Business Class

Hold styr på medarbejdere, biler og varer

Publiceret 25/11/2021

Så længe virksomheden kun består af få medarbejdere, er det som regel en overskuelig opgave at holde styr på, hvem der er ude på opgaver, hvor firmabilen befinder sig og hvornår den enkelte er mødt på arbejde. Men i takt med at staben vokser, kan man som leder miste overblikket. Det er både ineffektivt og vil måske også i længden blive udnyttet til skade for virksomhedens samlede resultat. Læs med her og få ideer til, hvordan der kan komme mere styr på tingene.

Tidsstempling eller adgangskontrolsystemer

De fleste har før eller siden stiftet bekendtskab med de lidt gammeldags kontrolure, hvor den enkelte medarbejder stempler ind og ud. Det fungerer, men skal der trækkes statistikker ud på tingene, kræver det en del manuelt arbejde

En lidt dyrere, men også langt mere smart og effektiv løsning, er de nye adgangskontrolsystemer, hvor eksempelvis udvalgte døre i bygningen forsynes med en elektronisk døråbner, som skal betjenes med et lille plastikkort. Hver medarbejder har sit eget personlige kort, der kan kodes individuelt, akkurat som man kender det fra nøgleserier. En betroet medarbejder kan dermed have adgang til at åbne alle døre, hvorimod rengøringspersonalet måske kun har adgang til enkelte døre. Dette system er smart i sig selv, men rummer også en indbygget tidsregistrering. På en central computer kan man altid se, hvilke personer der har åbnet hvilke døre, og hvornår, det er sket.

Opsætning af et adgangskontrolsystem kræver dog en del modifikation af dørene, og det er ikke alle udlejere, der er interesseret i dette. Ofte vil det dog være muligt at finde en fælles løsning, idet adgangskontrol af de fleste vil anses som en væsentlig forbedring. Under alle omstændigheder er det nok noget du bør have i tankerne allerede inden du skal finde ledige erhvervslejemål til virksomheden. Systemerne bliver dog mere og mere udbredte, så søg eventuelt efter et lejemål, der allerede har fået systemet installeret.

Centralt nøgleskab med eventuel overvågning

Hvad enten det drejer sig om bilnøgler, arkivnøgler eller andre vigtige af slagsen, er det vigtigt med god styring og kontrol, hvis der er mange nøgler, der cirkulerer mellem mange medarbejdere. Bortkomne nøgler udgør ikke alene en risiko, men de kan også være dyre at skulle erstatte, og manglende nøgler kan koste masser af tabt arbejdstid.

For mange virksomheder er løsningen et centralt nøgleskab, hvor hver eneste vigtig nøgle har sin faste plads, når den ikke er i brug. Køb nøgleskab her hos Dansk Pengeskabs Industri, hvis du har behov for et ekstra sikkert skab. Som navnet næsten antyder, producerer denne virksomhed også pengeskaber og brandskabe, og det smitter af på de solide nøgleskabe.

Er der mange nøgler, kan det være en god ide at oprette en log-bog eller lignende, hvor den enkelte medarbejder kvitterer for henholdsvis lån og aflevering af nøgle. Som en ekstra sikkerhed kan der evt. opsættes videoovervågning ved skabet. På den måde kan man altid gå tilbage og se, hvem der er ansvarlig for eventuelle bortkomne nøgler.

GPS og anden smart elektronik

I dag er det ikke særlig dyrt at installere GPS i bilerne. Er der mange biler i marken, kan det være en yderst praktisk løsning. På den måde kan man på en computerskærm se, hvor de enkelte biler er. Stort set alle bærer desuden rundt på en smartphone, og det kan man sagtens bruge konstruktivt. Eksempelvis findes der app’s, der kan bruges til registrering af både tid og materialeforbrug i realtid. Hjemme i virksomheden kan lederen dermed hele tiden have et aktuelt billede af projekternes status, og via app’en kan han også tildele nye opgaver og videregive beskeder.