i starten, fortæller Jan Holm.

En succeshistorie

I dag beskæftiger Badeanstalten seks fuldtidsansatte. Seks mennesker der lever af den gode idé Iben Holm fik hjemme i køkkenet. Desuden handler Badeanstalten, i det omfang det er muligt, lokalt – og derudover helst dansk.

Produkterne er baseret på naturlige ingredienser og råvarerne er af fødevarekvalitet. Badeanstalten er tro mod forretningens grundlag. Det er stadig Iben Park Holm der fremstiller sæberne, og det er hendes faglighed og fantasi der dikterer sortimentet, sæbernes udseende og navne.

Badeanstalten er en succes, men på en eller anden måde har virksomhedens grundlægger, Iben Park Holm, og hendes partner – og ægtefælle – Jan Holm, formået at lade nordjysk besindighed og jysk fornuft ”tynge” projektet således af det aldrig er steget dem til hovedet. Iben Park Holm repræsenterer virksomhedens kreative og sprælske side, og Jan Holm, der har en fortid som lydproducer på ANR, varetager den strukturerede og systematiske side.

Selvom Jan Holm, ikke har været en del af virksomheden i mere end et år, har han qua sit ægteskab med Iben fuldt projektet på sidelinjen siden opstarten, og har været en aktiv del af den proces det er at etablere virksomhed og drive den stabilt. Badeanstalten har, lige som alle andre, måttet indrette sig efter skiftende tider, finanskrisen, og de omstændigheder der er givne når man er selvstændigt erhvervsdrivende.

Det er måske en evig sandhed, og en skrøne, og sagt 100 gange før, men hvis vi dengang vidste, hvad vi ved i dag, så var vi aldrig startet. Der er øretæver og læreprocesser man skal igennem når man starter en virksomhed op. Og det koster, siger Jan Holm. Vi har lært og erfaret undervejs. Iben har lyttet til sin logiske sans, og den tager ind imellem fejl og koster det lidt hen af vejen, konstaterer han.  Man fejlinvesterer, hyrer de forkerte mennesker, eller satser på en messe der viser sig, at være spildt, men det er ligesom noget man må kalkulere med i budgettet. Sådan er det at drive virksomhed. Badeanstalten har navigeret gennem opstart, udfordringer og vækstperioder med samme principfaste strategi; værdien. Produkternes værdi, deres uforanderlige kvalitet og transparens. De helt nære associationer der ligger implicit i navnet. Det er det image de sælger i 300 grams velduftende blokke af sæbe, og det brand skal kunne holde til kræsne kunders forventninger. Det handler ikke kun om en økonomisk bundlinje, men en ditto etisk.
Sæberne bliver brandet som små brudstykker af hverdagsliv under navne som ’Morgensol’, ’Drømmefragmenter’ og ’Ugen der gik’ og under intentionen om vække forbrugernes købelyst med et smil, ligger ambitionen om at levere varen.

– De her lidt spøjse navne får folk til at smile. Det er sjovt og anderledes og der er en god tanke bag, siger Jan Holm. Morgensang giver associationer til at stå glad i badet om morgenen. Solopgang appellere til fantasien. Duften, farverne og navnet bliver sådan en fin symbiose – og derudover er produkterne fantastiske. Også i anvendelse, konstaterer han.

På Badeanstalten arbejder man i øjeblikket på en femårsplan. Virksomheden har etableret et godt fast kundegrundlag i Danmark og nu ønsker man at udrulle samme koncept i dele af udlandet. Der er allerede en lille kundegruppe i Norge og det håber man, via agenter, at kunne udvide.
– Vi har som virksomhed haft nogle udfordrende år, hvor alting er gået lidt langsommere end det kunne have gjort, siger Jan Holm, men det er gået godt alligevel. Nu skal vi lige lande rigtigt og så ser det hele rigtigt fornuftigt ud, konstaterer han. 

[/expand]