Business Class

Bugatti’s monsterbil

Kraftfuld. Dyr. Bugatti bestemte sig for at lave den ultimative sportsvogn. Bare for at vise det kunne lade sig gøre. Nu laver de verdens mest kraftfulde roadster.

 Tekst Kim Konnerup – Foto Presse

Bugatti afslører verdens mest kraftfulde roadster nogensinde til det internationale Geneve Motor Show i marts.

Bugatti har skelet til sin egen succes med Super Sport-udgaven af den oprindelige Veyron coupé, hvor de forøgede både motorkraft og køreegenskaber og satte endnu en verdensrekord på 431 km/t med en gadebil.

[expand title=”Læs mere…”]

 Gentager succesen

Nu gentager de øvelsen med en kraftfuld udgave af deres Grand Sport-roadster. I forhold til den nuværende Grand Sport har Bugattis ingeniører øget motorkraften på den nye Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse fra 1.000 til 1.200 HK, hvilket bringer drejningsmomentet helt op på 1.500 Nm.

– Den store succes med Super Sport overbeviste os om, at vi skulle forøge vores roadsters præstation. Endnu en gang har vores ingeniører arbejdet hårdt for at vise, at Bugatti er i stand til konstant at omdefinere grænserne for, hvad der er teknisk muligt, fortæller Bugattis præsident, Wolfgang Dürheimer.

– Vi gjorde vores yderste for at overføre resultaterne fra Super Sport over til Grand Sport, så vi kan gøre kørsel i en åben vogn til en endnu mere ekstraordinær oplevelse ved høje hastigheder. Det åbner for en helt ny dimension for åbne sportsvogne.”

Den øgede kraft i den 16-cylindrede motor, er skabt ved hjælp af fire forstørrede turboladere og intercoolere. Chassiset er også blevet modificeret for at holde til de nye hestekræfter. Vitesse har desuden arvet aerodynamik og køreegenskaber fra Super Sport, så man får præcis den oplevelse, man kan forvente af en Bugatti supersportsvogn, fra præcis køredynamik til ekstraordinær acceleration og bremsning. Hvor hurtigt den kører? Det har de ikke fortalt endnu. Kun at den klarer 0-100 på omkring 2,5 sekunder.

Historien om verdens
hurtigste og dyreste gadebil

Det er kun et lille halvt års tid siden, at Bugatti solgte den sidste af de 300 biler, de oprindeligt havde besluttet at producere af “verdens hurtigste gadebil”, Bugatti Veyron 16.4. Den oprindelige coupé nåede en registreret tophastighed på 417 km/t og den kraftige udgave, Super Sport, holder i dag rekorden på 431 km/t.

Historien om Bugatti Veyron 16.4 begynder i 1998, da Volkswagen overtager det hæderkronede mærke og sparker gang i nyudviklingen af en supersportsvogn. Et år senere kan Bugatti præsentere fire konceptbiler i Tokyo, blandt andet prototypen EB 18/4 Veyron.

Man skal kunne
køre behageligt til operaen

På det tidspunkt definerede formanden for Volkswagen, Dr. Ferdinand Piëch, kravene til den kommende superbil: Mindst 16 ventiler, mindst 1.000 HK, tophastighed over 400 km/t, og en acceleration fra 0-100 på under 3 sekunder. Og så skulle den samtidig være nem og behagelig at køre i, når man skulle en tur i operaen!

Kun seks år senere, i april 2005, brød den første Veyron barrieren på 400 km/t, og senere samme år blev bilen sat i endelig produktion og lanceret til et købestærkt og fartlystent publikum. Bugatti fik de første 26 ordrer i 2005.

Prisen er lige omkring 10 millioner fra fabrikken, alt efter modeltype og udstyr. På danske plader betyder det et sted mellem 25 og 30 millioner kroner. Verdens dyreste serieproducerede bil godkendt til almindelig vej.

Man taber 2 kilo af bare begejstring

Naturligvis er der en del bilsamlere blandt køberne, og flere af dem har endda købt mere end en, men de kører faktisk sjældent i den. Gennemsnitligt kun omkring 5.000 km om året. Til dato er kun 15 ejere indtrådt i den officielle “400 Drive Club”, hvor man for 40.000 $ bliver sluppet løs på en lukket bane med Bugattis eksperter i et forsøg at komme over de magiske 400 km/t.

– Ved den hastighed føles det som at køre på en meget, meget smal vej. Jeg tror, jeg tabte 2 kilo af bare spænding og begejstring,” har en af bilentusiasterne sagt efter 5 minutters kørsel ved ekstrem hastighed.

Kan man ikke få en større udgave?

Flere kunder efterspurgte en hurtigere og kraftigere udgave – forstå det hvem som kan – men Bugatti tog udfordringen op. Super Sport fik 200 HK lagt oveni, og kan accelere fra 0 til 300 km/t på 14,6 sekunder … og bremse helt op igen på yderligere 7,9 sekunder. I juni 2010 satte den så ny verdensrekord med 431 km/t på Volkwagens testbane i Ehra-Lessien.

Men selvom Bugatti er stoppet med produktionen af den originale Veyron, både som coupé og Super Sport, så er der stadig gang i produktionen af den topløse roadster. Den blev lanceret i 2009  og med hardtop er den lige så hurtig som coupé-udgaven. Når man hiver toppen af og vil have vind i håret, er der en fartdæmper, der begrænser hastigheden til ‘sølle’ 357 km/t … det er stadigvæk nok til at være verdens hurtigste åbne sportsvogn. Det ændrer sig måske med den nye Vitesse.

[/expand]