Business Class

Business class IDs

Netværk dig til en større og bedre kundekreds

Traditionelt set vil de fleste virksomheder benytte sig af reklamer for at få flere kunder i butikken, men de seneste år har flere muligheder for at netværke sig til en stærkere forretning vist sig at være yderst profitable. Årsagen skal findes i at de forbindelser, vi skaber på denne meget direkte facon, er, at en god kunde via netværk ofte viser sig at være mere loyal and andre – og så skaber denne kunderelation en slags ripple-effekt til andre kunder. Så selvom den oprindelige kunde ikke nødvendigvis er dén, du tjener mest på, så kan det stadig ende med at være dén kunde, der giver dig den største fortjeneste.

Der findes en del forskellige måder at bruge netværk til at skabe et kundegrundlag, og vi har kigget på de forskellige indgangsvinkler, du kan tage for at komme i gang.

Erhvervsnetværk

Langt de fleste større byer har erhvervsnetværk, hvor det er byens forretningsfolk, der mødes og netværker professionelt i rammer, der er sat specifikt til at hjælpe hinandens forretninger fremad. Der er inspirationsaftener, hvor der kommer interessante foredrag på programmet, ligesom der ofte er store arrangementer stablet på benene. Det kan være håndbold eller fodboldkampe med tilhørende loge eller et særligt område kun til netværket. At være medlem af et sådant netværk kan på papiret være en stor udgift, men er der større fisk på krogen, kan det helt sikkert godt betale sig at engagere sig. Skal du have hjælp til finansieringen, kan Fair-laan.dk hjælpe dig godt på vej.

Lokale netværk

Der kan være et meget stærkt lokalt liv, som kan være værd at snuse til, hvis din forretning handler meget lokalt. Det kan være at der i den lokale håndboldklub er masser af potentielle kunder og et samarbejde med foreningens bagland om for eksempel en sponsoraftale kan være et godt spark i den rigtige retning. Er det den vej du overvejer, så kan det betale sig at tænke ind i aftalen, at der skal være plads til, at du kan engagere dig i foreningens arrangementer – for eksempel ved at få billetter til kampe. På den måde kommer du ud og gør et personligt indtryk på medlemmerne, som ud over at have fået en sponsor-aftale også kan blive loyale kunder hos dig.

Private netværk

I dit eget netværk kan der også findes guld, det er kun et spørgsmål om at vide hvad man skal lede efter. Når det gælder dit private netværk, så er det en god hovedregel at jo tættere relationen er, jo bedre kan du klæde dem på til at arbejde for dig – altså ved at være meget tydelig i at kommunikere, hvilke slags kunder det er, du leder efter. Folk tæt på dig vil helt sikkert gerne hjælpe dig alt, hvad de kan, så jo mere specifik du kan være i at fortælle, hvordan de kan hjælpe dig, jo nemmere har de ved at få øje på guldet når de støder på det.

Events

Det kan helt klart også betale sig at være til stede ved de lokale events, der foregår rundt omkring i området for hvor dine kunder befinder sig. Det handler om at være synlig, og gerne så synlig at de også husker dig fremover. Måske det lokale bibliotek holder noget informationsmøde eller kulturhuset har et foredrag, der kunne være relevant for din målgruppe. Hvis foredraget er relevant for din målgruppe, så er det ret sikker at der er mange potentielle kunder til stede på sådan en aften.

5 gode fif til at netværke

  1. Vær lyttende. Folk vil huske dig bedre, når du viser oprigtig interesse i, hvem de er og så har du også nemmere ved at komme ind på, hvordan du kan hjælpe dem.
  2. Vær proaktiv. Ser du en gæst stå alene, er dette en oplagt mulighed for at gå over og præsentere dig.
  3. Det giver sig selv, men det bør alligevel nævnes, at den effekt et smil har, slet ikke kan overvurderes, så husk det når du præsenterer dig.
  4. Øjenkontakt. Se folk i øjnene når du taler til dem, og når de taler til dig, vis at du er til stede i samtalen, og at du gerne vil hjælpe.
  5. Øv dig. Hvis du føler dig usikker og rusten i at præsentere dig, så er der kun én vej og det er øvelse. Ud og øv dig på alle de muligheder der opstår omkring dig.