Som nyfødt

Det har taget nøjagtigt 9 måneder at udruge det nye reklamebureau Clienti i Aalborg. Midt i en krisetid og i den ulmende aske fra det konkursramte Par No 1, er det allerede lykkedes at skabe en lovende forretning med 20 medarbejdere, kunder og opgaver i og uden for regionen.

Tekst Sussie Munk – Foto Nils Krogh 

Det er en lun sommeraften i 2011. Mens alle andre aalborgensere har travlt med at grille og skrue tempoet ned til ferie-mode, er der en lille håndfuld mennesker, der er på vej opad i tempo. De arbejder til langt ud på aftenen i et ydmygt kontorlokale på Indkildevej i Aalborg. De har en plan. De vil mod alle odds, midt i en krisetid etablere Aalborgs bedste reklamebureau.  I spidsen for den lille flok står to tidligere ledende kolleger fra det konkursramte bureau Par No 1, nemlig Mette Danmark og Anders Bjørnstrup. De går solo. For første gang som selvstændige.

[expand title=”Læs mere…”]

 Start from scratch

Anders: Vi endte på Indkildevej, fordi vi kender Søren Enggaard, der har byggeriet herude. Han havde lokale 6B ledigt, og det lejede vi i den første tid.  Rummet var helt tomt, der var ikke så meget som en kaffekop.  Så lejede vi klapstole, fordi min bror arbejder ved Redoffice.

Mette: Ja, kan du huske den STORE dag vi fik skraldespande. Sådan var det hele tiden: ”Skal vi have noget frokost?” ”Nå nej, vi har jo ingen tallerkner.”

Anders: Der var virkelig en pioner-stemning over hele linjen. Da vi havde fået ideen, fået fat i folkene, fået finansieringen på plads, skyndte vi os ud i Elgiganten og gik shop amok og købte hele deres lager af Mac computere. Vi har bagefter moret os over, at de faktisk ikke engang så glade ud derude over at sælge så mange – sidenhen har vi fundet ud af, at det var fordi de havde slagtilbud på dem, og så var det jo nedtur, at vi kom og tog dem alle sammen.

Mette: Folk pakkede selv udstyret ud, installerede det, og vi arbejdede i begyndelsen med en internetforbindelse, der kun virkede, hvis den hang ud af vinduet.

Modgang vs. medgang

Anders: Der har været skrevet meget i medierne om Par No 1. Døden skal have en årsag, og jeg har fået skyld for en masse, som der ikke er hold i. Sagen er den, at Par No 1 gik konkurs. Vi havde regnet med, at firmaet blev reddet, det skete ikke, og vi kunne jo ikke bare stå og kigge på, at der var en masse kompetente mennesker i reklamebranchen i Aalborg, der ikke havde noget arbejde. Vi har KUN mødt velvilje, siden vi startede. Og på en måde har al den medieomtale, der har været, hjulpet os i gang, fordi vi er blevet synlige i en fart. Men det var altså HÅRDT i begyndelsen. Udover alt det med konkursen og opstart af Clienti, døde min mor pludseligt. Seks måneder efter, at vi startede fik en af vores nøglemedarbejdere, Leo Griffin, en blodprop
i hjertet. Han er heldigvis snart klar igen – efter en firedobbelt bypass operation.

Mette: Jeg får tårer i øjnene stadigvæk, når jeg tænker på, hvor meget folk virkelig knoklede for ideen i begyndelsen – og stadigvæk. Da vi startede i sommers, var vi 8-10 nøglemedarbejdere, der arbejdede hele sommeren, mens alle andre holdt sommerferie og slappede af. Lige så snart vi havde fået etableret telefoner, begyndte de at ringe. Vores netværk arbejde for os, og dem, der ringede var både helt nye kunder og kunder, vi kendte fra tidligere.

Anders: Jeg tror, at markedet har trængt til, at der kom noget nyt. Vi har været meget bevidste om, at kunderne køber ind i teams og kompetencer. Derfor er vi glade for at have ansat nogle af de stærke kapaciteter på området. Vi har Niels Drevsholt og Leo Griffin som nogle af de bærende kreative kræfter. Derudover har vi suppleret med nogle nye folk og freelancere. Det kom bag på os, hvor stor en kundetilgang, vi har fået så hurtigt.

Anders: Vi er meget fokuserede på at holde lave omkostninger. Det er også derfor, vi har bosat os herude på Indkildevej i stedet for 9000 Aalborg, som reklamebureauer ellers traditionelt synes, at man bør bo i. Vi har også benyttet os af en masse freelancere i begyndelsen, indtil vi vidste, hvilken vej tingene gik.

Vil være bedst!

Mette: Det handler om at spare på omkostninger som f.eks. beliggenhed for lokalerne og stadigvæk være i stand til at sikre, at medarbejderne har det godt og at de er udstyret med de ting, de skal bruge.

Mette: Medarbejderne har bakket os enormt meget op i at holde omkostningerne lave. Vi spiser rugbrød til frokost og har ikke en fancy kantine og alle de andre dyre vaner. Det er vigtigere for os med et godt fundament, snarere end en hel masse blærede ting og hurtige gevinster. Vi har lært noget, af det vi har gået igennem.

Mette: Selvom vi nu er i gang med hverdagen er der stadigvæk den her ånd af ”vi VIL sgu det her, og vi løfter i flok”.

Anders: Vi går ikke efter at være de største.

Mette: Nej, nemlig. Vi går efter at være de bedste.

Anders: Det kan være decideret farligt at gå efter at blive størst. Efter vores mening er de bedste reklamebureauer dem, der har omkring 30 medarbejdere. Vi skal kunne rådgive vores kunder inden for alle medier, og vi skal have en størrelse der sikrer hurtighed og fleksibilitet til at levere løsninger på alle platforme til kunder i alle størrelser. Vi har allerede egen fotograf. Vi har redaktør, online folk, tekst og konceptfolk – så vi kan eksekvere på alle platforme.

Anders: Vi kunne godt låne penge i banken til vores forretningsprojekt. Vores bankrådgiver sagde: “Hvis I kan drive en forretning nu, kan I også gøre det om et par år.”

Lever i kernen

Anders: En anden af vores klare styrker er vores tilgang til markedet. Vi er det eneste bureau i Aalborg, der har en strategisk planner. Vores strategiske planner bor i København og er her jævnligt for at hjælpe os og vores kunder med at analysere markedet og finde ind til kernen i strategierne. Det betyder, at vi kan lave et meget grundigt forarbejde, så vi sikrer, at kundernes kampagner rammer plet og meget præcist på de målgrupper, de gerne vil nå. Det betyder også, at de kreative får et præcist udgangspunkt at være kreative i. De skal ikke mere skyde i øst og vest, men kun i én retning.

Anders: Jeg elsker reklamebranchen. Det er et skidespændende job, og der er da ikke noget federe end at have 25 forskellige kunder med vidt forskellige problemstilling. Som reklamebureau får man jo virkelig lov til at komme ind i kernen af virksomhedernes strategi. Samtidig er vi i en branche, hvor platformene skifter hele tiden. Der er konstant fornyelse, og jeg er GLAD for, at vi har ansat folk der har forstand på alt det tekniske.

Konstant udvikling

Anders: For 20 år siden var der 4 gange så mange bureauer i Aalborg som nu.  Nogle er bare forsvundet, andre er lagt sammen. Der er også sket det, at kunderne i dag kan en masse ting selv, som de tidligere lagde ud til bureauer. Der er nogle avancer, som er væk, og det vi skal kunne, skal ligge inde i hovedet. Men online platformene stormer stadig fremad, og det handler stadig om at få dit budskab ud.

Mette: Ja, især i en finanskrise handler det om at positionere sig effektivt.

Mette: Vi har ikke nogle særlige præferencer for bestemte brancher. Vi sætter det rigtige hold til den enkelte kunde. 50 % af vores omsætning er uden for regionen, i byer som Esbjerg, Århus og Ringkøbing.

Mette: Det hele er gået meget bedre, end jeg havde turdet håbe på. Jeg ved altså ikke hvor mange gange i løbet af juli, august, september og oktober, at Anders og jeg kiggede på hinanden og sagde: ”Hold da kæft, det er da helt vildt.” Vi ansatte hele tiden en ny medarbejder. Vi går efter en sammensætning af både garvede folk og så de helt unge.  Det giver et godt spil, og de garvede er villige til at lære. Vi går meget ind for en dialog med både medarbejdere og kunderne. Det er gammeldags at tænke, at bureauet skal komme og servere en idé for kunden, som man hårdnakket holder fast i. Så bliver det bureauets projekt og ikke et fælles projekt, som det skal være.

Mette: Hvis vi ikke havde vores medarbejdere – så fuck os, Anders og mig. Det er deres kompetencer og viden vi sælger – så uden dem er der ingen forretning.

Anders: Mette er god til alle de ting jeg ikke er god til. Det er derfor hun har så pissetravlt, ha ha. Nej…Mette er langt mere struktureret end jeg er, og så har vi samarbejdet siden 2007 og er gode til at supplere hinanden. Vi har jo bevist én gang, at vi kan bygge et bureau op, og nu gør vi det igen. Vi er gode til at finde de bedste folk, og vi brænder for sagen. Vores medarbejdere kalder os indimellem ”far og mor”, fordi vi er forskellige og minder om et ægtepar indimellem.

Mette: Der er stor gensidig respekt imellem Anders og mig. Han spiller nogle gange en rolle, hvor det ser ud som om, det er mig der er generalen, ha ha.  I forhold til kontakten med kunderne er vi meget ens og har den samme tilgang. Men i forhold til at skabe relationer, er Anders en af de dygtigste, jeg kender. Det er ligesom han underspiller sig selv lidt og på den måde kommer ind på livet af folk. De tænker nok ”Det var da godt nok en ordentlig nordjyde, der kommer der.” Nogle har forsøgt at svine hans navn til, men det kan simpelthen ikke lykkes, fordi han er så i orden.

Mette: Forskellen på os er også, at Anders kommer fra reklameskolen, men jeg er cand. merc. i afsætningsøkonomi. Og så at han har nærmest tyskerorden på sit skrivebord, mens mit er rodet.

Anders: Rodet – det er ikke ordet.

Anders: Vi stoler også på hinanden – og på hinandens ægtefæller. Mettes er revisor, min er bankdame.

Mette: Anders’ værste egenskab er, når han giver sig FOR god tid. Jeg kan godt blive lidt hysterisk og kaste tingene på bordet og kræve nogle beslutninger. Og så kan det være irriterende, at han, hvis der sker noget vildt godt, bare går rundt og ser alvorlig ud med en dyb rynke i panden og siger ”det er rigtigt godt.”

Anders: Du bliver også irriteret over mit motto: ”Nu ligger vi hårdt ud og øger tempoet hen ad vejen.”

Mette: Ha ha. En ting jeg beundrer ved Anders er, at han ligesom har en evig drift fremad. Han betragter alle mål som delmål. Og så kan han komme en tidlig morgen og sige: ”Jeg nåede også lige at male terrassen, inden jeg kørte herud.”

Hvem er Clienti?

Mette: Hvem jeg er? Jamen jeg er født i 1976 og kommer fra Bælum. Selv om nogen har kåret byen som Danmarks røvhul har det været et fantastisk sted at vokse op. Efter min mening er det ikke en bondeby. Nu bor jeg i Støvring med min kæreste og vores søn Lukas på 2 år. Før jeg fik job i Par No 1 arbejdede jeg i en grossistvirksomhed inden for tøjbranchen, og så i Advice i Aalborg, hvor jeg var med til at starte magasinet Appetize i Århus og Odense.

Anders: Jeg er født i 1975 i Vejgård i Aalborg.  Min far er Palle Bjørnstrup, der altid har drevet reklamebureau i Aalborg. Jeg er vokset op med reklamer. Jeg kom i bureauet siden jeg var 3 år, og jeg var fascineret af de fantastiske Letraset-bogstaver i alle størrelser og fonde og mørkekammeret, der havde en sjov svingdør. Min far havde ansat Leo Griffin, som AD’er. Jeg har siddet på skødet af ham på bureauet, og i dag er han ansat her. Jeg er gift og har tre børn. Efter handelsskolen fik jeg en læreplads hos den gamle i Bjørnstrup Reklame og Marketing. Jeg kom på reklameskolen i København i 1999, selvom det kostede en bondegård, kom tilbage og fulgte med, da min far solgte til Dafolo i 2002. Senere kom jeg så til Par No 1.

Reklame er ikke for sjov

Anders: Jeg synes ikke nødvendigvis reklamer skal være sjove og få folk til at grine for at virke. Det synes jeg, at der er en tendens til at tro. En, jeg virkelig husker, er en amerikansk tv-reklame mod racisme. Man ser et foto af en sort mand, og så kører den igennem med tekst i siden, der fortæller om to 11-årige piger, der er blevet voldtaget og har fået halsen skåret over. Voldtægtsmanden blev fanget af betjent Samuel et-eller-andet – og det er så ham (og ikke voldtægtmanden), man ser et foto af. DEN virker, fordi man sidder tilbage med en følelse af at, ”fuck, der tog jeg mig selv i at mærke hvordan racisme fungerer.” Det er lidt det samme med Tryg-kampagnen, hvor en dame glemmer sin taske i toget og får den leveret tilbage af en ganster-agtig ung mand, der ikke vil overfalde hende, som man ellers tror. Den slags reklamer virker ved indsigt, og ikke fordi der er brugt en masse penge til teknik osv.

Mette: Hvad vi har lavet allerede? Vi har lavet ”Test din bank.dk” for Nørresundby Bank og snart kommer en helt ny kampagne for Energinord. Vi har også lavet opgaver for Outrup Vinduer, Active Sportswear og Fun saftevand.

[/expand]