Business Class

AAU-studerende hjælper borgere til en nemmere hverdag

Aalborg Kommune oplever, at borgere og virksomheder efterspørger mobile løsninger, så de lettere kan betjene sig selv eller finde relevante informationer, frem for at kontakte kommunen direkte. Derfor arrangerer Aalborg Kommune og KMD i samarbejde med Aalborg Universitet og BrainsBusiness en ”App Camp” for at få ideer til, hvilke løsninger der kan gøre borgere og virksomheders hverdag lettere.

– Vi får i kommunen en del henvendelser fra vores borgere og virksomheder, der efterspørger muligheden for selv at klare de forretninger, de har med kommunen, ved hjælp af deres smartphones. Vi oplever også, at vores hjemmesider i stigende grad får besøgende fra mobile enheder. Vi gør i kommunen meget for at være digitale, og ser de mobile løsninger som en af de muligheder, vi har for at blive mere digitale, og en hjælp til at fremme selvbetjening og effektivisere, siger Niels Højdahl Pedersen.

24 AAU-studerende skal i løbet af en 36 timer lang workshop komme med ideer til, hvordan man fremover kan klare flere “forretninger” via sin mobiltelefonApp Campen finder sted den 22-23. november 2012 og er et 36 timer langt kreativt udviklingsforløb, der foregår i AAUs lokaler i Nordkraft, hvor 24 studerende fra Aalborg Universitet vil konkurrere om at udvikle ”fremtidens mobile løsningskoncepter” til Aalborg Kommune. De studerende kommer fra en bred vifte af universitetets uddannelser, og det glæder Dan Hauge, teamchef for udvikling af mobile løsninger ved KMD Aalborg.

– Vi fagfolk har en tendens til at tænke i retning af løsninger meget lig dem, vi har lavet før. De studerende tænker helt nyt og ser ikke de samme begrænsninger, som vi måske gør. Folk fra forskellige studier ser tilmed ting vidt forskelligt, og tænker anderledes. At mange uddannelser er repræsenteret gør, at vi vil se vidt forskellige forslag til løsninger. Samtidig vil vi få et godt indblik i de unges tanker om, hvad fremtidens løsninger skal kunne, og hvordan de skal udvikles, siger Dan Hauge.

Der er tre primære målsætninger med App campen:

• Udvikling af nye ideer og løsningskoncepter

• At skabe øget synlighed om de deltagende virksomheder og det nordjyske IKT-miljø, bl.a. i forhold til rekruttering af fremtidig arbejdskraft

• At positionere Aalborg som attraktiv uddannelsesby