Det er det brugte, de vil have

BOP_009

Bop Kontormøbler er en af Jyllands førende forhandlere af brugte kontormøbler. Peter Hyldager i Fjerritslev har fundet en god niche.

– Hvorfor det hedder Bop Kontormøbler? Tja … det lyder tilpas tosset, så folk lægger mærke til det, når de googler, siger Peter Hyldager med et lille smil.

Men egentlig er det bare en forkortelse af Bøger Og Papir, hvor det hele startede. Peter Hyldagers boghandel i Fjerritslev solgte efterhånden så mange kontormøbler, at der i 2009 var basis for at udskille det i et selvstændigt selskab. Og navnet ”Fjerritslev Kontormøbler” var måske lidt for lokaltklingende til en virksomhed der henvender sig til hele landet.

– Vi fandt hurtigt en niche med at opkøbe second hand kontormøbler. Det begyndte egentlig med, at jeg var til et arrangement et sted, hvor de lejer kontorpladser ud til iværksættere. Men det meste stod tomt, og så fik jeg den tanke, at alle de møbler sikkert kunne sælges. Så jeg spurgte om jeg ikke kunne købe ti af skrivebordene. En uge senere havde jeg solgt alle ti, og så var jeg i gang.

Specialist i tømning af virksomheder

Det viste sig hurtigt, at der er et pænt marked for brugte kontormøbler. Bop Kontormøbler har specialiseret sig i at tømme virksomheder, for eksempel ved domicilflytninger eller ved konkurser.

– Jeg har blandt andet samarbejde ved en række store flyttefirmaer, der projekterer flytninger rundt om i landet. Vi fjerner alle de møbler der ikke skal flyttes med, eller rydder kontorerne efter konkursen. Vi har været med til at tømme Hummels kontorer, da de fik nyt domicil, og vi fjernede alle møblerne i Roskilde Bank. Begge steder var der fine sager.

Det er kun de bedste ting, der sælges videre. Kvalitetsmøbler fra Bondo Gravesen, Labofa og så videre. Typisk hæve/sænke-borde, der koster 14-15.000 kr. fra nye. Bop sælger dem typisk videre for 3.000,-

– Så er de også klargjort. Vasket og med efterset og smurt motor. Vi giver to års garanti på stel og motor, så bortset fra lidt ridser er de stort set som nye, siger Peter og viser bordene frem i den store salgshal på 1.200 kvadratmeter.

Kunderne sparer 60-70 %

Kunderne fra hele landet finder især frem til Bop Kontormøbler gennem internettet. Besparelsen på at købe brugt frem for nyt er typisk 60-70 %, hvilket især i krisetider forklarer succesen hos Bop Kontormøbler. Men for en del kunder handler det også om muligheden for at supplere sine eksisterende møbler.

– Vi har en forespørgselsliste, hvor kunder har bedt os sige til, hvis vi får bestemte ting ind, der passer med deres nuværende møbler.

Det er ikke alle tingene fra flytningerne og konkurserne, der sælges i butikken. Der er meget, der smides væk, hvis det er for dårligt, ligesom de helt dyre designermøbler sælges på auktion.

På få år har Peter Hyldagers virksomhed oparbejdet et godt omdømme blandt kuratorerne hos landets advokathuse, og de har haft et omfattende samarbejde med Finansiel Stabilitet i forbindelse med afvikling af banker og filialer.

– Vi bruges i dag også til at vurdere møbler og inventar rundt i landet. Og når vi har aftalt en tømning af et firma, så er det alt inklusive. Det har været en af vores styrker. Hvis andre vil give mere, så er det tit kun for alt det gode, men hvem skal så fjerne resten? Vi tager det hele med.

Det allerførste de fjerner ved en tømning, er kontorstolene. Simpelthen fordi, at det er noget af det første der ellers ’forsvinder’ fra en konkursramt virksomhed.

– Vi plejer at sige, at der ’går mus idet’. Når en virksomhed går konkurs, så er der medarbejdere der tror, at møblerne ikke længere tilhører nogen. Og en kontorstol er nem at stoppe i en bil. Men stolene tilhører altså boet, og når vi har købt inventaret er det vores.

Lokal stoleproduktion

Da Fjerritslev mistede sin stoleproduktion, efter RBM flyttede produktionen til Sverige, har Peter også her taget initiativ til udvikling. Han indledte et nært samarbejde med stålvirksomheden Scaniro på Håndværkervej i Fjerritslev, der leverer understel til de skalstole, som i dag samles i kælderlokalerne hos Bop Kontormøbler. Skalstolene sælges i stort antal til skoler, sportshaller og de mange multihuse, der skyder op i forbindelse med forsamlingshuse eller nedlagte skoler.

Der sælges også nye møbler

Bilerne i gården fortæller en tydelig historie om de seneste tre års udvikling. Det startede med en lille varevogn, så kom der en lidt større kassevogn, og for nylig har Bop fået en decideret lastbil.

– Det vigtigste er logistikken. De største omkostninger er at flytte tingene, og de skal ikke flyttes mere end godt er.

Vi afbrydes kort af en kunde, der lige skal bruge et par ekstra arbejdspladser. Få øjeblikke senere er ordren i hus på to brugte hæve/sænkeborde med tilhørende reoler. Samt et par sorte kontorstole.

– Når det drejer sig om kontorstole, så sælger vi mest nye stole fra Dauphin. Men fordi vi hjælper dem af med fejlkøb og tilbageleverede stole, så kan vi også sælge nye stole til næsten halv pris.

Men som tiderne er lige nu, er Peter Hyldager ikke i tvivl om hvor hans forretning skal være i markedet:

— 75-80 % af de møbler vi sælger i dag er brugte. Vi kan også give tilbud på nye møbler og sælger da også noget. Men det er det brugte kunderne vil have i dag.

 

Kommentarer er lukket