Mange innovative virksomheder gav tæt dyst om nordjysk mesterskab

Vestergaard Marine Service fik kamp til stregen da virksomheden løb af med sejren som den mest innovative i Nordjylland i den regionale konkurrence ”Tag Fat på innovation – fordi det betaler sig!”.

Nordjyllands mest innovative virksomhed. Intet mindre. Det kan Vestergaard Marine Service med rette kalde sig, efter at virksomheden hev sejren hjem i en tæt og spændende finale i den store, regionale innovationskonkurrence som gennem hele efteråret har sat fokus på virksomheders nytænkning som vejen til fornyet udvikling og vækst i Nordjylland.
Netop nytænkning samt en helt særlig evne til at omsætte kunders behov til faktisk produkter var dommerpanelets begrundelse for valget af Nordjyllands mest innovative virksomhed. Vestergaard Marine Service har nemlig, på trods af at eksistensgrundlaget stort set forsvandt med lukningen af værftet, formået at redefinere deres forretning.

– Har vores kunder en opgave, der skal løses, så løser vi den. Faktisk har vi et motto, der hedder ”Kan du stave det, så kan vi lave det, siger en glad og stolt direktør for Vestergaard Marine Service, der modtog prisen.

– Vi gør dagligt en indsats for at tænke ud af boksen i arbejdet med at innovere og skabe værdi for vores kunder. Det er en både spændende og til tider krævende proces, så det er motiverende med sådan et skulderklap. Og det har været rigtig sjovt at deltage i konkurrencen. siger Morten Vestergaard, direktør i Vestergaard Marine Service.

Med titlen som Nordjyllands mest innovative virksomhed følger bl.a. en præmiepakke bestående af konsulentydelser til en værdi af 100.000 kr., som kan bruges til at styrke virksomhedens innovation yderligere.

 Innovation skal løfte nordjyske virksomheders vækst

Det er Vækstforum Nordjylland, Region Nordjylland og de nordjyske kommuner der har stået bag den regionale innovationskonkurrence Tag Fat. De er alle meget interesserede i at få sat ekstra skub i innovationen i det regionale erhvervsliv. Det skal være med til at løfte konkurrenceevnen og væksten til glæde for både virksomhederne selv og til gavn for den nordjyske beskæftigelse og de mange borgere, som arbejder i Nordjylland.

– Med innovationskonkurrencen har vi sat fokus på de gode eksempler og mange innovative virksomheder i Nordjylland. Dem som på trods af global krise og økonomisk afmatning har vist hvordan man skaber vækst og flere arbejdspladser. Her er innovation et meget kraftfuldt værktøj, og derfor satser vi så målrettet på det på tværs af offentlige og private parter, fortæller regionsrådsformand Ulla Astman, som også er formand for Vækstforum.

– Vi arbejder på et meget spændende projekt lige nu. Det er stadig fugle på taget, men det ser ud til vi kan komme til at skulle bruger 30-40 nye servicemontører i den nærmeste fremtid, fortæller direktør Morten Vestergaard.

Som en forløber og ramme for innovationskonkurrencen søsatte Vækstforum allerede i 2010 en virksomhedsrettet innovationsstrategi i tæt samarbejde med DI, Dansk Byggeri, Aalborg Universitet, Væksthus Nordjylland og Kommunernes Kontaktråd i Nordjylland.

Yderligere information

”Tag Fat på innovation – fordi det betaler sig!”

Bag den regionale innovationskonkurrence står Vækstforum, Region Nordjylland og de nordjyske kommuner som alle er interesserede i at få sat ekstra skub i innovationen i det nordjyske erhvervsliv. Det skal være med til at løfte konkurrenceevnen og væksten til glæde for både virksomhederne selv og til gavn for den nordjyske beskæftigelse og de mange borgere, som arbejder i Nordjylland.

Konkurrencen er siden september løbet som en stafet gennem hele Nordjylland, og en bred vifte af virksomheder har haft mulighed for at vise, hvordan netop de har skabt innovation og vækst. Undervejs er der i alle nordjyske kommuner kåret en virksomhed, som repræsenterede det kommunale erhvervsliv i den regionale finale den 4. december.

Og udfaldet til finalen blev altså, at Vestergaard Marine Service nu er kåret som den mest innovative virksomhed i Nordjylland.

Med titlen fulgte en præmiepakke bestående af konsulentydelser til en værdi af 100.000 kr. sponsoreret af Cowi, BDO og IBC Kolding samt et kunstværk af den nordjyske kunstner Lene Frederiksen leveret i samarbejde med Galleri Rødhusgaarden.

Læs mere om Tag Fat konkurrencen her: www.tag-fat.dk