Business Class

Japan-samarbejde skal være lige så populært som sushi

Japans ambassadør i Danmark vil gøre samarbejde mellem danske og japanske studerende, forskere og virksomheder lige så populært som sushi. Velbesøgt informationsmøde på Aalborg Universitet viser, at ønsket er gensidigt, men at der er udfordringer på vejen. Til gengæld er der også gode muligheder for støtte til udveksling.

– Der er et sushi-boom. Jeg håber på, at vi kan starte en anden form for japansk boom, forklarer ambassadøren Toshio Sano med et grin, før han slår en mere alvorlig tone an:

– Vores økonomi er gået tilbage gennem to årtier, og folk i Japan er blevet mere konservative og mere indadskuende. Hvis flere danske virksomheder, danske studerende og danske forskere kommer til Japan, vil japanerne blive stimuleret af dansk mentalitet generelt.

Netop når det gælder Japan er der ifølge Fundraising og Projektledelseskontoret followpå Aalborg Universitet ekstra gode muligheder for at få støtte til finansiering af studieophold og forskningssamarbejde.

– Det er et vigtigt, fordi det forhåbentlig kan få flere forskere og studerende til at få øjnene op for mulighederne for udveksling og samarbejde i Japan. Og vi hjælper gerne, forsikrer funding-koordinator Lone Grøndahl Dalgaard fra kontoret.

Plads til forbedring

Tørre tal viser, at interaktionen på nogle områder er meget begrænset. Der er ganske vist jævnligt japanske studerende på Aalborg Universitet – men i øjeblikket er der ingen. Og ambassadørens egne landstal afslører, at der kun er 31 danske studerende i Japan og 44 japanske studerende i Danmark. Til slående sammenligning nævner han, at 3000 kinesiske studerende er ved at dygtiggøre sig på en dansk uddannelse. Og at der burde være mange flere japanske studerende her, fordi landet trods alt har over 20 gange så mange indbyggere som Danmark.

Toshio Sano gør også op med den udbredte misforståelse, at japansk økonomi er eksportorienteret. Kendte virksomheder som Sony, Panasonic og Toyota er ganske vist eksportorienterede, men kun omkring 28 procent af det japanske bruttonationalprodukt stammer fra eksport. For Danmarks vedkommende er det halvdelen.

– Vores økonomi er først og fremmest afhængig af indenrigs forbrug, og skiftende japanske lederes forsøg på øget internationalisering er ikke rigtig slået igennem. Nogle mener slet ikke, at Japan behøver blive mere globaliseret. Jeg er uenig, fastslår ambassadøren.