Musikkens Hus er en magnet

Image converted using ImgCvt

Image converted using ImgCvt

Musikproducere mødes med ph.d.-studerende på Aalborg Universitet
Både danske og internationale producere lægger vejen forbi Musikkens Hus i forbindelse med Sonic Signatures Symposium på Aalborg Universitet den 9.-11. april. Her giver de deres bud på, hvorfor teknologi i dag er så vigtig en del af en musikproduktion.

Musikstudiet på Aalborg Universitet er flyttet ind i det netop indviede Musikkens Hus i Aalborg, og det markeres med en tre dage lang konference med overskriften Sonic Signatures Symposium. Konferencen samler ikke alene forskere fra hele Norden og ph.d.-studerende i musik fra USA, Canada og det meste af Europa. Det er også lykkedes at få producerne bag nogle af 1980’erne og 1990’ernes største hits til Aalborg. Det drejer sig om producer og studiemusiker Richard James Burgess og producer Haydn Bendall.

Richard James Burgess startede sin karriere som producer for Spandau Ballet, men har i dag bevæget sig i en anden retning og er tilknyttet Smithsonian Folkways Recordings i Washington DC. Her er han producer på projektet ”Jazz: The Smithsonian Anthology”, som kortlægger jazzhistorien gennem mere end et århundrede. Haydn Bendall derimod er kendt for sit samarbejde med så forskellige kunstnere som A-ha, Elton John, Pet Shop Boys, Paul McCartney og Ozzy Osbourne gennem sine 17 år hos Abbey Road Studios i London. I dag er han freelanceproducer og arbejder bl.a. sammen med kunstnere om Josh Groban, James Blunt og Shakira, ligesom han var en del at det Oscar-vindende lydteam bag filmen ”Den sidste kejser”.

Under besøget i Aalborg giver de to producere deres bud på, hvordan teknologi spiller en rolle i forhold til at forme musik i dag.

– Det er fantastisk at være i stand til at trække så store og internationalt kendte kunstnere til Aalborg. Det kan godt være, at sangere og musikere er kendte i offentligheden, men det er mennesker som Richard James Burgess og Haydn Bendall, som virkelig betyder noget i forhold til at skabe den musik, vi lytter til. Samtidig er vi stolte af at kunne præsentere den engelske sangerinde, sangskriver og musikproducer Katia Isakoff, som er en af grundlæggerne af pladestudiet UNIT20, i vores panel, forklarer Mark Grimshaw, der er Obel-professor i Musik på Aalborg Universitet og en af initiativtagerne til konferencen, som bliver organiseret i samarbejde med The Art of Record Production.

Aquas producer vender hjem
De ca. 30 deltagere til konferencen får desuden mulighed for at opleve to danske navne, som begge har opnået stor succes uden for landets grænser. Det er Karsten Dahlgaard – også kendt som Delgado – som er produceren bag Aquas største hits, og dj og producer Michael Linde – kendt som Beatchuggers i det internationale dj-miljø.
– Vi er de senere år gået fra mono til stereo og til multitrack optagelser, fra analog til digitalt og til udviklingen af den nye lyd, FX. Disse mange ændringer i musikstudiernes teknologi har ikke kun ført til nye musikalske genrer, men også til, at lydingeniører og producere er gået fra at være teknikere og håndværkere til kreative kunstnere. De er nemlig i stand til at sætte deres eget fingeraftryk på musikken gennem kreativ brug af teknologi. Samtidig ser vi, at en særlig lyd i dag bliver synonym med et land eller en region. Europop bliver gennem grupper som bl.a. Aqua forbundet med Skandinavien og i særdeleshed Danmark. Dette symposium er derfor også en mulighed for at vise, hvordan teknologien får en indflydelse på den stil, et land eller en regions musik har, siger Mark Grimshaw.

Fakta:
– Sonic Signatures Symposium finder sted den 9. til 11. april i Musikkens Hus i Aalborg
– Den 10. april besøger Richard James Burgess, Haydn Bendall, Katia Isakoff, Karsten Dahlgaard og Michael Linde konferencen
– Læs mere på www.sss.musik.aau.dk