Vækstforum Nordjylland og de nordjyske kommuner skød den 23. august gang i en ny runde af den regionale innovationskonkurrence Tag Fat, som stiller skarpt på virksomheders innovation som en vej til erhvervsudvikling og nye arbejdspladser i regionen.
Langt flere nordjyske virksomheder bør arbejde målrettet med innovation. Det er nemlig noget, som betaler sig og giver konkret værdi på bundlinjen. Det er det klare budskab fra Vækstforum, som er initiativtager til Tag Fat konkurrencen.
Og for at understrege budskabet blev startskuddet til Tag Fat konkurrencen affyret på et pressemøde i Hjørring hos virksomheden Intelligent Marking, som har udviklet en selvkørende opstregningsrobot til brug på græs i bl.a. sportsverdenen. En iværksættervirksomhed som på få år har skabt et banebrydende produkt og fået hul igennem til det globale marked – netop gennem et målrettet innovationsarbejde.
– Intelligent Marking er et godt eksempel på det forretningspotentiale, som rigtig mange virksomheder i Nordjylland rent faktisk kan skabe for sig selv, hvis de får sat deres arbejde med nytænkning og innovation mere i system og får tænkt ny viden og teknologi ind i deres produkter, produktionsmetoder og services. Det er den udvikling, vi rigtig gerne vil understøtte med Tag Fat, så vi kan sætte ekstra skub i væksten og jobskabelsen i Nordjylland, siger Vækstforums formand Ulla Astman.
Alle interesserede kan indstille enten deres egen eller andre innovative virksomheder i Nordjylland til konkurrencen via hjemmesiden www.tag-fat.dk.
Herefter kåres der først en vinder i hver af de 11 nordjyske kommuner, hvorefter der blandt disse kåres en samlet regional vinder af Tag Fat ved et stort finaleevent i maj 2018.
Øget opmærksomhed skal styrke innovationsarbejde
Ud over Tag Fat konkurrencen, som skal øge opmærksomheden omkring innovation, står Vækstforum også bag en række konkrete udviklingsinitiativer, som tilbyder nordjyske virksomheder målrettet hjælp til at sætte gang i innovationsarbejdet.
Det seneste af disse er initiativet NordVest Smart Production, som Vækstforum og Erhvervsstyrelsen har skudt i gang med en investering på i alt næsten 12 mio. kr. fra bl.a. EU’s Strukturfonde. Initiativet, som har et samlet budget på 20 mio. kr., skal hjælpe produktionsvirksomheder i Vesthimmerland og Jammerbugt kommuner med at fremtidssikre deres forretning.
– Vi har lyttet til de mange små og mellemstore virksomheder, som efterspørger nye værktøjer og kompetencer for at forblive konkurrencedygtige. Det er virksomheder som selv ved, hvad der skal til, og som med opbakning fra de to kommuner og Vækstforum kan sikre den nødvendige innovation, forklarer Ulla Astman.
Det er Vækstforums forventning, at initiativet NordVest Smart Production frem mod sommeren år 2020 vil bidrage til at skabe samt fastholde og fremtidssikre mere end 100 produktionsjob i Vesthimmerland og Jammerbugt.
Tag Fat på innovation – fordi det betaler sig:
Tag Fat er en regional innovationskonkurrence, hvor virksomheder fra hele Nordjylland dyster på gode forretningsidéer, avancerede produktionsmetoder og smarte serviceydelser.
Bag innovationskonkurrencen står Vækstforum Nordjylland, Region Nordjylland og de nordjyske kommuner som alle ønsker at sætte ekstra skub i innovationen i det nordjyske erhvervsliv. Det skal løfte konkurrenceevnen og væksten til glæde for virksomhederne selv og til gavn for den nordjyske beskæftigelse og de mange borgere, som arbejder i Nordjylland.
Det er fjerde gang, at den nordjyske innovationskonkurrence Tag Fat finder sted. Første gang var i 2012, hvor virksomheden Vestergaard Marine Service fra Frederikshavn vandt, i 2014 vandt NBE Production ligeledes fra Frederikshavn og i 2016 vandt virksomheden BILA fra Nykøbing Mors.
I dette års udgave af Tag Fat stilles der skarpt på de nordjyske virksomheders arbejde med såkaldt smart produktion og service, som handler om, hvordan virksomhederne formår at kombinere produkter eller serviceydelser med smart data.
Læs mere om Tag Fat innovationskonkurrencen på www.tag-fat.dk