De Digitale Dage tester spilleindustriens ’virtual reality koncept’
– Spilindustrien fremstår som spydspids i den digitale udvikling, og vi er stolte over sammen med De Digitale Dage at afprøve mulighederne for at udnytte spilleindustriens nyeste landvindinger inden for 3D virtual reality som et nyt effektivt redskab i Det Digitale Byggeri. Det siger Jesper Bendix, direktør og medstifter af den knap to år gamle innovative virksomhed EvoKon, der som et led i årets digitale dage på UCN gør klar til for første gang herhjemme at teste computerspillenes 3D-teknologi som redskab ved projektering og planlægning af et byggeprojekt. – ’Virtual reality konceptet’ føjer helt nye dimensioner til det digitale byggeri, og vi tror, at teknologien har stort potentiale både når det gælder nybyggeri og renovering. – Med de virtuelle briller for øjnene får bygherrer og de projekterende som led i projekteringsprocessen mulighed for umiddelbart efter at stregerne er slået i Revit at tage på en realistisk og virkelighedstro rundtur i det projekterede byggeri. På den måde vil byggeriets aktører umiddelbart kunne se, vurdere og diskutere, hvordan de forskellige løsninger spiller sammen i virkeligheden.
Store gevinster
– Kombineret med BIM-modellerne giver det helt nye muligheder for at tilrette, justere og optimere byggeriet allerede på tegnebrættet, konstaterer Jesper Bendix, der forudser, at byggeriet gennem effektiv udnyttelse af ’virtual reality konceptet’ kan hente betydelige gevinster, både når det gælder kvalitet, økonomi, tid og forventningsafstemning. – Og, pointerer Jesper Bendix slutteligt, den virtuelle verden bag brilleglassene er ikke begrænset af afstande mellem de forskellige parter i byggeriet. Under De Digitale Dage er det for eksempel planen, at studerende fra Utrecht, Odense og Aalborg løbende mødes med bygherrens repræsentanter i KUNSTENs nye virtuelle rum med henblik på løbende justering og tilpasning af projektering.
Rammetekst:
Mere end 100 studerende fra seksten forskellige byggeuddannelser i Utrecht, Odense og Aalborg sidder klar bag skærmene i det internationale digitale eksperimentarium, når Aalborgs Borgmester Thomas Kastrup-Larsen på onsdag klokken 8.30 åbner De Digitale Dage. Som led i årets digitale dage, der – foruden test af nye Cuneco-standarder og introduktion af ’virtual reality konceptet’ som et integreret redskab i projekteringsprocessen – over tre dage sammen med Dansk Byggeri sætter særlig fokus på byggeriets udførende aktører, skal de studerende udvikle digital projektering af en gennemgribende restaurering af det fyrre år gamle og totalfredede museum Kunsten i Aalborg. –