Business Class

Lurpak skifter ejer

lurpak

På en ekstraordinær generalforsamling har Mejeriforeningen besluttet at overdrage rettighederne til Lurmærket til Arla Foods. Overdragelsen skal sikre, at det traditionsrige varemærke fortsat kan udvikle sig som et dansk varemærke i fremtiden.

I 125 år har Lurpak-varemærket banet vej for danske smør- og blandingsprodukter til hjemlige kølediske og alverdens eksportmarkeder. Nu skifter rettighederne til det danske brand hænder. På en ekstraordinær generalforsamling vedtog Mejeriforeningen i dag at overdrage rettighederne til Lurmærket til Arla Foods efter længere tids forhandlinger.

Aftalen indebærer, at Arla Foods betaler 150 mio. kr. for rettighederne til varemærket. Øvrige danske mejerier, der hidtil har haft mulighed for produktion af Lurpak, bevarer denne mulighed i fremtiden via en licens-ordning.

– Vi har i aftalen lagt vægt på at sikre mærket som et dansk varemærke, der fortsat kan udvikles til gavn for de danske mejerier og danske arbejdspladser, og at de øvrige mejerier fortsat har muligheden for at være med. Lurpak vil også fremover blive produceret af dansk mælk på mejerier i Danmark. Det er i tråd med Lurpaks ånd, fortæller Mejeriforeningens direktør, Jørgen Hald Christensen.

På danske hænder

Mærket blev opfundet af de danske mejerier i 1888 og officielt registreret som varemærke i 1901. I begyndelsen af 1900-tallet bad de daværende ca. 1500 mejerier staten om at stå for administrationen, hvilket staten accepterede mod, at erhvervet betalte for det. Sidenhen har staten givet det fulde ejerskab tilbage til Mejeriforeningen.

Alle mejerier med dansk mælk har kunnet benytte Lurmærket gennem tiden, og de danske mejerier har investeret milliarder i opbygningen af Lurpak.

– Gennem tiden har der været forskellige set-ups for at beskytte interesserne omkring Lurpak. Det her er en ny måde at sikre mange års arbejde og markedsføring af Lurpak, så mejerierne kan bruge det i fremtiden, siger Jørgen Hald Christensen.

Lurpak på nye markeder

De seneste ti år er omsætningen af Lurpak fordoblet, og med et årligt salg på over tre milliarder er Lurpak således i dag et af de største eksportvaremærker, der bidrager til vækst og valutaindtægter i Danmark. I de kommende år satser den nye ejer, Arla Foods, på, at Lurpak skal bredes ud på flere markeder.

– Lurpak er på vej til at tage det næste spring. Det betyder, at vi vil investere mere langsigtet og massivt i yderligere ekspansion og innovation af Lurpak-mærket på nye markeder. Arla har brug for at vide, at vi har sikkerhed for den øgede risiko, vi tager ved at investere i nye, fjerne markeder, siger Jais Valeur.

Inden overdragelsen er en realitet, skal den godkendes af fødevareminister Mette Gjerskov.