Business Class

Forbruget rykker ind i mobiltelefonen

Smartphones, tablet og apps er fremtidens betalingsmidler. Danskerne har taget de nye digitale platforme til sig, så større og større dele af vores forbrug foregår via mobiltelefonen. Det viser en omfattende rapport, der kortlægger danskernes mobilvaner.

Mobiltelefonen vil kapre større og større del af vores forbrug, og den mobile e-handel står for at vokse markant de kommende år. Det viser en ny stor analyse af den nordiske mobiløkonomi, som analysebureauet Cint har udarbejdet for Eniro. Danskerne har nemlig taget smartphone og tablet til sig i sådan en grad, at større og større dele af vores forbrug nu rykker over på de nye digitale platforme.

30 pct. af danskerne har foretaget et køb via mobiltelefonen inden for det seneste år, og 28 pct. forventer, at deres køb via mobiltelefonen kommer til at stige i 2012. Både mobil e-handel og direkte betalinger i butikkerne via smartphone er i fremgang. Dermed er smartphonen på vej til at blive et nyt betalingsmiddel som erstatning for kreditkort eller kontanter, viser analysen.

Erhvervsdrivende skal følge med

Adm. direktør i Eniro Danmark, Stefan Kercza, peger på, at de nye mobile muligheder stiller krav til virksomhederne, hvis de vil have del i fremtidens kundestrømme.

”For tyve år siden så vi, at computeren overtog telefonens rolle, når det handler om at skabe møde mellem sælger og forbruger, og når det gælder selve salget. Men nu ændres mønsteret igen. Derfor vil vi se, at det bliver afgørende for både små og store erhvervsdrivende, at de er i stand til at følge med udviklingen og gøre sig tilgængelige på de nye platforme,” siger Stefan Kercza.

Det gælder om at gøre sin virksomhed synlig og søgbar på de digitale platforme, samtidig med at man anvender nye e-handelsplatforme, der kan fange de mobile forbrugere. Derudover bør de erhvervsdrivende overveje at udvikle apps, som i den grad har taget danskerne med storm.

Apps er fremtiden

Mobiløkonomi-rapporten viser, at hele 63 pct. af danskerne foretrækker at bruge apps frem for browser, når de går på nettet fra deres smartphone.

”Smartphones og tablets har givet danskerne en ny måde at bruge internettet på, og den nye mobile æra rummer enorme muligheder for virksomhederne. Men udviklingen betyder også, at de butikker, der ikke satser digitalt, vil tabe kampen om kunderne,” siger Stefan Kercza.

Eniros analyse viser, at det er alt fra billetter til tog og bus, spil, musik og aviser til hotelregninger, vi køber over mobiltelefonen. Hele 30 pct. af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de godt kunne forestille sig at bruge mobiltelefonen som betalingskort