Efter valgforskers opdagelse: Salget af plakater til kommunalvalget slår rekord

e5b5a056-6d49-47b2-be3d-2f4e45088af1-main_image_email
De håbefulde kandidater til efterårets kommunalvalg bestiller valgplakater som aldrig før. Efterspørgslen overrasker ikke valgforsker, der forklarer salgsstigningen med øget kendskab til valgplakaternes effekt.

 

Så skal vi til det igen. Vælgermøder, valgflæsk og tusindvis af smilende ansigter, der forsøger at vække tillid oppe fra lygtepælene. Op til dette års kommunal- og regionrådsvalg bliver der øjensynligt endnu mere rift om pladserne langs vejene, for landets største producent af valgplakater melder om rekordmange bestillinger fra kandidaterne.

– Der er foreløbig bestilt 65.000 valgplakater. Ved seneste kommunalvalg i 2013, var vi ellers overbeviste om, at vi aldrig ville se større efterspørgsel. Dengang solgte vi i alt 70.000, heraf størstedelen mellem august og oktober. Vi er altså markant foran kurven i forhold til tidligere år, og vi gætter på at runde i alt 100.000 valgplakater, inden krydsene skal sættes, forklarer Anders Grønborg, direktør i LaserTryk.dk.

Han mener, at udviklingen blandt andet skyldes, at de fleste valgplakater i dag bliver trykt direkte på plader af letvægtsplastic, og partimedlemmerne derfor undgår den tidskrævende proces med at påklistre dem efterfølgende. Samtidig har forbedret teknologi presset priserne ned.

Hugger stemmer fra partikolleger

Det legendariske slogan ”Stauning eller Kaos” stammer fra danmarkshistoriens første valgplakat fra 1930’erne. I den digitale nutid har mange henvist traditionelle valgplakater til i bedste fald ikke at spille nogen rolle. Valgforsker og leder af Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet, Christian Elmelund-Præstekær, er dog overbevist om, at valgplakaten stadig er et effektivt middel til at hente personlige stemmer.

– Ved de seneste kommunal- og regionrådsvalg undersøgte vi, hvilke kampagneværktøjer kandidaterne brugte, og konklusionen er helt klar: Valgplakater har en effekt. Vi kan aflæse en tydelig lineær sammenhæng mellem antallet af valgplakater og antallet af personlige stemmer. Valgplakaterne rykker dog sjældent stemmer på tværs af partierne – forskellen sker hovedsageligt internt i et parti, fortæller Christian Elmelund-Præstekær.

Forskning viser, at de gammeldags plakater øger den personlige stemmeandel med omtrent seks procentpoint. Andre klassiske valgkampsdiscipliner som gadearrangementer og at stemme dørklokker har til gengæld minimal effekt.

Effekten er bevist

På baggrund af de seneste års valgforskning er Christian Elmelund-Præstekær på ingen måde overrasket over LaserTryk.dk’s øgede travlhed med valgplakater.

– Der er kommet mange nye kampagneformer til, men det sker ikke på bekostning af de gamle. Og det skyldes de klare fordele, som valgplakater har i forhold til personlig branding. En del af forklaringen er, at der siden 2009 er kommet håndfast videnskabeligt bevis på, at valgplakater virker. Samtidig er det også blevet meget nemmere at have med dem at gøre. Lovgivningen er blevet mere lempelig, og så vejer de mindre og kan hænges direkte op uden yderligere forarbejde, forklarer Cristian Elmelund-Præstekær.

Be the first to comment on "Efter valgforskers opdagelse: Salget af plakater til kommunalvalget slår rekord"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*