Synes godt om -Thomas

Mød manden bag konXion, der lærer erhvervslivet at anvende sociale medier strategisk. konXion er kommet forrygende fra start og planlægger nu kraftig vækst.

 Tekst Sussie Munk  – Foto Erling Jørgensen

Da BUSINESS CLASS kommer på besøg hos konXion, er indehaveren forsvundet. Hans medarbejdere samles og forklarer med alvorlige miner, at ”Thomas desværre er kørt i stå med sin bil og venter nu på at blive afhentet af Falck. Men han skulle hilse og sige, at han kommer om et kvarter.” Vi bruger kvarteret på at drikke kaffe og kigge os omkring i kontorerne i det gamle kulhus på havnekajen i Aalborg. Medarbejderne tør op og fortæller grinende, at det med bilen sker ret hyppigt for Thomas.

[expand title=”Læs mere…”]

 – Jeg har ikke tal på de gange, det er sket. Han er sådan én, der har været vant til, at hans mor tjekkede alt for ham. Så han glemmer at bestille tid på værkstedet, hvis en advarselslampe blinker, eller han glemmer at køre bilen til syn, og så kommer politiet og klipper pladerne, fortæller Lars Granat Jensen, der udvikler kundernes løsning og står for undervisning i konXion.

– Hvorfor Facebook har slået sådan igennem? Jamen det er fordi, Facebook har sat struktur på brugen af Internettet for mange, og så virker det ligesom ringe i vandet: Man får lynhurtigt spredt sit budskab. Det hitter blandt private, og virksomheder kan bruge effekten til at nå deres modtagere, når de er private, har paraderne nede, slapper af og er positive, forklarer Lars.

Søn af opfinderen af Bøjelygten

Thomas Thomsen ankommer og er forpustet og lettere stresset over, at hans elskede Mini ganske ydmygende blev taget i armen og ført væk af en Falckbil.

– Låget til kølervæsken var hoppet af, orienterer han. Ingen af hans medarbejdere virker overraskede over den diagnose. De går tilbage til deres skriveborde, telefoner og Facebook i arbejdstiden. Han tilføjer, at han af natur både er den ustrukturerede kreative og så den strukturerede perfektionist.

– De tests jeg har fået foretaget i løbet af mit arbejdsliv viser altid de to modpoler, og det passer altså. Med arbejdet er jeg f.eks. yderst perfektionistisk, og vi afleverer altid et fuldstændigt gennemarbejdet arbejde til kunderne,
og så kommer jeg faktisk yderst sjældent for sent til møder fortæller Thomas. Han er født og opvokset i Hvide Sande i 1973, hans far var først fisker, men gik så i land og etablerede en virksomhed, der producerede navigationsudstyr.

– Han opfandt bl.a. ”bøjelygten”. Det lyder ikke særligt revolutionerende, for det var i virkeligheden bare et vandtæt plasticrør med en pære i. Men det gjorde en enorm forskel for fiskerne, for de brugte bøjelygten til at markere på havet, hvor de havde sat garn. Firmaet toppede med 20 ansatte og eksport til 52 lande, fortæller Thomas.

Intet behov for sikkerhedsnet

– Jeg er vokset op i et supertrygt miljø. I skolen var jeg dygtigt nok – men ikke særlig flittig. Derhjemme hos vores mor blev min bror og jeg forkælede. Vi kunne få særskilt mad, hvis vi ønskede det. Trygheden har medført, at jeg ikke har behov for et særligt stort sikkerhedsnet under mig. Der er ligesom en grundfølelse af tryghed og af at ”det går nok”, indeni mig. Jeg er også sikker på at min familie altid vil hjælpe mig, hvis der sker noget, fortæller Thomas. Han planlagde en karriere som bankdirektør, men endte med at uddanne sig til kommuneassistent, fik IT-ansvar og gik ind i lokalpolitik i den daværende Holmsland Kommune, hvor han blev valgt ind som byrådsmedlem.

– Jeg var først i 20’erne og barn af hele Uffe-æraen. Jeg kom ind i Venstre og lærte bl.a. de unge Venstreløver, Lars Løkke og Kristian Jensen, at kende, husker Thomas.

Mails og netværk i kommuner

Det hele tog en drejning, da han fik et tilbud om ansættelse hos KMD i Aalborg. Det var i begyndelsen af 90erne, hvor alle kommunerne havde travlt med at indføre mail og netværk, og hvor kommunaldirektørerne stadig forlangte ”at få alle mails ind til gennemlæsning, før de blev sendt videre i systemet”.

– Tænk hvis det skete i dag, det ville være vildt. Der er sket en helt enorm udvikling på de får år. Jeg red med på bølgen omkring IT og fik en masse spændende opgaver som IT-konsulent. Også nogle gange opgaver, som jeg ikke var supergodt klædt på til, men som jeg lærte meget af. Jeg rejste rundt til alle kommunerne og havde 120 rejsedage om året. Jeg var næsten aldrig hjemme i den kummerlige 1-værelses lejlighed, jeg havde i Ryesgade i Aalborg. I forbindelse med strukturreformen var jeg i 2003 med til at sammenlægge IT på Bornholm. Jeg havde 80 overnatninger på Bornholm i løbet af et år, og derfor kender jeg ALT derovre. Hver en rundkirke, hver en restaurant, har jeg besøgt. Jeg kan især huske restaurant ”De fem Stuer” og deres udmærkede plankebøf.

Faldt om af stress

Noget af det Thomas Thomsen har lært mest af, er da han en dag faldt om på gulvet i sin lille lejlighed pga. stress. Naboen fandt ham – og det blev faktisk begyndelsen til et venskab, der holder endnu.

– Jeg var på det tidspunkt blevet intern innovationskonsulent i KMD og det var en stilling med mange referencer og opgaver. Jeg oplevede at sidde i min bil på vej ud til et kundemøde og totalt ha’ glemt, hvor jeg var på vej hen. ”Tror du ikke, at du trænger til ferie”, sagde min chef. Og så tog jeg hjem og lå nærmest bare og græd på gulvet i 14 dage og gik efterfølgende til psykolog for at få hjælp til at komme over det. Oplevelsen med stress har lært mig en masse om respekt for andre mennesker, som jeg ikke ville være foruden. Hvis jeg ikke havde haft den oplevelse, tror jeg godt jeg kunne komme til at kræve for meget af andre og være ufølsom over for off dage osv.

En atypisk leder

Thomas steg yderligere i graderne og blev managementkonsulent på økonomisystemet i KMD. Han tog en uddannelse i personaleledelse og organisation og blev tilbudt job som vicekontorchef i Viborg Amt. Opgaven var at nedlægge regnskabsafdelingerne og samle dem centralt i den nye region Midtjylland.

– Det var superspændende, og jeg tror, at jeg var en atypisk leder for dem, fordi jeg slet ikke går op i titler og den slags. Jeg lærte en masse om personaleledelse – også på den hårde måde, fordi jeg var med til at fyre en medarbejder, der havde spillet flere hundrede tusinde af amtets penge op på nettet. Det var selvfølgelig hårdt for den pågældende medarbejder, der kom i behandling for ludomani. Men det var også hårdt for hans kolleger, der reagerede med chok og vrede over at være blevet ført bag lyset, siger Thomas. Han tog en Masteruddannelse i offentlig administration og kommunikation og fik job hos den store IT-virksomhed EG, der leverer IT til det offentlige og lidt senere Columbus IT. Det blev dog en kort karriere, fordi han blev fyret pga. omstruktureringer, sammen med nogle andre, der også var hentet ind til en vækstplan, der blev opgivet.

Kejserens nye klæder

– Tilbage i KMD igen blev jeg tilbudt projektansættelse, og så fik jeg ellers kontakt med Jørgen Rebild igennem Round Table. Han ejede konXion, der dengang leverede salgstræning til banker og ejendomsmæglere. Vi lagde hovederne i blød for at udtænke et koncept, hvor man kunne tjene penge ved at kombinere alle de forskellige rabatordninger og mobile løsninger. Det førte til etableringen af ”To kloge hoveder”. Samtidig afsluttede jeg min hovedopgave omkring anvendelsen af sociale medier på min masteruddannelse, og så en dag sad vi på en café og fandt pludselig på ideen med at lade virksomheder udnytte, at så enormt mange mennesker var tilgængelige på Internettet via Facebook. Vores ideen var lidt ligesom ”Kejserens nye klæder”, hvor man laver noget af ingenting. Men da vi først havde testet og udviklet konceptet, var vi fulde af begejstring over, hvor godt, det virkede. Men vi stødte længe ind i, at de fleste troede, at vi var totalt tossede, og min bankrådgiver rådede mig fra at forlade et godt betalt job. Også den eksisterende reklamebranche syntes at vi var useriøse, fordi vi byggede en forretning op over noget, de troede, var en døgnflue.

Ukontrolleret profilering

En af de første kunder var sjovt nok den selvsamme bank, der havde rådet Thomas fra ideen. Så kom store succeser som Sushi Sushi, Aalborg Kongres & Kultur Center,
VisitNordjylland, M1, shoppingscentret Friis, TV2/Nord og mange andre.

– Ejendomsmæglerne har tre B’er. Vi arbejder ud fra de tre F’er: Forbered dig, Fortæl og Følg op. Sushi Sushi har været en spændende case, fordi de er førstmover inden for deres branche. Vil man som virksomhed udnytte de sociale medier, er det vigtigt at man gør sig klart, at det er en langt mere ukontrolleret form for profilering end andre, og man skal tænke socialt på en ny måde i forhold til kunderne, der pludselig får indflydelse på en masse ting. Vores rolle er at lægge strategien og rådgive virksomhederne om, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Hvilke vinkler der egner sig til de sociale medier, og hvilke der ikke gør. Hvordan man finder emner, brugerne vil klikke ”synes godt om”. I nogle tilfælde står vi for det hele – statusopdateringer, konkurrencer, applikationer osv. I andre tilfælde gør kunderne det selv, og bruger os til evaluering og ideer, siger Thomas. Han er – ikke overraskende – selv en rigtig inkarneret Facebook-haj. Han har 1.670 venner og har f.eks. fået deres hjælp til at oversætte et sammendrag af hans Master-speciale til engelsk. Det tog få timer, så havde sammendraget været en tur i USA og tilbage igen.

Planer om kraftig vækst

Fra 2009-2010 fordoblede konXion sit resultat.

– Vi planlægger kraftig vækst de næste 3-5 år. Ikke mindst fordi vi har fået en ny og meget vækstorienteret ejer ind i firmaet i skikkelse af Magnus Kjøller (indehaver af Point-Shop, red.) Han har overtaget 50 % af firmaet og Jørgen Rebild er købt ud ved årsskiftet, fortæller Thomas. Han er en efterspurgt foredragsholder og er snart klar med et nyt koncept, hvor han optræder på slap line sammen med en kendt kvindelig komiker. På den private front bor han i Vejgaard i Aalborg, han er en dedikeret livsnyder, der sætter pris på god mad, vin, design og positive opdateringer på Facebook.

– Jeg er en glad person, jeg tror på det bedste i mennesker, og jeg får energi af at være sammen med andre. Facebook er også et positivt medie, hvor det handler om at vise sig fra sin bedste side. Der findes jo ikke nogen ”synes dårligt om” knap… På den måde bryder Facebook janteloven. Jeg kan ikke lide dem, der altid skriver negative statusopdateringer. Det er sjældent, at jeg  selv skriver noget dårligt. Jo, jeg skrev jo lige for få timer siden én: ”Venter på Falck. Nitten…” Men jeg rettede det senere til ”Falck har en god kundeservice.”

Opfinderen af Facebook

Grundlæggeren af Facebook hedder Mark Elliot Zuckerberg og er 27 år gammel. Som studerende på Harvard Universitet udviklede han det sociale netværk Facebook med hjælp fra nogle medstuderende. Det blev en kæmpesucces. Netværket bredte sig som ringe i vandet og i dag vurderes Zuckerberg til at have en personlig formue svarende til 17,5 milliarder dollars. Om kort tid sætter han Facebook på Børsen i New York, og derefter vil han være god for 28 milliarder dollar.

Han vil dermed være nummer 10 på listen over verdens rigeste mennesker. Han vil også blive verdens yngste mange-milliardær.

Fakta om Thomas
Facebook.com/tth260673
Facebook.com/konXion

[/expand]