Publiceret: 27.11.2021
Da landet lukkede ned i første omgang, var alle aftaler væk og kalenderen ryddet. Det varede dog ikke længe, før der kom gang i aktiviteterne igen. Henning Karlsen (som ejer konsulentvirksomheden Linkedsocial) forklarer, at der kom et boost i salget efterfølgende: “-Alle gik i panik, da landet lukkede. Det gjorde jeg også lidt selv. Men det lykkedes faktisk ret hurtigt at få 70 procent af aftalerne tilbage igen, da det gik op for mange, at meget kunne laves online,”
Selvom pandemien har betydet død, sygdom og trælse senfølger for mange mennesker, så har det været særdeles lukrativt og godt for forretningen for Henning Karlsen – fordi folk har været tvunget til at gå online. Basalt set mener Henning, at det virksomhederne gjorde før corona – skal de fortsætte med – bare på sociale medie platforme som eksempelvis LinkedIn. Dette er alt fra kundeservice, salg til markedsføring.
I forhold til BtB salg, har Henning også set en ny klar tendens, som er begyndt at sprede sig: “Når du ser på traditionelt BtB-salg, så bliver det sværere og sværere, da vores købsadfærd har ændret sig. Køberen er foran sælgeren i dag. Hvis du skal købe noget nyt i dag, så undersøger du markedet. Du googler det. Det skal man forstå. 60-70 procent af købsbeslutningen er truffet, inden kunden kontakter dem, der er i spil.”
På trods af dette fokus på den digitale tilstedeværelse er der stadigvæk eksistensgrundlag for den analoge tilgang, som Henning afslutningsvis konstaterer: “-Du skal mestre begge værktøjer. Det er min tilgang. Men særligt på LinkedIn, så virker det ikke at pådutte folk noget. Du skal være der, så kunden søger dig, når de får et behov (…) -Der er dem, der siger, at kold canvas er dødt. Det er jeg lodret uenig i. Det er bare blevet sværere. Der er blevet færre af de gråhårede og analoge beslutningstagere.”
Ovenstående artikel/artikler er resumeret af Business-class.dk, hvor skribenterne ikke har udført selvstændig research på emnet. Du kan tilgå den oprindelige artikel, hvis det ønskes.