Bo Abrahamsen: M1 er blevet voksen, voksen, voksen…

Den 1.marts 2012 trådte teleselskabets stifter og adm. direktør Mads Peter Veiby tilbage. Hans højre hånd gennem fire år overtog posten og har nu siddet ved roret i et halvt år. BUSINESS CLASS har mødt Bo Abrahamsen, som gerne erklærer teleselskabet som voksen.

Tekst: Dadi Halldorsson & Foto: Marie Knap 

Det nye domicil på Nytorv 18 i Aalborg tager sig godt ud. De buede facader, lyddæmpende lofter og nye tæpper gør interiøret afslappende, nærmest behageligt.

Teleselskabet M1 flyttede ind i den gamle telefoncentral mellem Braskensgade og Slotsgade i slutningen af 2011. Udadtil markerede flytningen nye tider for det driftige, nordjyske teleselskab. Og kort tid efter ramte en anden markant ændring M1, der imidlertid trak flere overskrifter i de danske medier. Stifteren af selskabet Mads Peter Veiby – ofte kendt som manden med den røde kasket – valgte at stoppe.

 

Han havde været medejer af selskabet fra stiftelsen i 2003 og frem til salget til TDC koncernen på et trecifret millionbeløb i 2010, hvor han fortsatte som adm. direktør.

Nu har Veibys højre hånd overtaget styringen, og Bo Abrahamsen påpeger, at teleselskabet nu er trådt ind i de voksnes rækker.

– Vi er ikke længere den iværksættervirksomhed, som Mads startede op. Vi er vokset fra 18 til 32 medarbejdere på halvandet år, og er trådt ind i en ny fase med virksomheden, fortæller han.

Siden Bos’ tiltrædelse som administrerende direktør, har tv seerne stiftet kendskab med reklamefiguren Jørgen, der som kunde af et andet teleselskab betaler svimlende høje mobilregninger, fordi han taler med ekko – og derfor ufattelig længe i telefonen.

M1 som mobilbranchens frække dreng

Reklamekampagnen med Jørgen er helt i tråd med M1’s øvrige markedsføring gennem tiderne, hvor selskabet har fået betegnelsen klassens frække dreng. Selskabet har således gennem tiderne lavet forskellige, utraditionelle tiltag i forsøget på at tiltrække nye kunder.

Danskerne har fået tilbudt alt fra gratis biografbilletter, en kasse bajer og minicruise med DFDS til gratis ringetoner, hvis de oprettede sig som nye mobilkunder hos M1. 1.april 2012 lavede virksomheden tilmed en aprilsnar med nyheden om M1-Jet, der skulle starte billige, oversøiske flyruter fra Aalborg Lufthavn.

– Vi har altid forsøgt at ruske lidt op i markedet og have en humoristisk tilgang til os selv. Vi skal også have det sjovt, selv om vi befinder os i en meget omskiftelig og hård branche, fortæller Bo.

Trods den omskiftelige og hårde mobilbranche, har M1 klaret skærene og endda formået at vækste gennem samtlige årsregnskaber – ofte med flere hundrede procentdele.

– I al den tid, jeg har været her, har virksomheden kun haft tilbagegang i to måneder, fortæller han.

I en undersøgelse, foretaget af Telepristjek.dk i slutningen af 2011, optræder M1 som det mest prisrelevant mobilselskab i Danmark. Undersøgelsen blev foretaget blandt 36 teleselskaber og baseret på over 20.000 kundeberegninger i perioden 16.juni til 16.december 2011.

I 84,5% tilfælde figurerede M1 blandt de 10 billigste, når diverse telepakker blev sammenlignet. Og i de tre pakker, der lå under 20 timer om måneden – 11 timers tale, 5 timers tale og 1 times tale, lå M1 som det billigste i alle kategorier.

– Vi har været dygtige til at aflæse markedet og kundernes behov og agere derefter. Vi kan tilbyde de lave priser, fordi vi tænker nyt, enkelt og forbrugerorienteret. Det skyldes også vores online kundeservice, som begrænser vores udgifter og giver kunderne adgang til service 24 timer i døgnet, fortæller Bo, der ikke har haft travlt med at markere sig i offentligheden eller gøre et stort væsen af sig selv som selskabets nye direktør.

– Mads og jeg har haft et meget tæt og godt samarbejde gennem fire år, og vores tilgange til M1 ligner hinanden meget. Jeg har selvfølgelig en anden ledelsesstil, men det vigtigste for mig og selskabet er at fortsætte den gode stime fra før, fortæller han.

Med kærlighed til diskussionssporten

Bo Abrahamsen er født og opvokset i Midtjylland, hvor hans far drev en tankstation. Efter et års ophold som au pair i Luxemburg flyttede han til Aarhus for at læse statskundskab (cand. scient. pol) på Aarhus Universitet.

– Jeg har altid haft holdninger og meninger om de forskellige samfundsforhold. Og jeg gik på et meget ’rødt’ gymnasium, hvor jeg ofte diskuterede og var uenig med både studerende og undervisere. Da jeg så skulle lave en historisk opgave, skrev jeg om liberalismen. Det var første spadestik til mine aktive, politiske år, siger Bo.

Bo Abrahamsen gik aktivt ind i politik, mens han læste på universitetet, og sad i Landsstyrelsen for Venstres Ungdom i tre år. Desuden stillede han op til og blev valgt ind i Aarhus Byråd for Venstre i 2001.

Bo husker tiden som byrådsmedlem som en meget lærerig tid. Men han fortryder ikke beslutningen om at trække sig ud af politik, da han ikke blev genvalgt til byrådet.

– Jeg elsker diskussionssporten og når folk argumenterer for deres holdninger, men som politiker går det for meget op i regelpolitik. Tingene sker for langsomt og jeg er først nu ved at se resultaterne af de beslutninger, jeg i byrådet var med til at træffe for mange år siden, såsom havnefronten i Aarhus, fortæller han og fortsætter,

– Men det gav mig rigtig god erfaring, at være medlem at byrådet. Erfaring, som både har og vil gavne mig i M1. Jeg har således holdt et hav af møder med diverse instanser, virksomheder og lokalforeninger, så jeg ved hvad det kræver, at få aftaler i hus.

Bo bor i Støvring sammen med konen Heidi og deres tre børn, Emma på 8, Mikkeline på 6 og Rebekka på 2 år. Han bruger det meste af fritiden på at være sammen med familien og høre lydbøger.

– Det er en fantastisk måde at få bøgerne ind på. Jeg har aldrig været særlig god til at prioritere skønlitteratur, selv om jeg altid har været interesseret i den. Der har bare aldrig rigtig været tid til at sætte sig ned med en bog. Men nu hører jeg bøgerne i stedet for. Så mens jeg hiver ukrudt op i haven eller kører i min bil, har jeg som regel en lydbog i ørerne. Det er rigtig dejligt, fordi jeg kører og rejser en del, så jeg kan godt få nogle lange sammenhængende minutter at høre lydbøgerne i. Så giver det mere mening, fortæller han.

Før Bo blev ansat hos M1, bestred han en stilling som Udviklingskonsulent hos Aalborg DH og Salgschef hos SK Aarhus.

– Det var en både spændende og turbulent tid i sportens verden. Efter to ansættelsesforhold i Aalborg DH, der begge gange sluttede i kollektive fyringsrunder, og i mellemtiden et job, der ikke levede op til forventningerne hos konkurrenterne fra SK Århus, havde jeg fået nok af den branche.

I august måned, otte uger efter afskedigelsen fra Aalborg DH, fik Bo arbejde som Direktionsassistent og Marketingkoordinator hos M1. Nu fire år senere står han så i spidsen for teleselskabet, der ifølge Erhvervs- og Vækstministeriets telestatistik står noteret som den 9. største mobiludbyder i Danmark fordelt på mobilabonnementer.

– Jeg er meget stolt og meget beæret over at få ansvaret for at drive M1 videre. Heldigvis er M1 fyldt med dygtige og engagerede medarbejdere og jeg har stor tillid til, at vi sammen kan skrive næste kapitel i M1 historien, siger Bo med ydmyg og sikker stemme.

Den røde kasket lever – endnu

Direktøren Bo Abrahamsen betegner sin egen indsats som administrerende direktør i M1 som tilfredsstillende.

– Selve overtagelsen har faktisk ikke været så svær. Mads og jeg kørte et parløb i fire år, hvor jeg til tider, hvor Mads var optaget med andre opgaver, tog vigtige beslutninger på hans vegne. Vi kendte hinanden rigtigt godt og jeg vidste, hvordan han ville beslutte i visse situationer, erindrer Bo og tilføjer,

– Det sværeste ved overtagelsen har nok været, at det ikke har været særlig svært. Medarbejderne og alle vores samarbejdspartnere kender mig og mine holdninger, så da jeg overtog stillingen, var det en meget glidende proces. Vi har heldigvis ikke mistet nogen medarbejdere på den konto heller, så jeg synes vi er kommet meget godt fra land, siger han.

Bo pointerer dog, at han har en anden ledelsesstil, end hans forgænger. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at interviewet foregår inde i et lokale bag en glasvæg, der før Bos overtagelse var direktørens kontor. Nu bruges lokalet til mødelokale og stille arbejdsplads, da Bo selv foretrækker at sidde blandt sine kollegaer, hvor han plejer at sidde.

– Hvis jeg sætter mig ind bag glasdøren, så kan jeg jo ikke være en del af jargonen og kan ikke have fingeren på pulsen hos mine nærmeste medarbejdere, griner han og fortsætter,

– Det er vigtigt for mig at vise over for mig selv og mine omgivelser, at jeg ikke er Mads Veiby. Den røde kasket var hans varemærke, og det har jeg ikke planer om at fortsætte med i samme grad. Kasketten er ikke begravet, men tages nu kun på som et symbol på virksomheden og ikke på direktøren. Jeg har grebet jobbet an meget ligesom Mads. Og i visse situationer kan jeg godt tænke på, hvordan han ville have ageret og besluttet.

– Men rent personligt er jeg af en anden støbning og har derfor en anden ledelsesstil, end ham. Men jeg har bevidst ikke lavet nogen ændringer i virksomheden siden jeg overtog stillingen. Det har været vigtigt for mig at køre i samme spor og vise nogle gode resultater, inden jeg begynder at sætte mit præg på den, fortæller han.

De første af Bo Abrahamsens fingeraftryk er dog allerede begyndt at se dagens lys. M1 er således gået sammen med en række lokale sportsklubber rundt om Aalborg, hvor en ny kunde kan støtte lokalklubben ved at tegne et abonnement hos M1 gennem klubben.

– Vi har lavet en række aftaler med lokale håndboldklubber og har mødt meget stor opbakning blandt klubberne. Vi vil meget gerne udbrede konceptet til hele landet, så det arbejder vi på at få sat i værk, siger Bo.

Siden sæsonen 2010-2011 har M1 været en af hovedsponsorerne bag mændenes bedste fodboldrække – Superligaen.

Fremtidige udfordringer

M1 har omtrent 150.000 abonnenter, som hovedsageligt er koncentreret i Region Nordjylland, men også Region Midtjylland. Alene i 2011 hentede selskabet 34 % flere kunder.

– Vi har vækstet rigtig meget gennem årene. Vi har også vores egen IT-platform, som håndterer over 350.000 kunder, idet den også er blevet implementeret hos Onfone, fortæller Bo og fortsætter,

– Men det er en meget hård branche, hvor kunderne ofte skifter teleselskaberne ud med nye, så vores store udfordring er at holde på vores eksisterende kunder. Det forsøger vi at gøre med en åben dialog, blandt andet gennem Facebook, hvor vi kan rådgive kunderne online til gavn for andre kunder, der følger med. Vi kan også se, at kunderne begynder at hjælpe hinanden internt gennem vores Facebook portal, og det er en positiv udvikling.

M1 er som nævnt ejet af TDC, der også omfatter CompanyMobile, Dansk Kabel TV, Fullrate, Onfone, Telmore og YouSee.

– Vi har en meget speciel rolle i TDC. Da vi er et forholdsvis lille mobilselskab, der hurtigt og nemt kan lave nye produkter og lave de eksisterende om, så føler vi markedet an og tjekker en række ting af, fortæller Bo.

Ifølge Bo er det en meget spændende og udfordrende rolle at have.

– Jeg kan rigtig godt lide det. Det er helt klart vores styrke i M1, at vi hurtigt kan justere på vores produkter og pakker. Og det kan jeg godt lide, for på den måde kan vi aflæse kundernes ønsker og reagere med det samme. Det er noget anderledes, end i min tid som medlem af byrådet, hvor effekten af dit arbejde først kunne måles ved næste valg, siger han og griner.

– Størrelsen på virksomheden gør også, at kommandovejene er korte, hvor resten af husets medarbejdere også byder ind med gode idéer. Det er forbudt at holde på de gode idéer herinde. Derfor holder vi en gang i mellem dage, hvor en række medarbejdere sætter sig sammen og brainstormer på idéer og muligheder, fortæller Bo, der også har planer om at få virksomhedens mål, mission, vision og værdier frem i lyset.

– Medarbejderstaben er vokset meget på kort tid. Det er derfor vigtigt at have et værdisæt for hvem er vi, hvor kommer vi fra og hvor vil vi hen? Det har vi brug for at få defineret – både udadtil og indadtil, fortæller han.

Historien i korte træk

2003: Teleselskabet bliver etableret ud fra det koncept, at kunden selv kunne sammensætte sit mobilabonnement efter behov.

2005: Første mobilselskab, der fik mobilpriserne under 50 øre pr. min.

2006: Vinder af Ernst & Young “Entrepreneur of the Year” i kategorien start-up.

2007: Første mobilselskab, der fjernede opkaldsafgiften.

2008: Vinder af Dagbladets Børsens Gazelle konkurrence i Nordjylland og på landsplan, hvilket gjorde M1 til Danmarks absolut hurtigst voksende virksomhed i 2008 med en vækst på over 4000%.

2008: Første mobilselskab i Danmark, der tilbød gratis mobiltelefoni og sms.

2009: Vinder igen Dagbladets Børsens Gazelle konkurrence i Nordjylland med en vækst på over 1000%.

2010: Solgt til Telmore.

2010: Solgt til TDC for et trecifret millionbeløb.

2011: Selskabet flytter hovedkontoret til Nytorv 18, 9000 Aalborg.

2012: Teleselskabets stifter og adm. direktør søger nye græsgange og Bo Abrahamsen bliver den nye adm. direktør.

 

M1s koncept i korte træk

En af M1’s største prioriteter var fra starten af at holde omkostningerne i bund. Selskabet opererer udelukkende fra internettet og har satset på online kundeservice. Selskabet lejer sig ind hos TDC’s mobilnet og tilbyder derfor den nøjagtig samme netværksdækning som TDC.

 

Fulde navn: Bo Abrahamsen

Fødselsdato: 20.september 1977

Civilstand: Gift med Heidi. Tre børn – Emma 8 år, Mikkeline 6 år og Rebekka 2 år

Titel: Adm. dir. i M1 A/S