Business Class

Tre gode råd til at komme i gang med en webshop

BC - SS kom igang med webshop

 

Drømmer du om at starte din egen webshop, så er det måske nu, du skal springe ud i det. Før du starter en webshop, skal du gøre dig nogle overvejelser. I artiklen får du tre gode råd til at komme i gang med din kommende webshop.

Valg af niche

Den første og måske sværeste disciplin går ud på at vælge den helt rette niche til en webshop. Du kan overveje, om du vil satse på en lille eller stor niche. I forhold til valg af niche er det afgørende, at du sikrer dig, at der rent faktisk er en vis efterspørgsel på den påtænkte niche. Når di skal undersøge efterspørgslen på et eller flere produkter, kan du bruge tjenester såsom Keyword Planner. Du vil med fordel kunne lave en søgeordanalyse, hvor du kan undersøge, hvor mange søgninger der reelt er på de produkter, som du ønsker at sælge på din webshop. Såfremt der ikke allerede er efterspørgsel på produktet, står du over for en stor udfordring i forhold til markedsføring og branding.
Når du skal starte en webshop, behøves du ikke nødvendigvis sælge produkter, som du selv interesserer dig for. Selvom det er en fordel at have et vis kendskab til sine produkter, så er det ikke et must. Det kan den danske iværksætter Dennis Drejer skrive under på, da han netop har stor succes med en webshop, hvor han på forhånd ikke havde kendskab til produktet. Dennis Drejer ejer og driver Rito.dk, hvor han sælger garn på nettet. Han valgte at starte denne webshop, fordi han fik øjnene op for den store efterspørgsel og samtidig så et hul i markedet.

 

Varelager, lagerhotel eller dropshipping

Har du fundet den rette niche, så kan du med fordel overveje, om du vil have dit eget varelager, lagerhotel eller alternativt vælge dropshipping. Vælger du dropshopping, skal du ikke bekymre dig om lagerplads, høje udgifter til indkøb af varer, forsendelse m.v. Det er en billig og enkel måde at komme i gang med at drive webshop, men til gengæld er avancen ikke lige så attraktiv som ved eget lager. Lagerhotel er alternativet til dropshipping, hvor man får opbevaret sine varer på et eksternt lager. På lagerhotellet er der ansatte, som dagligt står for pakning og forsendelse af bestillinger. Det er en nem løsning, som dog kræver, at du skal binde penge i et varelager. Ydermere vil der være daglige eller månedlige udgifter til pakkehotellet. Sidst, men ikke mindst kan du vælge at opbevare, pakke og sende varer fra dit eget lager. Her opnår du den bedste avance, men du er dog tvunget til at binde penge i varelager, have tilstrækkeligt lagerplads og have kapacitet til at sende pakker.

Effektiv markedsføring

Effektiv markedsføring er altafgørende for, at du får gang i salget på din webshop. Åbner du en webshop, så vil det primært være de online markedsføringsmuligheder, som du skal lægge vægt på. Når du skal markedsføre din webshop, kan du bl.a. benytte af dig social marketing (Facebook, Instagram, Snapchat m.fl.), affiliate marketing, Google AdWords, SEO og mange andre markedsføringsformer. Presseomtale kan ligeledes være en effektiv måde at skabe trafik og omsætning.