Business Class

DTC vender tilbage

Kun forkortelsen er tilbage. Bilerne er blevet mere brutale og løbene får mere action i Danmarks nye kongeklasse inden for motorsport.

Tekst Kim Konnerup – Foto DTC
Gennem 12 år var DTC ensbetydende med den absolutte kongeklasse inden for motorsport i Danmark, indtil serien lukkede med sæsonen 2010 og efterlod et tomrum på de danske baner. Men i år vender DTC tilbage, bare i helt nye klæder.

[expand title=”Læs mere…”]

T’et står nu for Thundersport i stedet for Touringcar, bilerne er brutale amerikanere i Camaro-forklædning, og det tekniske reglement er designet til at levere et forrygende show til overkommelige penge.

Den nye topklasse i dansk bilsport

“Danish Thundersport Championship bliver den nye nationale topklasse i dansk bilsport fra 2012 og fremefter. En klasse, hvor det både bliver økonomisk overkommeligt at deltage, samtidig med at der kommer action og knald på,” siger Peter Elgård fra DTC Motorsport A/S, der står bag den nye klasse.

Udgangspunktet for det nye DTC er de biler, mange har oplevet i Camaro Cuppen, som var på FDM Jyllandsringen i forbindelse med GP Danmark i august 2011. Bilerne fremstilles af Howe Racing Enterprises i Michigan i USA, og ligner på overfladen Chevrolet Camaro. Men under overfladen finder man et kraftigt rørrammechassis og en Chevrolet ZZ4-motor på 5,7 liter, hvor den oprindelige effekt er øget fra 355 til 445 hestekræfter, som overføres til baghjulene via en Richmond Super T10 firtrins gearkasse med H-skifte.

Sjove, farverige og brutale biler

“De er sjove og farverige, men samtidig også attraktive for rigtig mange, da driftsomkostningerne er meget lave. Danish Thundersport Championship skal være den danske superliga, hvor der sættes fokus på de danske deltagere, og hvor Danmark bliver omdrejningspunktet for aktiviteterne,” siger Peter Elgård.

”Selve bilen koster omkring 500.000 kroner i anskaffelse,” fortæller Mikkel Wangaa fra Fukamuni Racing, der har en sæsons erfaring med bilen.

På en bane som FDM Jyllandsringen har den racerbil, som skal anvendes i Danish Thundersport Championship, kørt på omgangstider, der ligger op til et sekund hurtigere end tiderne for en Super 2000-bil (biltypen i det gamle DTC). Bilen vejer 1.160 kg i tør vægt, og den kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder.

”Bilen har den fordel, at en motor kan holde en hel sæson, og det er med til at holde driftsbudgettet nede,” siger Mikkel Wangaa.

Magnussen: Det er den helt rigtige vej

Jan Magnussen er ikke bare en af de danskere, der har kørt i flest forskellige racer-biler. Han er også en af dem, der har kørt løb med den bil, som i 2012 skal anvendes i Danish Thundersport Championship.

”Til dansk motorsport er det et af de bedste koncepter, der har været fremme,” siger den tidligere DTC-mester. ”Den er super, super underholdende at kikke på. Der er masser af action. Den lyder godt og den ser brutal ud, og den har alle de ting, som en racerbil skal have.”

Selv om bilerne i Danish Thundersport Championship bliver identiske, så kommer klassen alligevel til at give deltagerne udfordringer.

”Bilen er ikke så nem at køre, men det er heller ikke en svær bil, hvor man skal tilbagelægge 10.000 omgange for at være god,” siger Jan Magnussen.

”Den er lidt på kanten hele tiden, og det er med til at give noget godt race, så den selv kommer bag på kørerne hele tiden. Det er den helt rigtige vej. Det giver også stor mening, at de biler, der kører på banen, kører hurtigere og ser federe ud end dem, som holder på parkeringspladsen.”

Jan Magnussen kørte i 2011 fire løbsweekender i bilen, og håber på endnu flere i Danish Thundersport Championship.

”Jeg regner med at være med næste år. Jeg har nogle forpligtelser i USA, men hvis jeg bare har den mindste mulighed, så er jeg på gridden næste år,” siger han. ”Jeg er meget positivt stemt over, at der sker noget på denne her front.”

John Nielsen og Claus Elgaard er klar

Også andre topkørere fra det gamle TDC har rosende ord til Thundersport-konceptet.

“Jeg synes, at det er en fremragende idé. Klassen er den helt rigtige til at få gang i tingene igen i dansk motorsport. Det er simple biler, der kan lave et godt show. Det er det helt rigtige at gøre. Kan vi få nogle af navnene med igen, kan vi atter skabe en interesse for motorsporten hos medierne. Det er en klasse, jeg gerne vil være en del af,” siger John Nielsen, der allerede har annonceret sin tilbagevenden til DTC-klassen.

“Det er store biler med en stor motor, der giver godt race med en god lyd. Samtidig er det en klasse, der passer godt sammen med den aktuelle verdensøkonomi, som jo har været hård ved motorsporten. Med den klasse vil vi atter kunne tiltrække sponsorer til de danske baner,” siger den firedobbelte DTC-mester Casper Elgaard, der regner med at stille op både som kører og som chef for et team med to-tre biler.

Danish Thundersport Championship begynder i april og forventer at starte i 2012 med 6-7 løb fordelt mellem de danske baner FDM Jyllandsringen, Padborg Park og Ring Djursland med en mulighed for at besøge Ring Knutstorp.

[/expand]