Business Class

Ny generation af IT-eliteforskere

Bedre brug af data om kunder og konkurrenter skal sikre europæiske virksomheders overlevelse. Aalborg Universitet og fire andre kendte tekniske universiteter får nu massiv EU-støtte til at uddanne en ny generation af eliteforskere, som skal levere den nødvendige teknologi og de gode eksempler.

Torben Bach Pedersen

– Truslen mod europæiske virksomheders konkurrenceevne vokser, og moderne virksomheder er så komplekse, at man ikke bare kan styre dem via mavefornemmelser. Men hvis man forstår både sin egen og konkurrenternes forretning, har man mulighed for at udvikle sig. Teknologi gør det ikke alene, men teknologi kan hjælpe, siger datalogiprofessor Torben Bach Pedersen, der som leder af Aalborg Universitets Center for Data-Intensive Systemer (Daisy) er blandt initiativtagerne til den nye internationale forskerskole.

De fem partnere er ud over AAU det belgiske frie universitet i Bruxelles, det tyske tekniske universitet i Dresden, det spanske polytekniske universitet i Catalonien og det polske teknologiske universitet i Poznan. De får en samlet bevilling på op til 50 millioner kroner fra EU Kommissionens Erasmus Mundus Joint Doctorate eliteprogram til en fælles satsning inden for såkaldt Business Intelligence (BI). Partnerne fordobler selv budgettet med midler andre steder fra, så der i alt kan blive uddannet op mod 100 ph.d.-forskere som led i programmet. Godt en tredjedel af dem kommer til at tilbringe en stor del af uddannelsestiden i Aalborg, og i den forbindelse er der lagt op til intensivt samarbejde med danske virksomheder.
Brok og ros på nettet

Betegnelsen Business Intelligence dækker over al it-baseret indsamling og analyse af forretningsrelevante data. På globalt plan bliver der skønsmæssigt brugt 100 milliarder dollars årligt på datahåndtering og analyser, og beløbet stiger med op mod 10 procent årligt, i takt med at datamængderne vokser. Jo flere data, jo sværere bliver det også at bevare overblikket, forklarer professor Torben Bach Pedersen:

– Hidtil har det mest handlet om at kigge på sine egne tal og optimere internt i forretningen. Men det kommer i stigende grad til at handle om, hvad andre gør, og om at inddrage andre typer data som kommentarer på sociale medier, netanmeldelser og gps-oplysninger. Kundeutilfredshed vil for eksempel typisk vise sig andre steder, før det slår igennem på de hårde tal. Hvis man opdager, at der begynder at være noget murren på Facebook, kan man nå at handle i tide, og teknologien løser problemet med, at man ikke selv kan sidde og læse en milliard indlæg om dagen.

Kendte teknologivirksomheder som Microsoft, SAP, Oracle og HP har via deres forskningslaboratorier anbefalet oprettelsen af den nye internationale eliteforskerskole og forpligtet sig til at lege med. På den lange liste over officielt tilknyttede samarbejdspartnere er også to af de hjemlige støtter, som i forvejen samarbejder med Aalborg Universitet, nemlig software-leverandøren Targit med dansk hovedsæde i Hjørring og konsulenthuset Affecto, som er Nordens største inden for Business Intelligence.

– Vi regner med at kunne lave spændende ting sammen med både dem og andre interesserede virksomheder som led i projektet. Alle fem universiteter er kendte for et tæt samarbejde med industrien, så tilsammen har vi et meget stort netværk. Det involverer heldigvis både teknologileverandører, der kan være med til at udvikle løsningerne, og konsulenthuse, der kan bringe dem ud til brugerne, siger Torben Bach Pedersen, som forudser hård kamp om pladserne, efter at der her fra starten af september er åbnet mulighed for at søge ind på forskerskolen.