Business Class

Er det pengene værd at udvikle en mobil APP?

Snart sagt alle virksomheder er ved at geare deres strategi op omkring mobilitet. Og med god grund. Der er allerede flere mennesker på vores planet, der kommunikerer via SMS beskeder end med e-mail, og der er flere der har en mobil telefon, end der er kreditkort.

Udfordringen er helt klart at der er rigtigt mange facetter i den mo-bile teknologi. Applikationer (Apps), mobile websites og SMS er det brede fundament. Spørgsmålet er således, hvor får jeg mest for mine penge som virksomhed?

[expand title=”Læs mere…”]

Først en vigtig opdeling af typer af Apps:

• Apps der er målrettet til direkte at skabe en indtjening

• Apps der er målrettet marketing, branding, kundeservice eller anden virksomhedsrelateret funktion

Hvis du vil tage penge for din App, er en “native” applikation byg-get til iPhone eller Android den eneste reelle mulighed, da der ikke findes et ensartet økosystem med betaling af Mobile Web Apps. Du kan godt tage betaling for adgang til din mobile web app via en web shop, men så er vi allerede ude på et skråplan hvad pris og tilgængelighed angår.

Hvad er ROI?

Prisen for at udvikle en mobil web app er ca. den samme som en native app. Udfordringen er antallet af potentielle brugere, der med en mobil web app overstiger med en faktor 4, dvs. der er 4 gange så mange brugere til en mobil web app som til en native iPhone app. Du rammer ca. 36 % af alle brugere med en mobil web app og kun ca. 7 % med en native iPhone app. Laver du en native app til både iPhone, Android og Blackberry (og tredobler dit udviklingsbudget) kan du nå ca. 25 % af brugerne.

Betyder dette så, at du ikke bør få udviklet din egen app? På in-gen måde. Der er mange faktorer, der gør, at konvertering ofte er langt højere med en native app end med en ren mobil web app, ofte 10 gange så mange konverteringer. Lige p.t. er der også rigtig god branding effekt i at bygge en native app, og netop iPhone apps ville være et godt sted at starte.

En ting er sikkert. Mobilitet er et fragttog i raketfart, så det er bare om at komme igang og sikre, at du får mest muligt for pengene.

Autodidakt datalog, administrerende direktør og ledende partner i WebHouse ApS, som er danmarks ældste webbureau. Virksomheden har eksisteret siden 1995 og tilbyder webløsninger, design, specialudvikling på iPhone og iPad samt drift af webløsninger.

[/expand]