Spar Nords aktionærer har netop sagt ja til at fusionere Spar Nord med Sparbank, og forudsat Finanstilsynets godkendelse er den nye bank med 320.000 kunder og 90 filialer over hele landet en realitet. Et overbevisende flertal af aktionærerne gav deres opbakning til fusionen på en generalforsamling i Aalborg tirsdag aften.
Fusionen mellem Danmarks 5. og 14. største retailbank er nu – forudsat Finanstilsynets godkendelse – en realitet.
Mandag stemte Sparbanks aktionærer med et overbevisende flertal ja til fusionen, og tirsdag aften gjorde Spar Nords aktionærer det samme. Godkender Finanstilsynet fusionen, er Spar Nord som det fortsættende selskab en bank med 320.000 kunder og et landsdækkende netværk af 90 filialer.
Klar til handling
Spar Nords administrerende direktør Lasse Nyby ser frem til for alvor at kunne komme i gang med integrationen af de to banker:
– Vi har været meget grundige i vores forberedelser af fusionen, så nu er vi ivrige efter at komme videre, siger Lasse Nyby og fortsætter:
– Selv om jeg i sagens natur havde håbet at få aktionærernes opbakning til fusionen, og vi selvfølgelig har forberedt os på et ja fra aktionærerne, så er det jo først nu, vi for alvor kan begynde at sætte handling bag de ord og visioner for fremtiden, vi har lagt frem i fusionsplanen.
Stor konkurrencekraft
Fusionen betyder ifølge Lasse Nyby først og fremmest, at Spar Nord får styrket sin konkurrencekraft. Dels fordi fusionen skaber en bank med en stærk markedsposition i Nordjylland, Midt- og Vestjylland samt en lang række større byer i det øvrige Danmark, dels fordi fusionen udløser et stort potentiale for positiv synergi.
– Når integrationen er på plads, forventer vi, at der vil være synergier på cirka 130 millioner kroner om året. Blandt andet fordi vi fremover kun skal drive ét hovedsæde, og fordi vi planlægger at sammenlægge filialer i de områder, hvor der er et geografisk overlap, uddyber Lasse Nyby.
Fortsat kundevækst
Selv om fusionen i de kommende måneder medfører en række praktiske opgaver, så ændrer det ikke ved Spar Nords målsætning om at tiltrække nye kunder. Alene i årets første tre kvartaler lykkedes det Spar Nord at tiltrække næsten 9.000 nye kunder netto til banken, og den udvikling skal fortsætte:
– Vi tilstræber på alle måder at gøre integrationen til en god oplevelse for kunderne, og derfor forventer vi også at kunne fastholde den tiltrækningskraft, vi har haft på danskerne de seneste år, siger Lasse Nyby.
Han understreger i den forbindelse, at kunderne i Sparbank som udgangspunkt beholder deres nuværende bankrådgiver. Fusionen vil dog betyde, at Sparbank-kundernes hæve- og betalingskort skal udskiftes. Allerede torsdag samles de to bankers hjemmesider på www.sparnord.dk, og senere integreres netbanken også.
– Vi har en stor bunke praktiske opgaver foran os med alt fra udskiftning af kort, facadeskilte og brevpapir til integration af it-systemer, men vi er godt forberedte, og alt kører efter planen, siger Lasse Nyby afsluttende.
Om Spar Nord (efter fusionen)
Med flere end 320.000 kunder, cirka 1.650 medarbejdere og 90 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. Banken har gennem finanskrisen hvert år leveret trecifrede millionoverskud og landede i 2011 et overskud før skat på 345 millioner kroner.
Spar Nord ejes af flere end 125.000 aktionærer.
For yderligere information se www.sparnord.dk