Business Class

Nordjysk familie sælger livsværk for et stort trecifret millionbeløb

Familieejede Stadsing A/S, der er Danmarks største inden for udvikling og salg af rengørings- og hygiejneprodukter, overtages nu af den svenske koncern OptiGroup AB (tidligere Papyrus) for et større trecifret millionbeløb. Med købet skal Stadsings produkter løftes ud til resten af Norden, og nye arbejdspladser oprettes i Aalborg.

 

Den familieejede danske leverandør af rengøringsprodukter, hotelartikler mv., Stadsing får nu nye ejere. Virksomheden er vokset markant de seneste 10 år og er i dag markedsleder på det danske marked inden for lang række rengøringsprodukter og –rådgivning. Stadsing har siden 2002 været ejet og drevet af brødrene Karsten og Henrik Stadsing, der nu med de nye ejere i ryggen kan internationalisere virksomheden:

 

– Vi har de seneste år modtaget en række købstilbud på virksomheden, men har ikke haft planer om at sælge. Dialogen med OptiGroup har dog været så positiv, at vi nu har besluttet at afhænde vores aktier og herved blive en del af noget større. Synergierne og perspektiverne i at lægge de to virksomheder sammen er meget store, og for os er det en drøm, der går i opfyldelse, når vores produkter og servicekoncept nu bliver bredt ud i hele Norden, forklarer adm. direktør Karsten Stadsing og fortsætter: – OptiGroup overtager en velsmurt maskine, der alene i 2017 har vundet nye ordrer til en værdi på over 450 millioner kroner. Nu glæder vi os til at skulle træde yderligere på vækstpedalen i de kommende år.

 

Både Karsten og Henrik Stadsing fortsætter i OptiGroup. Karsten Stadsing som direktør i Danmark og som ansvarlig for facility-produkter i Norden. Henrik Stadsing, der i dag er chef for trading og eksport, fortsætter som ansvarlig for integrationen af Stadsings produkter i OptiGroup-koncernen. I forbindelse med salget køber de to brødre sig kraftigt ind i OptiGroup og er klar til den næste store rejse med Stadsing.

 

Fokus på vækst

Stadsings produktsortiment tæller i dag 12.000 varenumre og udvikler og designer – som en af de eneste i branchen – alle rengøringsprodukter selv i Danmark, det øvrige Europa og i Asien. OptiGroup, der er markedsleder inden for salg af forbrugsartikler i Sverige og opererer i 19 lande i Europa, har ikke egenproduktion af rengøringsprodukter, men får nu adgang til nogle af markedets bedste produkter. Planen er således, at OptiGroup fremadrettet skal markedsføre og sælge Stadsing produkter i første omgang i Norden og på sigt også i det øvrige Nordeuropa:

 

– Vores internationale kunder efterspørger i stigende grad ens rengøringsprodukter på tværs af landegrænser. Det kan eksempelvis være en hotelkæde i Norden, som ønsker samme standard og stil på tværs af Danmark, Sverige, Norge mv., og det kan faktisk være svært at få i dag. Derfor er det et af de områder, hvor vi forventer betydelig vækst, fortsætter Karsten Stadsing.

 

Hos OptiGroup er COO Søren Gaardboe af samme opfattelse, og han ser et betydeligt vækstpotentiale i sammenlægningen:

 

– Vi har set en meget markant konsolidering af branchen i både Danmark og Sverige de seneste år. Hidtil har konsolideringen været landespecifik, men med Stadsing og OptiGroup sammen får vi nu en samlet markedsleder for hele Norden. Det giver os en lang række fordele – både på indkøbs- og afsætningssiden, og vi glæder os meget til at løfte de nye muligheder og koncepter ud til kunderne, forklarer han.

 

De positive fremtidsperspektiver medfører en forventning om et større antal nye medarbejdere til hovedsædet i Aalborg. Her skal blandt andet centrallageret udvides, og Aalborg bliver også hjemsted for koncernens udviklings- og videnscenter:

 

– Vi forventer en ret stejl vækstkurve – både på den korte og lange bane. Projekteringen af et nyt centrallager her i Aalborg, der giver os en fordobling af lagerkapaciteten, er allerede på tegnebrættet, og samtidig skal vi udvide vores udviklings- og videnscenter, så vi kan servicere hele OptiGroup-koncernen, siger Karsten Stadsing og fortsætter: – Målsætningen er nu via fortsat udvikling af vores kvalitetsprodukter samt et unikt nordisk logistiksetup at blive markedsleder i Norden inden for leverancer til rengøringsselskaber og til HORECA-segmentet.

 

Stadsing var de første i Norden, der fik Svanemærket alle sine produkter, og går i dag også forrest i branchen i forhold til eksempelvis klude uden mikroplast og astma- og allergimærkning af alle rengøringsprodukter, der kommer i kontakt med huden. Det tiltaler Søren Gaardboe af flere grunde:

 

– Det er klart, at der er både fordele og ulemper ved at designe og udvikle produkterne selv. En af de absolutte fordele er den hastighed, hvormed vi kan optimere og tilpasse produkterne. Her har Stadsing sat standarden i Danmark, og det vil vi nu komme til i hele Norden, pointerer han.

 

Udover at have eget produktsortiment er Stadsing også kendt for sit rådgivnings- og uddannelseskoncept. Med køb af produkter følger personlig rådgivning og uddannelse i brug af dem, og også dette tænkes kopieret til de øvrige markeder:

 

– Kunderne vil opleve, at vi tager det bedste fra Danmark og Sverige og løfter vores service – både på produkt- og kompetencesiden, siger Karsten Stadsing afslutningsvis.

 

Stadsing har netop afsluttet sit 2016/17-regnskab med et rekordresultat på 50 millioner kroner før skat. Det kommer efter en mangeårig vækstperiode og en omsætning, der nu nærmer sig en halv milliard kroner. De seneste 10 år har virksomheden tjent næsten 200 millioner kroner hjem til ejerfamilien.